kyrsjo Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Har en Debian (sarge) server som kjører dnsmasq. Alle linux-maskinene i nettverket har denne som primær DNS. Men noe er veldig rart, for av og til blir denne tjenesten ekstremt treg (vi snakker om å vente ca. 15 sekunder på 1 DNS-oppslag)... Irriterende. Men så skal jeg debugge det, og da går den som en kule igjen?!? Merk at oppslag fra serverens konsoll er lynraskt, samme med eksterne oppslag mot noe i serverens hosts-fil... Noen som har opplevd noe slikt? Det intreffer en gang i blant, virker som om det typisk skjer på dager med stor trafikk. Maskinen kjører også NFS og LDAP (i tillegg til apache for phpldapadmin, webmin og sshd) samt NTPD. Rare var at jeg ikke greide å få kontakt med den over ssh mens det stod på som verst, mens NFS fungerte lytefritt... Fikk også kontakt med en annen maskin på samme switch over SSH. Noen ideer? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) Hm, dnsmasq funka aldri heilt bra for meg heller. Å sette opp nokre forwarders i BIND er nok mykje meir stabilt, om det er DNS caching du er ute etter. Endret 13. desember 2004 av objorkum Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 DNS cacheing og lokal DNS. OG dnsmasq er så mye lettere... er liksom bare å legge inn og så funker det... Hmm... de har sikkert en hjemmeside. Funker flott hjemme hos meg da (smoothwall) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå