Gå til innhold

noen andre som har vært på Iron Maiden konsertene?

Deadringer

Anbefalte innlegg

Det er ikke dårlig lyd i spektrum lengre. De har oppgradert lydanlegget sitt for leeeenge siden. Jeg har hørt flere store band der som har hatt kjempelyd. Jeg var også der når det virkelig VAR dårlig før, og det var ganske ille. Det er bare en myte nå at Spektrum har dårlig lyd. Det er ikke fakta. Dessuten har bandets lydmenn veldig mye å si også. Ingen store band bruke lokale lydcrews, men har med egne folk som kjenner låtene 100%, vet hva de skal gjøre for å få maksimalt ut av lyden på HVER låt. De slår ikke bare på mixebordet og går og drikker kaffe resten av showet.

Det er også en stor sannsynlighet for at de har med seg sine egne monsterhøyttalere og ikke bruker Spektrum sitt anlegg overhodet (bortsett fra de som henger i taket).

En så stor lydjobb krever konstant monitoring og skruing nesten for hver låt etter som de forandrer lyd på gitarene, måten Bruce synger på osv.

Dessuten er det lettere å få bra lyd på band som ikke bruker synth, da synthen gjerne vil overta lydbildet hele tida etterhvert som keyboardisten bytter lyder. Det slipper Maiden-lydmannen å tenke på og kan fokusere på gitarlyden.

En lydmann med 20 års erfaring kan få nesten hvilket som helst anlegg til å høres bra ut med det riktige mixinga. Sånt finnes det ikke bøker for å bli bra på, men bare ren erfaring. Bøker kan lære deg teorien, ikke mer.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står ikke bare på anlegg du! Dårlig akustikk og stygge resonanser kan bare bedres/fjernes ved å bygge om tak, vegger, scene, tribuner og gulv. Da hjelper det ikke hvor store monsterhøyttalere man bruker.

Myten er det mye sannhet i. Kjenner noen som var på Smashing Pumkins for noen år siden, og da var lyden elendig. Selv var jeg på Neil Young i 2001 (?) og lyden var til tider veldig uryddig ut i rommet. Roger Waters i 2003 var noe bedre, fordi vi satt på andre rad forran scenen, men også da var det lett å høre at spektrum ikke takler mye lyd. For dem som sitter lenger uti salen, vil lyden bli kraftig forringet fordi bygget fysisk sett er dårlig konstruert for konsertlyd.

Lenke til kommentar

Og for de fleste jeg kjenner som har vært i spektrum i senere tid, spesiellt på Dream Theater-konserten i 2004, som er avhengig av bra lyd (siden de spiller så teknisk), var den generelle greia "jeg er skikkelig overrasket over hvor bra lyden var i Spektrum, 'alle' sier jo den er så dårlig". Den er ikke så dårlig. Mulig dette er fordi jeg alltid har hatt ståplass nær scenen, og hører lyden bedre der fremme enn oppe på sitteplassene. Jeg og søstra mi så Cats-musikalen i Spektrum, da hadde vi sitteplasser og det funka helt greit det også. Lyden var klar og samtidig høy.

Jeg har vært på konserter andre steder der det har hørtes ut som en vegg av støy,

eller vokalen har vært helt borte, ingen bass osv. Det er stort sett lydmannen sin feil. På konserten til mitt ex-band på Rockin var det nesten ingen som hørte vokalen bortsett fra enkelte steder i rommet. Det var ikke vokalisten vår sin feil, og heller ikke Rockin sin feil, for konserten før oss hadde vokal overalt.

Klart, en betongbunker av Spektrums type er ikke optimalt uansett..men det er ikke så galt som noen vil ha det til. De fleste kritikerne har ikke engang vært der, bare kaster seg på.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Nei, jeg leter ikke etter negative ting. Skal på Black Sabbath i spektrum førstkommende tordag, så det blir spennende å høre om lyden er blitt bedre der...

Edit: Må jo poengtere at maiden-fansen alltid har vært fanatiske, og jeg tror de ville skrytt konserten opp i skyene uansett hvor dårlig lyd det er...

Endret av anth
Lenke til kommentar

Lyden var IMHO ikke "fantastisk", men den var heller ikke "dårlig". Det som var merkelig var at jeg syntes det virket som lyden ble dårligere utover i konserten. Dette kan jo ha sammenheng med at ørene blir slitne etterhvert, men det var ikke SÅ høyt lydnivå at det burde være problematisk (og nei, jeg drakk ikke mer enn et par pils, så problemet lå nok ikke der heller;)).

Uansett så er tross alt ikke Maiden avhengig av å ha veldig god lyd for å skape stemning, lydbildet er jo relativt begrenset.

Edit: hadde altså sitteplass.

Endret av Halvsame
Lenke til kommentar
Lyden var IMHO ikke "fantastisk", men den var heller ikke "dårlig". Det som var merkelig var at jeg syntes det virket som lyden ble dårligere utover i konserten.

Enig, syns spesielt vokalen ble veldig svak på de siste sangene, man hørte bare hva han sang når han tok skikkelig i.

(jeg stod)

Lenke til kommentar

Samme med 28. Jeg sa jo du ikke burde stå fremst. Det er tragisk med folk som på død og liv MÅ dytte, også skal andre dytte tilbake, og folk blir presset mellom 100 andre. Jeg måtte virkelig kjempe for å holde meg på beina/få puste noen ganger før selve konserten startet, og det var dritkjipt.

Syns enda mere synd på små jenter som prøvde å holde seg på beina.

Å stå fremst kan kanskje høres kult ut på papiret, men er ikke kult i praksis med mindre du har lyst å stå og bølle konstant og slåss for å få puste. Ikke anbefalt. Stå kanskje 10 rader bakover så får du både pusterom og armrom, hverfall når konserten har startet og folk følger med på scenen istedet for å slåss om plassen.

Jeg har lært, og det håper jeg andre også har.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Jeg hadde sitteplasser, og jeg synes det var skremmende å se den enorme dyttingen som foregikk ved ståplassene. Man så at folk ble flyttet flere meter rundt, ofte i stor fart. Om man faller der, så har man plutselig et tonn mennesker oppå seg. Det så faktisk ut som et bølgende hav som roet seg lenger ut fra scena.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-Axby2kEH

Var på Maiden konserten på Ullevi i Göteborg... Var konge :!:

Skal lett tilbake når de skal ha innendørskonsert i Sverige i vinter..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...