Gå til innhold

Turbo-knapp på gamle pc'er


Fragment

Anbefalte innlegg

Har plutselig kommet opp et spørsmål i hodet mitt: På gamle PC'er var det en turbo-knapp som selvfølgelig økte hastigheten. Men hva var pointet med denne? Hvorfor kjørte ikke cpu på full hastighet? Var det for å motvirke varme og/eller støy??

Dette er et spm. som gnager skikkelig i hodet mitt...håper noen kan hjelpe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg husker var poenget å senke hastigheten. På den tiden da spill var skrevet for DOS og alt var mye enklere så var det ingen måte å måle tid, man brukte bare en løkke som talte et visst antall ganger. Dette var selvsagt helt avhengig av klokkefrekvensen, og etter hvert som denne ble økt betraktelig så ble slike spill umulig å spille, da det gikk altfor fort. Løsningen var å bruke turbo-knappen til å senke hastigheten.

Akk ja, tidene har virkelig forandret seg.

Lenke til kommentar

slik jeg husker det stod turboen trykt inne i utgangspunktet. Da man trykte knappen og den gikk "ut" gikk ble den forferdelig mye tregere. virker mer logisk spør du meg.

 

Dette var bestefars 386sx, den hadde wordperfect, space invaders, wolfenstein 3d, ms flightsim ett-eller-anna, duke nukem og en database over alle tenkelige plastsorter. (spilla var det pappa som la inn da...bestefar spille wolf3d liksom..)

 

ahhhh...mitt første møte med en datamaskin

 

Ed. omformulert smule

Endret av Grell2k
Lenke til kommentar

Noen maskiner hadde latterlige hastighetsforskjeller. Man kunne f.eks. velge mellom 66MHz og 60MHz. :hmm:

 

Eller var det faktisk mange maskiner helt opp i et par hundre MHz hvor man kunne velge hastighet i oppstarten ved å trykke ctrl-alt-+ (pluss på numpadden) eller ctrl-alt-- (minus på numpadden. Man fikk da en lav eller høy pipetone som indikerte lav eller høy hastighet.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker var poenget å senke hastigheten. På den tiden da spill var skrevet for DOS og alt var mye enklere så var det ingen måte å måle tid, man brukte bare en løkke som talte et visst antall ganger. Dette var selvsagt helt avhengig av klokkefrekvensen, og etter hvert som denne ble økt betraktelig så ble slike spill umulig å spille, da det gikk altfor fort. Løsningen var å bruke turbo-knappen til å senke hastigheten.

Akk ja, tidene har virkelig forandret seg.

Det er ikke noe problem å kontrollere hastigheten i DOS. Du kan gjøre det slik f.eks.

 

mov dx,3dah ; vent for retrace start

@1: in al,dx

and al,8

jz @1

@2: in al,dx ; vent for retrace stop

and al,8

jnz @2

 

Eller hva hindrer deg i å lage en liten timer-interrupt som håndterer dette? Der finnes også TSR-programmer for DOS som er laget nettopp for å begrense hastigheten.

Hvis det var umulig å kontrollere hastigheten ville f.eks. ikke gode gamle Sopwith 2 (og mange, mange andre spill) jeg kan kjøre fint på min DOS-dedikerte Pentium 1 233 MHz være spillbart.

Men det er rett som du sier at det er for å senke hastigheten, varmeproblemet var mye mindre før i tiden, 386 har ikke kjøleribbe engang. Men hvorfor ikke alle spill/programmer har kode som håndterer hastigheten vet jeg ikke, men jeg vil anta det er for å spare CPU-tid som går med til å begrense farten, det ble vel heller ikke sett på som et problem at når der er kommet fem ganger så raske maskiner kan ikke folk spille dette spillet lenger.

Lenke til kommentar

Pentium 233MHz? Hvordan har du fått til dette? Husker ikke hvor langt Pentium-serien gikk, men PII begynte i alle fall på 233. Har du en Pentium PRO kanskje?

 

Har en lignende sak stående. Det er imidlertid en gammal 386 (eller var det 486? husker ikke, er så lenge siden jeg slo den på). Fine PC'en. Får skikkelig nostalgikick da man starter opp den slitne 14"ern og den eldgamle kassa med DOS, hehe... i lurves it.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...