Mekkeren Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 hei, lurer bare på om det er noen særlig forskjeller på de forskjellige filsystemene. jeg bruker alltid FAT32 sammen med Windows XP proffesional. er dette greit nok? eller er det nyere NTFS et bedre system? har problemer med en Harddisk som tror den plutselig ikke er formatert og kommer derfor ikke inn på den for å hente ut gamle filer jeg vil ha, men Fant nå ut at jeg finner igjen filene når jeg går i DOS modus, så tenker jeg skal klare å få dem tilbake da, kopiere dem bare over på en annen Disk imens. det som er det rare i denne saken er at når jeg så på filsystemet etter at den sluttet å virke sto det RAW. hva i huleste er dette for noe rare greier? vel så isåfall får jeg sikkert filene tilbake, men da er spørsmålet, skal jeg fortsette å bruke FAT 32 eller NTFS? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Jag har alltid brukt ntfs på win XP, og det er fordi NTFS støtter større filer en det fat32 gjør(max 2gb?) Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) Et filsystem brukes av et operativsystem eller et program for å organisere og holde orden på filer. Hvilket filsystem er egentlig best for Windows, FAT16, FAT32 eller NTFS? Svaret avhenger av hvilken Windows-versjon du bruker og hvordan du skal bruke den. Bruker du Windows NT, 2000 eller XP, er NTFS i utgangspunktet det klart beste alternativet. FAT32 er også et godt alternativ, men har dårligere sikkerhet og mangler ganske mange funksjoner som NTFS har. FAT16 derimot har såpass begrensede muligheter at det er kun aktuelt hvis du bruker MS-DOS eller en eldre Windows-versjon. FAT16 FAT eller FAT16 er et filsystem som kun bør brukes hvis du skal installere mange Windows-versjoner (multiboot) på samme datamaskin, eller hvis du skal bruke MS-DOS. FAT32 er et klart bedre alternativ, men støttes ikke av Windows 95 OSR1 eller eldre versjoner av Windows. OEM Service Release (OSR) 1 var den første oppdateringen av Windows 95 etter originalversjonen. Fordeler med FAT16: Best på små harddisker under 256 MB. Støttes av alle Windows-versjoner og MS-DOS. Kan derfor brukes når du har mange Windws-versjoner på samme PC (multiboot). Tredjepartsprogrammer får som regel alltid tilgang til FAT16-volumer (lagringsplass), for å eventuelt redde data. Du kan bruke MS-DOS oppstartdiskett, hvis du ikke kan starte datamaskinen på normal måte. Ulemper med FAT16: Støtter i teorien maks 2 GB per partisjon i Windows 95, 98 og ME og maks 4 GB i Windows NT, 2000 og XP. Lagringsplassen brukes mindre effektivt på harddisker som er større enn 511 MB. Støtter et begrenset antall (65 tusen) clusters per partisjon. Hvert cluster blir derfor forholdsvis stort på store harddisker. Jo større partisjon jo større cluster. Et cluster er en gruppe sektorer på en harddisk, og cluster-nummeret brukes av operativsystem for å registrere filene på harddisken. På 2 GB partisjoner er hvert cluster 32 KB, det betyr at selv de minste filene bruker 32 KB diskplass. Med andre ord, FAT er svært lite effektivt. Rotmappen kan takle maks 512 innlegg (entries). Lange filnavn reduserer denne kapasiteten bektraktelig. Det tas ikke sikkerhetskopi av bootsektoren, så eventuelle feil kan ikke rettes opp. Bootsektoren er den første sektoren på harddisken, og innholder Master Boot Record (MBR). Mangler filsikkerhet. FAT32 FAT32 er et filsystem som er et klart bedre alternativ enn FAT16. Følgende Windows-versjoner støtter FAT32: Windows 95 OSR2 Windows 98 Windows ME Windows 2000 Windows XP Fordeler med FAT32: Best på større harddisker/partisjoner. FAT32 støtter i teorien maks 2 TB (2048 GB) per partisjon. Bruker mindre clustere enn det FAT16 gjør (4 KB på partisjoner inntil 8 GB), og dermed brukes diskplassen mer effektivt. Rotmappen kan plasseres hvor som helst i volumet, slik at det er ingen begrensning i antall innlegg (entries), slik tilfellet er med FAT16. Bootsektoren (den første sektoren) på harddisken blir sikkerhetskopiert til et bestemt plass på harddisken, slik at eventuelle feil kan rettes opp. Ulemper med FAT32: Støttes ikke av MS-DOS, Windows 95 (OSR1 eller tidligere) eller Windows NT Mangler filsikkerhet. Mangler mange funksjoner NTFS har. NTFS New Technology FileSystem (NTFS) er et filsystem som i utgangspunktet støttes av Windows NT, 2000 og XP. Det finnes riktig nok tredjepartsprogrammer som gjør at DOS og Windows 98 kan få tilgang til NTFS-filsystemet:. NTFS for Windows 98 Gir Windows 98 lesetilgang til NTFS. NTFSDOS Professional Gir DOS lesetilgang til NTFS. Fordeler med NTFS Innebygd gjenopprettingsystem som gjør at mange feil blir fikset automatisk. Bootsektoren (den første sektoren) på harddisken blir sikkerhetskopiert, slik at eventuelle feil kan rettes opp Ingen begrensning i antall innlegg (entries) i rotmappe. Støtter formatering av partisjoner på 2 TB (2048 GB). Støtter i teorien maks 16 EB (exabyte = 260 byte) per partisjon. Bruker små clustere (4 KB på opp til 2 TB harddisker), slik at diskplassen brukes mer effektivt i forhold til FAT16/32. Filsystemet har veldig mange funksjoner. Ulemper med NTFS Støttes ikke av DOS, Windows 95, 98 eller ME. Redusert ytelse på små harddisker, på grunn av stor overhead. Det er som å skyte spurver med kanon. Endret 13. desember 2004 av datating Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 den posten burde si det meste Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 etter å ha lest innlegget til "datating" så tror jeg at jeg fortsetter å bruke FAT32 siden jeg stadig bruker DOS (stadig og stadig men trenger DOS ihvertfall) bruker DOS til partisjonering og formatering. går kansje også fra Windows dette. men jeg gjør liker å gjøre det på denne måten. MEN... på hvilken måte kan man foresten få bedre Datasikkerhet ved å bruke NTFS? hvis disken tar kvelden får du vel uansett ikke tak i Filene uten datahjelp som IBAS eller slikt som koster så flesket dundrer! Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 etter å ha lest innlegget til "datating" så tror jeg at jeg fortsetter å bruke FAT32siden jeg stadig bruker DOS (stadig og stadig men trenger DOS ihvertfall) bruker DOS til partisjonering og formatering. går kansje også fra Windows dette. men jeg gjør liker å gjøre det på denne måten. MEN... på hvilken måte kan man foresten få bedre Datasikkerhet ved å bruke NTFS? hvis disken tar kvelden får du vel uansett ikke tak i Filene uten datahjelp som IBAS eller slikt som koster så flesket dundrer! User rights management i.e Er vel ingen filsystemer som takler det om disken kræsjer totalt. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 etter å ha lest innlegget til "datating" så tror jeg at jeg fortsetter å bruke FAT32siden jeg stadig bruker DOS (stadig og stadig men trenger DOS ihvertfall) bruker DOS til partisjonering og formatering. går kansje også fra Windows dette. men jeg gjør liker å gjøre det på denne måten. MEN... på hvilken måte kan man foresten få bedre Datasikkerhet ved å bruke NTFS? hvis disken tar kvelden får du vel uansett ikke tak i Filene uten datahjelp som IBAS eller slikt som koster så flesket dundrer! Ja gjør det du, selv bruker eg fat32 på min c: partisjon. Fat32 er ett raskere filsystem, men er og det eneste som er bedre med fat32. Mine andre 3 partisjoner er ntfs. Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 Ja gjør det du, selv bruker eg fat32 på min c: partisjon. Fat32 er ett raskere filsystem, men er og det eneste som er bedre med fat32. Mine andre 3 partisjoner er ntfs. Ok, takker for rådet. tok også satt opp FAT32 på C: og NTFS på "Lageret".skal prøve ut det litt. merker sikkert ikke noe til forskjellene. men merket meg det at man fikk opp et alternativ til når man trykker på "egenskaper" på harddisken. tror det sto Qouta eller noe på den. hva enn det er godt for... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Nå stoler jeg egentlig ikke på noen av dem (partisjonstabellen kan plutselig forsvinne), pluss at alle disse har et problem med fragmentering av filer. Men hvis jeg skulle velge filsystem for WinXP, ville jeg helt klart valgt NTFS. Lenke til kommentar
lenix Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Kan ikke garantere sannheten i det jeg skal si nå, men her kommer det uansett... Om du vurderer å kjøre dual boot (linux + windows) var det tidligere (røfflig et 1/2 år siden) ingen linux distroer som støttet skriving til disker som var partisjonert med NTFS. Å sette opp med lesetilgang derimot er ikke noe problem...(testet) Skrivetilgang/Lesetilgang til FAT32 mener jeg gikk greit (ikke testet selv) Om det har skjedd noen forandringer mtp linux distroer, hadde det vært fint om noen nevnte det, eller om jeg ellers er totalt på bærtur selvfølgelig lenix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå