Fluffy Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Heisann, lurer bare på hvordan man finner ut av lan ipn sin på Linux Suse 9,1... hadde vært fin å vite Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Heisann, lurer bare på hvordan man finner ut av lan ipn sin på Linux Suse 9,1... hadde vært fin å vite "ifconfig" fra terminal. Lenke til kommentar
Fluffy Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 hva skal du åpne den i ? jeg har akkurat begynt med linux så jeg er max ukjent på alt ,,;D Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) hva skal du åpne den i ? jeg har akkurat begynt med linux så jeg er max ukjent på alt ,,;D Du skriver (som root) ifconfig i et terminalvindu, for eksempel i xterm. Endret 13. desember 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Sjekk KDE Meny > System > Terminal elns. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 hva skal du åpne den i ? jeg har akkurat begynt med linux så jeg er max ukjent på alt ,,;D Du skriver (som root) ifconfig i et terminalvindu, for eksempel i xterm. Trenger ikke være root hvis du ikke skal endre på noe. Men ifconfig ligger vel normalt i /sbin som kanskje ikke ligger i PATH'en til vanlige brukere. Alternativt kan man skrive 'netstat -ie' som gir samme output som ifconfig. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Ja, ein kan alltids ta /sbin/ifconfig, men han bør lære seg korleis bli root su - ifconfig Lenke til kommentar
whoi Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Det er greit å vite åssen man blir root, men det kan være en god ide å gjøre så mye som mulig som vanlig bruker helt fra starten av så man ikke blir slapp. Derfor anbefaler jeg å heller bruke /sbin/ifconfig som vanlig bruker, siden det tydeligvis ikke er bruk for å gjøre endringer. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Om han ikkje kan ein einaste kommando er vel sjansen liten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå