Gå til innhold

Casio EX-P700, PowerShot S70 eller PowerShot G6?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er den "lykkelige" eier av et gammelt HP-kamera, og har derfor tenkt å fornye meg litt. Har tenkt meg et kamera i "entusiast"-klassen hvor jeg kan gjøre de fleste innstillingene selv, men er i fryktelig villrede.

Jeg er nok mest Canon-tilhenger, men jeg ser at EX-P700 gjør det sterkt da....

Er S70 et bra valg? Ja, jeg vet at G6 er best her, men er den virkelig verdt prisforskjellen???

Håper på noen nyttige svar! :D

PS! Er det noen andre kameraer jeg burde snust litt på med det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

G6 koster vel ikke SÅ mye mer enn S70? Det er uansett ikke tvil om at den er verdt prisforskjellen hvis bildekvalitet er viktigst for deg. Det du får på G6 fremfor S70 er:

*Bedre lysstyrke. f/2.0 faktisk.

*Større og skarpere optikk

*Mulighet for å sette på blitz

*Mulighet for å sette på tele/vidvinkelkonverter

*Større bildebrikke (=mindre støy)

*Bedre manuelle muligheter

*Vridbar skjerm

*Bedre grep

*Meget god batterikapasitet

...kunne fortsatt lenger om jeg ikke var så trøtt. Det du mister i forhold til S70, er vidvinkelen på 28mm samt at G6 er en del større.

Personlig ville jeg valgt G6 fremfor S70 og S70 fremfor Casio kameraet om det var bildekvalitet som var viktigst.

Lenke til kommentar

Er stort sett enig i det Afseth sier, men et par ting som ikke stemmer.

Både S70 og G6 bruker samme bildebrikke på 1/1.8 tommer.

Du har også mulighet til å sette på tele/vidvinkelkonverter på S70.

Trodde også at S70 hadde de samme manulle mulighetene som G6, men dette er jeg ikke sikker på.

Var G6 som var mitt drømmekamera, men pga størrelse og vidvinkel falt jeg for S70.

Endret av berntmh
Lenke til kommentar
Er stort sett enig i det Afseth sier, men et par ting som ikke stemmer.

Både S70 og G6 bruker samme bildebrikke på 1/1.8 tommer.

Du har også mulighet til å sette på tele/vidvinkelkonverter på S70.

Trodde også at S70 hadde de samme manulle mulighetene som G6, men dette er jeg ikke sikker på.

Ok... mulig jeg tok feil med bildebrikken. Men når det gjelder tele/vidvinkelkonverter vil jeg allikevel påstå at jeg har 95% rett. Ja, du finner noen uoriginale dingser til S60/70 som, så vidt jeg forstår, festes i stativfestet under kameraet. Det er en dårlig løsning da både optikk og konstruksjon er av en slik art at bildekvaliteten forringes.

S70 har ikke like stor frihet i de manuelle funksjonene som G6. Tror du har f.eks. mulighet for lenger lukkertid og så videre. Den er nok også raskere på seriefunksjoner og den typen ting.

Lenke til kommentar

Lukkertid og seriefunksjon er akkurat det samme på S70 og G6:

Dette er hentet fra canon.no, og det står eksakt det samme på begge kameraene.

Serieopptak:

Høy hastighet med ca. 2,0 bilder/sek(¹) (hastighet opprettholdt for opptil 15 bilder)(²)Normal ved ca. 1,2 bilder/sek(¹) (hastighet opprettholdt for opptil 23 bilder)(²)

Hastighet:

15 – 1/2000 sek(Lange lukkertider på 1,3 sekunder eller mer er kun tilgjengelig i manuell og lukkerprioritet AR-modus. Lange lukkertider på 1,3 sekunder og med drives med støyreduksjon. Enkelte kombinasjoner av lukkertid og blenderåpning er kanskje ikke tilgjengelig.)

Når det gjelder optikk, så er nok G6 langt bedre.

Største blenderåpning :

S70: f/2,8 - f/5,3

G6: f/2,0 – f/3,0

Det finnes et Canon linseadapter (LA-DC10) og Canon telekonverter TC-DC10 til S70. Til G6 må du ha Canon Konverter Adapter (LA-DC58D) og f.eks Tele-konverter (TC-DC 58N).

Kan godt være at løsningen til G6 er bedre enn til S70, det tviler jeg ikke på, men det finnes orginalt til begge.

Lenke til kommentar

Okey....

Det kan vel hende jeg egentlig bare ble mer forvirret etter dette. Men takk for svar ihvertfall! :yes:

Slik jeg ser det er det nok S70 som stikker av med seieren i mitt tilfelle. Det ser ut som at det er den som er best tilpasset mitt ferdighetsnivå. Jeg tror Casio-kameraet ble utelukket hvis det har såpass mye dårligere bildekvalitet.

Tusen takk for gode svar.

Ps! Er DSC-P150 noe som kan være aktuelt for mitt vedkommende?

Lenke til kommentar
Det finnes et Canon linseadapter (LA-DC10) og Canon telekonverter TC-DC10 til S70. Til G6 må du ha Canon Konverter Adapter (LA-DC58D) og f.eks Tele-konverter (TC-DC 58N).

Hmm... disse har jeg faktisk ikke sett i prislisten fra Canon Norge. Hvis det er tilfelle, så beklager jeg feilen, men mulig de ikke tar den inn i Norge, eller så er den så ny at den ikke er med i prislisten vi har der jeg jobber. Uansett synes jeg det virker kronglete, i og med at den vel må kobles på stativfestet.

Lenke til kommentar

Kobles så vidt jeg vet på stativ festene ja, og dermed litt kronglete.

Zaloos:

S70 er et meget bra kamera med mange muligheter. G6 er nok et bedre kamera, men er større og dyrere. For den som er ute etter det beste er det nok verdt prisforskjellen på ca 1000,-

Men for min del er det viktig at kameraet ikke er for stort, slik at jeg kan få det i jakkelomma. Har etter hvert tenkt å kjøpe meg et dslr kamera, og da tror jeg S70 blir et meget bra andre kamera som alltid er med. Synes at det er viktigere å ha et OK kamera som alltid er med, enn et profft kamera som blir stående hjemme.

Tviler på at du finner noe bedre kamera som er mindre enn S70.

Lenke til kommentar

Hvis du leser testen på digit.no, så står det en del om støy der.

Står noe som at det var overaskende lite støy.

Les hele denne testen selv, står mye om kameraet der. Vet ikke hvor gode tester de har, men det er ihvertfall en pekepinn. Les også andre tester, du finner linker til en del tester i produktguiden.

Endret av berntmh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...