Gå til innhold

LCD-TV bedre enn LCD-skjerm?

Anbefalte innlegg

Leste denne flatskjermguiden i VG http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101700 og la spesielt merke til følgende avsnitt "Pass på at du kjøper en ekte flatskjerm, ikke en ombygd PC-monitor. Disse stiller med langt dårligere billedkvalitet. Spør betjeningen om dette for å være på den sikre siden." Er det VG som prater piss her? Hvis ikke, hvilke aspekter ved en stue-lcd er bedre enn en monitor-LCD (hvis du ser bortifra pris per størrelse, innbygd tuner og slikt)

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sånn ved første gjennomsveiving i hodet kan jeg ikke komme på annet enn at han har røyket sokkene sine :p

Neida, jeg har sendt en e-post for å høre hva han har lagt til grunn for denne påstanden. Vi får håpe det kommer et fornuftig og avklarende svar :)

Det eneste jeg kan tenke meg skulle være bedre er lysstyrke, og dermed (kanskje) kontrasten. Men det er ren spekulasjon. VG har jo vist mange ganger at de ikke har peiling på slikt, men kan jo hende de faktisk bygger det på fakta denne gangen ;).

AtW

Lenke til kommentar

De de mener er at oppløsningene ikke passer helt om hverandre.

En TV sier man har ca. 720x576 i oppløsning. Da blir det litt usynkronisert hvis man kjøper seg en LCD med 800*600 eller 1024*768 i oppløsning. Man må ha en skjerm med oppløsning som går "opp" i TV-oppløsningen, f.eks. 1440*1152 (720*2 * 576*2).

En TV LCD har riktig oppløsning til TVbildet, derfor vil bildet bli vist mest riktig på en slik skjerm. (håper det ble forståelig?)

Lenke til kommentar

Eh, det var en grådig overforenkling.

Svært mange LCD-TV-er ligger på standardiserte monitor-oppløsninger, og jeg vil tro (basert på erfaringer så langt) flertallet 20-tommere bruker 640*480 som oppløsning... Ut over dette kommer stadig flere LCD-TV-er med støtte for HDTV, og uten å finregne på det mener jeg dette er oppløsninger som ikke går opp i 720 linjer (forbehold om at jeg fikk null på juletentamen i 2MY :p )

En ting som er viktig å ta i betraktning er at et TV-bilde på ingen måte er pikselbasert, og dermed slipper man til dels unna problematikken med optimal oppløsning. Uansett vil en LCD med grei oppløsning framstå som skarpere enn en TV på avstand.

Lenke til kommentar

Bah, journalister og skribenter. Møkkamenn hele gjengen :ermm::p

Har fått svar på mailen, og det står igrunn lite matnyttig ut over at dette er råd som kommer fra Hi-Fi Center-kjeden og pressetalsmannen i Elkjøp. Skal se om jeg gidder å grave der, hvis ingen andre melder seg frivillig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...