Arpy Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 Heihei. Er på randen til innkjøp av ny deler, og er litt usikker på rambrikker. Kjekt om brikken(e) tåler litt overklokking. Vil helst bestille innenfor landets grenser, og betaler gjerne en ekstra slant for kvalitetsminne. DDR-minne er det altså snakk om. Hadde planer om 1GB, så det blir enten 2x512 eller 4x256. Så vidt som jeg skjønner får man vel ikke DDR-brikker i høy kvalitet noe særlig større enn 256MB, så det spørs om man må spe på med ECC brikker (motherboardet kan ha 3 av 4 brikker non-ECC..) Noen med gode eller dårlige erfaringer? CL2.5 eller CL2? ECC, ECC-REG, eller ingen av delene? Spesielle merker en bør holde seg unna, kanskje? Hvor får man evt. kjøpt? Takk på forhånd! :wink: Lenke til kommentar
GasMan Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 Du har fått med deg det viktigste angående ecc, størrelse osv. Nesten alle ram-brikker som er cas 2,5 ved 133mhz (x2 på DDR), vil også kunne kjøres på cas 2 ved samme hastighet. Når det gjelder overklokking er det tre produsenter som gjelder: OCZ, Crucial og Corsair. Linker til tester finner du her: http://forum.overklokking.no/viewtopic.php...um=54&replies=1 Minuset er alle skikkelige typer av schmakaram må kjøpes i utlandet. :sad: Lenke til kommentar
Arpy Skrevet 13. november 2001 Forfatter Del Skrevet 13. november 2001 Det jeg tenkte :/ Hva med Twin-mos ram'en de selger over alt? Bra? Ellers, hva er forskjell på ECC, og ECC-REG? (utenom prisen :razz: ) Lenke til kommentar
eirik_bk Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 Det er vel litt feil og si at det bare er 3 merker som gjelder..Hva med Crosair,Kingmax, Micron?? Kingmax selger nå PC 2400 cl2.5 og Crosair har lansert PC2700ram og det samme har Micron. Kingmax PC2400 ram kan du få kjøpt her. Lenke til kommentar
Carnage14 Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 Quote: On 2001-11-13 20:12, cubic skrev:Det jeg tenkte :/Hva med Twin-mos ram'en de selger over alt? Bra? Jeg har to TwinMos 256MD PC-2100 DDR CL-2 brikker, og de er stabile på opptil 154MHz SDR - 308MHz DDR. Med dragonorb (7000rpm) på full hastighet kjører jeg TB 1.4 100% stabilt på ~1640MHz... Lenke til kommentar
GasMan Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 Her blir det litt udokumentert info dessverre... Cubic først: Twin-mos kjøper minnebrikkene fra flere brikkeprodusenter, så kjøper du av dem kan du få ram med Micron-brikker på. Da er du i så fall jæ.... heldig. Men du kan også få Huyndai, Siemens, Samsung osv. 256 Mb brikkene til Twin-mos har fått litt skryt har jeg sett, vet ikke hvordan de fungerer med 2x256, men med 1x256 kan du kommer over 150 (x2) mhz. Og det er ikke så ille :smile: Men jeg leste en test av 512 Mb brikka, og den ble skviset helt opp i 135 mhz Så Twin-mos kan være begge deler. ECC osv er noe, ja hvordan skal jeg få sagt det? Ehhh... Noe feilsøkingsgreierellernoeslikttrorjeg Det som er viktig for oss vanlige dødlige er at ingen av testene jeg har lest på nettet har vært av ECC-REG ram. Så for den vanlige bruker som ikke skal bruke mer enn to ram-sloter, vil jeg anta at det "kun" er pris som skiller. (Her blir jeg vel hengt av en eller annen som ikke skjønner hva jeg mener med kun pris.) Men klikk deg gjennom den tyske testen, så får du se hvilken ram det er som schmaker. Så var det eirik_bk: Tre merker som gjelder! Corsair, Crucial og OCZ. Corsair og Crucial bruker begge brikker lagd av Micron, men de er "håndplukkede", og kan klokkes mye lenger enn Micron. Prisen er omtrent den samme, så hvorfor kjøpe Microns egne brikker? OCZ vet jeg ikke hvor får sine brikker fra, men de kicker ass! Kingmax vet jeg fint lite om, bare at de ikke når de helt samme høydene som de ovenfor nevnte. Du nevner Crosair, men jeg antar du mener Corsair, og der er vi enige. På den tyske testen kom de opp i 190 mhz , men de brikkene koster deretter også. Så inntil videre står jeg på mitt: Det er kun tre merker som gjelder :smile: Lenke til kommentar
Arpy Skrevet 14. november 2001 Forfatter Del Skrevet 14. november 2001 Takker for all info! Har smurfa rundt på nettet, og fant denne: http://www.crucial.com/uk/ Ser ut til at man kan bestille der via bankkort, med 10% rabatt (jippi). 4 brikker med 256MB Crucial DDR-RAM som kjører default på CAS 2.5 med ECC-REG spesifikasjon (elsker forkortelser ). Med en pris på 135 pund inklusiv de 11 i frakt til norge, er ikke det latterlig billig? Selv med evt. toll og moms skulle det bli en overkommelig pris, eller hva? Lenke til kommentar
GasMan Skrevet 14. november 2001 Del Skrevet 14. november 2001 Det er latterlig billig ja :smile: Skal bestille der selv, venter bare på svar fra dem om de kan sende det som gave. Sparer masse penger hvis de er så vennlige og gjør det Husk bare at Crucial må legge til 17% mva både på ram-pris og frakt, i tillegg til det den Norske stat skal ha (med mindre det sendes som gave). Og det kan bli litt ekstra kostnader når staten skal ha sitt. Jeg bestilte en brukt kameralinse fra England en gang, hvor denne kostet ca 700 NOK. Innen jeg kunne hente linsa på postkontoret, var prisen kommet opp i over kr 1200 Så forsøk med gave. Lenke til kommentar
Arpy Skrevet 14. november 2001 Forfatter Del Skrevet 14. november 2001 Hm, du trenger kun å betale varen pluss frakt og evt. moms og toll. VAT (på 17.5%) er kun for land med medlemskap i EU (som betaler dette ISTEDEN for moms og toll). Håper det gikk an å skjønne setninga. Ble fortalt det slik, i hvert fall. Blir helt gira når jeg ser slik ram til den prisen ;D 1024MB Crucial DDR-SDRAM, CAS 2.5, REG-ECC .. til rundt et par tusenlapper? Gimme! :wink: Lenke til kommentar
eirik_bk Skrevet 14. november 2001 Del Skrevet 14. november 2001 Har tenkt og bestille meg Crucial jeg og,men det er kun fordi jeg ikke vet om noe sted som selger Corsair til Norge. Kingston er også et alternativ hvis noen kan fortelle meg hvor jeg får tak i det.. Gasman: Det er ikke bare 3 merker ram som gjelder. Det er mye annet på markedet. Hvem bryr seg egentlig om Corsair koster mer? Det er jo ikke uoverkommelige priser... P.S: Hadde helt glemt Mushkin som også leverer bra og oc vennelige brikker.. [ Denne Melding var redigert av: eirik_bk på 2001-11-16 21:40 ] Lenke til kommentar
arnter Skrevet 14. november 2001 Del Skrevet 14. november 2001 Kikket på Crusial.com og der kostet PC2100 256mb brikken 34,99 pund, mens på overclock.co.uk kostet Kingmax PC2400 256Mb DDR CAS2.5 bare32,00 pund!! Er det vanskeligere å få opp 512 brikker på høy fsb enn 256mb brikker? _________________ Arnter [ Denne Melding var redigert av: arnter på 2001-11-14 20:30 ] Lenke til kommentar
Arpy Skrevet 15. november 2001 Forfatter Del Skrevet 15. november 2001 Som regel er det visst det.. Lenke til kommentar
eirik_bk Skrevet 16. november 2001 Del Skrevet 16. november 2001 Datt over en test av Twinmos PC2100 256Mb, i denne testen gjør Twinmos brikken det bedre enn Crucial... På Twinmos brikken som ble testet satt de Samsung 7,5ns brikker. Dette er ikke vanlig ,men det viser hvor flaks du kan ha=) Det er Pc stats som har utført testen. Lenke til kommentar
Arpy Skrevet 17. november 2001 Forfatter Del Skrevet 17. november 2001 Tror jeg satser på bestilling fra Crucial's egen site. Må si jeg enda ikke har kommet over gleden av den latterlige lave prisen :smile: Flere som har tenkt å "ta sjansen"? :smile: Lenke til kommentar
GasMan Skrevet 17. november 2001 Del Skrevet 17. november 2001 Jeg skal handle litt Crucial ja! Legger ved en ny link bare for å fyre litt opp under handlelysta http://www.iamnotageek.com/cgi-bin/article...stbus.html&c=no Men jeg må vente litt. Jeg har kommet over noe brukt datautstyr som jeg kanskje får kjøpt. Mest monitorer, bl.a. flere 21" og 19" som går for 1400kr og nedover. De er 1-3 år gamle, så jeg skal kjøpe så mange jeg har råd til... Så Crucial får vente litt :smile: Ps! Crucial ville ikke sende minnebrikker som gave, så jeg får betale det staten vil ha...:sad: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå