Gå til innhold

Turbo-knapp på gamle pc'er


Fragment

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Non-PRO gikk vel ikke så høyt som 233 stock?

Jo, vanlig Pentium 1 (underforstått Pentium 1 MMX, vanlig Pentium 1 går såvidt jeg vet kun til 200 MHz).

Pentium 1 er fra 60 MHz til 266 MHz.

Stemmer det, jeg tenkte på vanlig Pentium 1 uten MMX... Husker en kamerat hadde 166MHz versjonen av den (med MMX altså). Var en ganske rå PC på den tiden (tror jammenmeg han hadde 32 MB ram og jeg) Jeg satt på en gammal 486DX2 66MHz da :no:

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg allerede har nevnt dette men...

 

Jeg hadde en gammel PC hvor turbo-knappen faktisk hadde et passende navn. Maskinen kjørte normalt på 4MHz. Trykka jeg inn turbo-knappen økte frekvensen til utrolige 10MHz! Men pga. dårlig minne (160ns tror jeg) så kunne jeg ikke kjøre denne hastigheten i noe særlig mere enn 10-15 minutter før ting klikka. Da var det ut med turbo'n igjen. :blush:

 

Gammel 8088. 16 bits CPU med 8-bits databuss. En slags 8086-light.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det fordi at når man f.eks. spiller et spill med en PC på 8 MHz gikk spillet "helt i frø" fordi prosessoren var for kraftig. Da satt man ned hastigheten til 4 MHz for at spillet skulle funke.

 

Edit: Har en gammel Dell Dimension P90 her. P90=Pentium 90, altså 90 MHz. Prøvde Half-Life på den, gikk ikke så smooth at det gjorde noen. Hvis jeg skal gjette var det vel ca. 1 fps, eller mindre. Var ingen turboknapp på den, selv om den kunne trengt en.

Endret av Potetfar
Lenke til kommentar
Non-PRO gikk vel ikke så høyt som 233 stock?

Jo, vanlig Pentium 1 (underforstått Pentium 1 MMX, vanlig Pentium 1 går såvidt jeg vet kun til 200 MHz).

Pentium 1 er fra 60 MHz til 266 MHz.

Stemmer det, jeg tenkte på vanlig Pentium 1 uten MMX... Husker en kamerat hadde 166MHz versjonen av den (med MMX altså). Var en ganske rå PC på den tiden (tror jammenmeg han hadde 32 MB ram og jeg) Jeg satt på en gammal 486DX2 66MHz da :no:

har en 166Mhz MMX med 32 mb ram stående.. tror den kosta rundt 15000 ny med printer.. hehe.. var rå da den kom :)

Lenke til kommentar

eg har en gammel sliter..:p

 

intel pentium`r 60MHz

70MB ram vet ikke helt vilken :p

16MB hercules explorer 3d :p

win 95

 

den klarte eg fint å klokke til 133MHz :D noe eg føler er ganske bra...

men eg måtte endre lit på ram brikkene da, husker ikke helt hva jeg gjorde :p

sånne spill som mujaffa, elma osv funket fett :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...