Gå til innhold

mest krevende spill? - hardware -wise...

Anbefalte innlegg

Quake3? Det kommer an på hvor stort brettet er..

Tror nok det finnes spill som krever mere enn dette, men kvalitetsmessig er vel Quake3 bedre tho..

Vanskeli å si, mange faktorer som spiller inn..

Visse spill krever mye fordi det dreier seg om store arenaer, og andre krever ikke like mye fordi det er i tunneler etc. Så det blir vanskelig å finne ut hvilket som krever mest per flate-enhet eller no...

Ikke vet jeg,

Boqs <- noskill :wink:

Mvh.

Morten Holje

aka Boqs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke prøvd Morrowind, men av de spillene som er nevnt her så opplever jeg Dungeon Siege som SUVERENT mest krevende. På min maskin (1.3 t-bird 100mhz fsb m/gf4 ti4200) hakker det helt jævlig på 1024x768x32 når det er full action på skjermen. Merkelig nok virker det ikke som det er så stor ytelsesforskjell når jeg switcher oppløsning. Bug?

Lenke til kommentar

Quake III Arena og Jedi Knight II: Jedi Outcast krever ikke så mye av maskinen (JKII krever mest), men The Return To Castle Wolfenstein krever ganske mye mer enn disse to da det har mye textures og kanskje viktigere, store textures i bruk.

Comanche 4 er et spille som gikk helt glatt på min pc uansett oppløsning.

Grand Theft Auto 3 krever mer enn de andre spill jeg har prøvd når man har 1600x1200, alt på fullt og trail saken på.

New World Order MP test gikk ganske og hadde bra med detaljer i grafikken. Det så bra ut. Men regner med at her er det ganske dårlig driverstøtte ute å går da dette er første test som er utgitt av spillet..

Om man spiller Homeworld/Homeworld Cataclysm med alt på fullt og 1600x1200 og tar av alle begrensninger når det gjelder antall skip man kan skaffe seg, vil det muligens hakke bra og kreve både bandbredde og maskin kraft når man går til krig og man møtes på en plass og alle har med seg alt de har :grin:

Lenke til kommentar

det virker som det er utrolig mange som er helt trangsynt på dette emne.. Det virker som at dere mener det er rått at et spill hakker, for da er det bra, så kjøper vi ny hardware..

Det er et punkt de fleste spillutviklere jobber heftig med (og andre ikke), å gi mest grafikk for minst hardware. har man et spill som er pent å se på, med flotte effekter og bra grafikk, synes jeg (og flere) at man skal ha muligheten til å kjøre det glatt på relativt gamle maskiner (1GHz, gf2mx?), og kunne sette på spesialeffekter for de med ny hardware.

Noen utviklere har oppfattet hva noen (dere) synes, å lager spilla ekstremt detaljerte, med liten tanke på flyt, bare ny hardware. det er forsåvidt greit, men de bør lage spill slik at det går glatt med litt gamlere hardware også. ekstrem grafikk med gammel maskin synes jeg er dritbra! å det krever flinke utviklere!

Lenke til kommentar

Spill som jeg har spilt og mener bruker mest systemressurser:

Direct3D: Dungeon Siege

OpenGL: Solider of Fortune 2: Double Helix

For de som har spilt DS en stund og har mange folk i gruppa si, sier dette for seg selv. Er nede i 14 frames på det aller minste.

Jeg har spilt både Q3A, RTCW, MOHAA og JK2. Etter min mening var de 2 sistnevnte de OpenGL-spillene som krevde mest av maskinen - før jeg fikk kjøpt SoF2. Måtte klokke maskinen ned grundig (CPU fra 1695MHz til 1683MHz, GPU fra 306MHz til 300MHz) for at dette spillet skulle gå stabilt uten kræsj eller artifacts. Målte ytelsen med CPUCooL, og spillet brukte mer eller mindre 100% CPU hele tiden. Temperaturen kom opp i 56 grader (med 38 grader omgivelsestemperatur - det er varmt ute nå, vet dere...) på det meste. Dette var med sensoren til HKet, så den reelle CPU-tempen var sikkert godt over 60 grader...

En liten ting til slutt angående Morrowind: Har lest i flere forumer at ytelsen kan økes betraktelig ved å deaktivere SafeDisc 2 (les: legge inn No-CD patch/crack). På det meste fikk man så mye som 15-20 fps ekstra uten SafeDisc 2!

Håper dette ikke tas ille opp av moderatorene...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-07 15:05, kjerts skrev:

det virker som det er utrolig mange som er helt trangsynt på dette emne.. Det virker som at dere mener det er rått at et spill hakker, for da er det bra, så kjøper vi ny hardware..

Det er et punkt de fleste spillutviklere jobber heftig med (og andre ikke), å gi mest grafikk for minst hardware. har man et spill som er pent å se på, med flotte effekter og bra grafikk, synes jeg (og flere) at man skal ha muligheten til å kjøre det glatt på relativt gamle maskiner (1GHz, gf2mx?), og kunne sette på spesialeffekter for de med ny hardware.

Noen utviklere har oppfattet hva noen (dere) synes, å lager spilla ekstremt detaljerte, med liten tanke på flyt, bare ny hardware. det er forsåvidt greit, men de bør lage spill slik at det går glatt med litt gamlere hardware også. ekstrem grafikk med gammel maskin synes jeg er dritbra! å det krever flinke utviklere!

Er delvis enig med deg her. Irriterende at noen spill hakker pga dårlig kode, og det skjer jo (kan kalle det dårlig kode hehe). Men selvfølgelig vil jo spill hakke og gå dårligere med ny og bedre grafikk på gamel hardware når di bruker gammel teknologi. Det er her det ligger, og det er her de kan utvikle noe. Nye oppbygninger av 3d-motorer er viktig. Mye har skjedd, men i siste årene har vi sett stadig oppgraderinger av gamle motorer som quake3 og unreal. Gleder meg som en unge til doom3 og unreal2 motoren kommer ut. Så langt er det vel bare doom3 motoren som har spesielt lovende ny teknologi (vet for lite om unreal2 motoren).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-07 16:38, EviLEddiE skrev:

For de som har spilt DS en stund og har mange folk i gruppa si, sier dette for seg selv. Er nede i 14 frames på det aller minste.

da er du heldig. med alle instillingene på det laveste har jeg kommet helt ned i 2. kommer litt ann på hvor jeg er, men pleier å ligge i rundt 11-13fps.

enkelte ganger er jeg oppe i 20!

PS. dette er når jeg går alene, når jeg har et party på 3-5 folk ligger jeg i 8-12fps.

PIII 500MHz

256 MB SDRAM

Riva TNT - 8MB SDRAM!

12 GB HD

31,4 GB Samsung HD

Windows XP Pro/Windows 98 SE

Får hele 814 i 3DMark :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Cursed på 2002-06-08 00:27 ]

Lenke til kommentar

Medal of Honor: AA stresser CPU'en min ganske mye syns jeg. FPS'en varierer(på max. instillinger, 1152x864) fra 16-20 til 90 på min maskin. 16 når det fyker kuler og tyskere overalt(Ohama Beach?) og 90 bår jeg flyr rundt i en gang. Men det holder seg til en 30-50 til vanlig. Merker også av og til at det hakker på 40fps, da pga. noe annet. Forresten, SUPER grafikk. Den beste jeg har sett på lenge.

Har ikke fått prøvd nyeste spillene på PC'n min ennå. Får GTA3 snart :smile:

Det nyeste er JK2, og der ligger jeg av en eller annen grunn på en FPS mye høyere enn MOHAA.

Lenke til kommentar

Quote:

--------------------------------------------------------------------------------

gled deg til unreal2....gleder meg til å se ragdoll effecten i virke....og har sett utrolig mye bra fra spillet... UT2003 blir også veldig bra...men det største...Doom3 uten noen ved siden...

--------------------------------------------------------------------------------

Enig med deg bare vent til de disse spillene kommer ut da kommer dere til og oppleve lav FPS. Men grafikken er jo dritt bra da. Og det er snakk om UT 2003 og DOOM 3. Ja tenk DOOM 3 det blir gøy.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-08 08:29, Hidden skrev:

De siste spillene jeg har spilt (Operation Flashpoint 1985, Anarchy Online, Renegade o.s.v.) de siste månedene har alle som ett hakket til en viss grad. Særlig Flashpoint, som 1 år etter utgivelse fremdeles er fantastisk, hakker noe lidderlig når diverse saker og ting begynner å skje og view distance er satt høyt.

flashpoint hakket? åslaks specs hadde du da?

Lenke til kommentar

Ærligtalt!!!

Morrowind er jo det mest krevende spillet..

Hva tenkte han på som sa at q3 krevede mye!?

Det krever da ingenting, kjørte det i full guffe på min forrige pc (pII 450mhz, 394mbRam, Gf4mx400)

Jaja, jeg bekymrer meg ikke over att noe skulle kunne lagge nå lenger.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-10 22:42, MrA| skrev:

GTA3 med lang Drawdistance og best kvalitet og høyest oppløsning krever som bare ****. Ikke en gang Gainward Gf4 Ti4600 til kompisen min klarer det (overklokket også)!

HAHA da har han en dårlig CPU.Foor jeg kjører GTA3 GLatt med alt på Fullt 1600x1200 4xFSAA+S-Filter OSv OSV.

Det mestkrevende spillet jeg har spilt er Jedi Knight2! Må helt ned på 1152x864 for at det skal gå glatt men da er alt annet på fullt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-04 14:47, zappy skrev:

Tror Dungeon Siege er noe av det mest krevende... ikke fordi grafikken er så ekstrem, men fordi man ALDRI loader, noe som krever sinnsykt med power. Dårlig for alle under 1400 Mhz... (bortimot)

Dungeon Siege loader som bare det, men godt kamuflert. Lagt merke til hvor lang tid heiser til kjellere osv. tar? Du kjører "heis" i 20 sekunder for å bevege deg 2 meter rett ned. Det kalles loading, men de viser ingen "loading..." på skjermen.

DS er ikke særlig kravstort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...