Gå til innhold

333MHz vs 400MHz

Pop

Anbefalte innlegg

Leser på anandtech at "The reduction in memory latency ends up being significant enough that it outweighs the benefits of a slightly higher bandwidth memory solution. This is why the nForce2 platform runs faster with DDR333 than with DDR400 when using the new 333MHz FSB."

Så spørsmålet blir: Er det noen her som har testet 333 opp mot 400MHz og sett om det faktisk er raskere på Athlon-CPUene?

Evt, har noen sett tester på nettet?

Pft. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det DDR333 vs. DDR400 @ 166MHz FSB du mener?

I såfall er det nok riktig at nForce2 vil kjøre mer effektivt på DDR333 @ 166MHz FSB enn DDR400 @166MHz FSB grunnet venting (latency) pga asynkronitet. I tillegg til at man kan stramme minnelatency'et ytterligere når minnet ikke må stresse så mye.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg mente å kjøre synkront med cpu fsb uansett.

Nå har jeg pc3200 ram, som jo er 400MHz, og da vil den jo kjøre synkront med en cpu på 400, dersom jeg får tak i Athlon XP3200+ (mpx har den vel inne også).

Skulle ikke dette gå bedre enn 333 da, eller vil den lavere latencyen ha enda mer å si?

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Det skal gå raskere med 200MHz FSB og DDR400 enn 166MHz og DDR333 på samme klokkefrekvens.

Hvis du ser på Hardware.no's egen test ser du at XP3200+ ligger et stykke foran XP3000+ til tross for at de kjører på omtrent samme klokkefrekvens. Forskjellen er at XP3000+ har 166MHz FSB og derfor kjører minnet på DDR333-frekvens, mens XP3200+ har 200Mhz FSB og minnet kjører derfor på DDR400-hastighet.

(det er brukt et HK med nForce2-brikkesett i testen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...