Gå til innhold

forum i html


Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Problemet er at html-filer er statiske, dvs. skal du gjøre endringer på en side må du gå inn og redigere html-fila. Skulle du da lagd en gjestebok eller et forum, måtte folk gjort endringer direkte i html-filene, noe som selvsagt er uakseptabelt.

 

Det går faktisk an å gjøre noe slikt vha. en java-applet, men filene som skal endres må isåfall være skrivbare for alle, noe som medfører store sikkerhetsproblemer. Hvem som helst kan da gjøre endringer manuelt i fila eller slette hele greia.

 

Løsningen er å bruke en blanding av HTML og et skript-språk som f.eks PHP eller Perl. Hardware.no's forum bruker PHP koblet opp mot en MySQL-database.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-07 20:37, cbcb skrev:

jeg kan litt java. jeg mente forum i java.


 

Hvis du kan _litt_ om servlets så er det jo ganske greit å lage litt basic forum funksjonalitet og lagre i flate tekstfiler, men å bruke en java applet med filer som er skrivbare for alle høres ikke bra ut.

 

Det kan kanskje bli vankselig å finne noen til å hoste java servlets også da...

 

_________________

Jesus saves, but only Buddah makes incremental backups.

 

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-07-07 20:47 ]

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis du vil ha satt opp et forum, men du får ikke til å lage det selv?

 

Jeg fant et (helt gratis) på http://www.discusware.com . Følger med en meget grei readme-fil som forklarer hvordan du skal laste opp de ulike mappene. Men du må altså vite hvor på nettet (hvilket domene) sidene skal ligge. Forumet inneholder oxo en egen admin-del med muligheter for å legge inn nye brukere, sperre for fy-ord, lage flere ulike forum m.m. Du kan se et eksempel på www.n-s-b-no/discus

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...