Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dynamo i bil

kaffi

Anbefalte innlegg

Hvor kan man kjøpe dynamoer til bil? Jeg har ikke noen bil nå men er bare nysjerrig, kan dynamo utskiftelse fra feks 80 A til 160A gjøre noe med andre systemer i bilen? slik som tenning?

Og er en dynamo i bil slik som en generator? slik at den produserer antall ampere etter hvor mye den blir belastet?

slik som om man har på 15 1000 metere og anlegg som skulel ha nok watt til å dra ett fjell så produserer den 160A

å om man har bare nærlys så produserer den 10 A? (Tallene er bare tatt ut av lufta)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dynamoer fåes kjøpt hos alle som selger bildeler. Om man kan skifte fra 80A til 160 tror jeg avhenger av vilken bil du har og vilket fabrikat dynamoen har. Jeg har fått fårståelse for at oppgradering er lettest hvis du har en Bosch dynamo, ettersom de nærmest har/hadde "monopol" på elektronikk og elektriske komponenter.

Lenke til kommentar
Og er en dynamo i bil slik som en generator? slik at den produserer antall ampere etter hvor mye den blir belastet?

slik som om man har på 15 1000 metere og anlegg som skulel ha nok watt til å dra ett fjell så produserer den 160A

å om man har bare nærlys så produserer den 10 A? (Tallene er bare tatt ut av lufta)

Ja, i prinsippet kan du sette inn så stor dynamo du har plass til fysisk, dynamoen leverer den strømmen tilkoblede ting trekker (den "dytter" ikke strøm ut :))

Det har derfor ingen betydning for annet elektrisk, så lenge du holder deg til 12Volt.

Men avhenging av hva slags bil, om spennings- regulatoren sitter i dynamoen, eller utenfor må du evnt bytte den.

Det du selvsagt må være klar over, (jeg vet jo ikke hva du skal med den) men alt som skal trekke mer strøm må ha kraftigere ledninger, så om du kobler 15 tusenmetere til batteriet må de ha egene ledninger, og du bør jo også oppgradere ledning fra dynamo til batteriet.

Ellers er det jo som Remi-A Berg sier, dynamoer får du overalt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...