Gå til innhold

nytt digitalkamera med høy OPTISK zoom, forslag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan være enig i at Panasonic FZ20 er et godt valg om ikke prisen og størrelsen er til hinder for å velge det. Selv endte jeg opp med et Canon S1IS da jeg skulle velge rimelig kamera med mye zoom nylig.

Jeg tror ikke du finner noe perfekt ultrazoom kamera til under 5000. Mitt budsjett var på max 4000, og jeg angrer ikke på at jeg valgte Canon selvom det ikke er perfekt.

Uansett hva du velger så synes jeg du bør velge et kamera med bildestabilisator med mindre du har med deg stativ overalt. Jeg klarer i hvert fall ikke å holde kameraet stille nok med 10x zoom om det ikke er veldig godt lys.

De to kameraene jeg hadde på lista før jeg bestemte meg var Canon S1IS og Panasonic FZ3.

Lenke til kommentar

skal brukes i jobb sammenheng, så det med zoomen er veldig viktig siden jeg ofte må ta bilder på litt avstand (er ikke snakk om ultrazoom, men en del bedre zoom muligheter enn på et "vanlig" digitalkamera). det at kameraet er lite er selfølgelig ikke negativt, det er en bonus.. har hørt en del bra om Olympus C7xx serien så den vurderes sterkt!

Lenke til kommentar

Anbefaler varmt Olympus C-700-serien. Har selv C-750 og er bare fornøyd. Meget bra optikk og lite støy. 10x zoom er svært anvendelig, bare husk stødig underlag/støtte ved full zoom. Det har ikke bildestabilisator, men det har jeg nå klart meg fint uten lenge. Testbilder på samt på Tronds kameratestTronds Galleri. C-750 er vel vanskelig å få tak i, men 765, som er neste i familien, er svært prisgunstig. Mye bra kamera for pengene. Det er 4 megapixel, og benytter xD-kort.

Lenke til kommentar

Jeg holder med "Mythos" at han valgte Canon S1IS.

Jeg hadde tidligere FZ10 som jeg nå har byttet inn i S1IS, og jeg er langt bedre fornøyd med Canon'en.

Liten og lett, går i jakkelomma. God bildekvalitet og mye bedre grep enn panasonic'en. AA batterier - aldri mer problemer med lading på tur.

Enkel og grei i bruk og fantastisk rask og stillegående zoom.

Synes det også er mye bedre i bruk enn 700 serien til Olympus, som mangler stabilisator.

Så det er et kamera jeg kan anbefale.

Lenke til kommentar

Jeg har et Olympus C765 som jeg er svært fornøyd med.

For meg var det viktig at kameraet ikke var for stort og at prisen holdt seg under 4000 inkl minnekort.

I sollys ute synes jeg ikke det er noe stort problem å utnytte 10x zoom uten bildestabilisator, men det er klart det hadde kommet godt med i svakere belysning.

Men i ultrazoom klassen må man velge mellom forskjellige kompromi uansett hvilket kamera man kjøper.

Lenke til kommentar
Anbefaler varmt Olympus C-700-serien. Har selv C-750 og er bare fornøyd. Meget bra optikk og lite støy. 10x zoom er svært anvendelig, bare husk stødig underlag/støtte ved full zoom. Det har ikke bildestabilisator, men det har jeg nå klart meg fint uten lenge. Testbilder på samt på Tronds kameratestTronds Galleri. C-750 er vel vanskelig å få tak i, men 765, som er neste i familien, er svært prisgunstig. Mye bra kamera for pengene. Det er 4 megapixel, og benytter xD-kort.

Har varit väldigt sugen på 770 movie, men när man läser tester så drar det väldigt mycket ström?! Hur upplever du det? hmm. skall kolla lite mer på det, är nämligen ute efter filmfunktionen 640*480 30 fps..

Lenke til kommentar
Har varit väldigt sugen på 770 movie, men när man läser tester så drar det väldigt mycket ström?! Hur upplever du det? hmm. skall kolla lite mer på det, är nämligen ute efter filmfunktionen 640*480 30 fps..

Jeg må vel si at videofunksjonen på mitt C-750 er heller lite i bruk. Jeg synes ikke et fotoapparat er noe særlig egnet til å lage videoopptak med. Nå er riktignok C-770 bedre på video, men som sagt er det fortsatt et fotoapparat. Jeg foretrekker å bruke videokameraet mitt til film.

Men ellers er jeg meget fornøyd med batterilevetiden. Jeg bruker jo mye motor til zooming ut og inn, og slikt, men med mine 2100 mAH-batterier er den meget seig. Jeg har ikke foretatt telling, men det går lenge mellom hvert batteriskift.

Lenke til kommentar

Jeg må vel si at videofunksjonen på mitt C-750 er heller lite i bruk. Jeg synes ikke et fotoapparat er noe særlig egnet til å lage videoopptak med. Nå er riktignok C-770 bedre på video, men som sagt er det fortsatt et fotoapparat. Jeg foretrekker å bruke videokameraet mitt til film.

Men ellers er jeg meget fornøyd med batterilevetiden. Jeg bruker jo mye motor til zooming ut og inn, og slikt, men med mine 2100 mAH-batterier er den meget seig. Jeg har ikke foretatt telling, men det går lenge mellom hvert batteriskift.

Ok... jag har ingen dv kamera, vill hitta en vanlig kamera som kan filma det lilla jag filmar med bästa möjliga kvalitet. Har en finepix M603 som sköter det väldigt bra, men bilderna på den blir inte så bra.. börjar bli gammal nu.

Har du bytt ut originalbatteriet på din C-750 mot ett kraftigare?

Lenke til kommentar
Har du bytt ut originalbatteriet på din C-750 mot ett kraftigare?

Ja, det var Olympus' egne 1700 mAH-batterier som fulgte med kameraet. De var jo slett ikke dårlige, men jeg kjøpte 2 sett 2100 mAH-batterier, og de er betydelig mer varige enn de andre. Det er imidlertid en grense for hvor høy kapasitet de bør ha hvis det skal være noen vits i å ha 2 sett, og altså hele tiden et oppladet reservesett i fotoveska. Går det for lang tid mellom hvert batteribytte, begynner de andre så smått med selvutlading. Så jeg tor jeg har nådd en optimal grense med disse på rundt 2100 mAH.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...