Gå til innhold

Artifacts etter bytting av kjølere.

Anbefalte innlegg

Takk for sakelige svar Onanias.

Men burde jeg ha fjernet shimmen? Er det nødvendig å være redd for å kortslutt de metall greiene jeg siktet til tidliger? Hva tror dere er grunnen til at det er ødelagt?

Det er ingen vits i å fjerne shimmen om det er god kontakt mellom cpukjøleren og gpuen. Men har lest at enkelte shimer er litt for store og enkelte kjølere kan ha en dårlig finish(Ikke ordentlig planslipt/skjeve) og da bør du fjerne den. Men den er der for å unngå at man nettopp kan knuse kjerne lett som f. Det er ikke farlig å ta den av, gpu kjøleren skal ikke kunne komme borti transistorene på gpuen. For da er gpukjøleren skeiv å ville uansett knust kjerna. Kan ikke se det utifra bildet, men regner med at de ikke stikker høyere opp enn gpuen. Da ville ikke orginal kjøleren heller ha hatt kontakt med gpukjerna.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men burde jeg ha fjernet shimmen? Er det nødvendig å være redd for å kortslutt de metall greiene jeg siktet til tidliger? Hva tror dere er grunnen til at det er ødelagt?

Det er ingen vits i å fjerne shimmen om det er god kontakt mellom cpukjøleren og gpuen. Men har lest at enkelte shimer er litt for store og enkelte kjølere kan ha en dårlig finish(Ikke ordentlig planslipt/skjeve) og da bør du fjerne den. Men den er der for å unngå at man nettopp kan knuse kjerne lett som f. Det er ikke farlig å ta den av, gpu kjøleren skal ikke kunne komme borti transistorene på gpuen. For da er gpukjøleren skeiv å ville uansett knust kjerna. Kan ikke se det utifra bildet, men regner med at de ikke stikker høyere opp enn gpuen. Da ville ikke orginal kjøleren heller ha hatt kontakt med gpukjerna.

Ok. Når jeg monterte så virket det som om blokka hadde god kontakt. Så det spørs om det er noe annet som har ødelagt kortet.

Lenke til kommentar

Ok. Når jeg monterte så virket det som om blokka hadde god kontakt. Så det spørs om det er noe annet som har ødelagt kortet.

Ja det er jo litt vanskelig å vite hva som er galt når ting ikke virker i det hele tatt. Kan være statisk elektrisitet, knust kjerne etc. Men har du brukt isopropanol til å rense kjerna med etter at du bytta, så det ikke er masse kjølepasta der som da vil virke som isolator istedet for overfører.

Lenke til kommentar

jeg har goså 2 ødelagte kort grunnet kjøler bytte.

dette er veldig merkelig

radeon 9600se byttet kjøler til en anne kjøle ribbe. = artifacts å løgne farger så det holt i windows.

9600pro fireblade edisen: to kav orginal vifta på med ny pasta på me kjøler igjen det resulterte med samme problem. masse artifacts osv....

jeg har vert forsiktig nor jeg tok av kjølrne å ver utladd osv. vet ikke hvorfor dette har skjedd.

på julaften skal jeg hente mitt bigwater vannkjølingsett har også bestilt en kjøle blokk til mit skjerkort 9600PRO advantage. men er litt engstelig nor jeg må bytte kjøleren.

litt kjipt å ødelegge 3 kort på kort tid.

noen som har noen bra tis alt fra hvilket verktøy jeg bør bruke til utlading underlag nnor jeg skrur.

det som holder kjøleren på plass er slike plast"skruer" som man må klemme igjen son ting på enesiden å trykke den gjemmom kortet.

Lenke til kommentar
jeg bruker en gammeø dell 17 crt skjerm på 75hz.

ups hva er det? hva har dette med at skjerkortet ikke funker ette bytte av kjøler noe  med ?

Der går vanligvis en ledning mellom skjerm og skjermkort ... eller ... ??

Hvis skjermen er gammel og isolasjonsverdien ......

For jeg har vanskelig for å tro at man (serie-)ødlegger skjermkort ved å skifte kjøler hjemme hos deg mer enn andre. Det kan seff. være at du er ualminnlig klønet, eller bruker dårleg goop, og da bør du gi opp før du ødlegger mer..... hvis du ikke spesiellt nyter det da. :D

Derimot kan jeg vere med på at elektriske fenomen kan spille folk et puss... eller to. Lokalt kan man være utsatt for spenning, fase og jordingsproblemer som er utrolig vanskelig å påvise. Det er på langt nær sikkert at en gammel skjerm eller PSU for den del takler dette.

En ting til.. tar du ut veggkontaktene og deretter presser startknappen for å utlade restelektrisitet i apparatene før du arbeider??

UPS eller overspenningsvern som bør brukes overallt ...... :xmas:

Jeg bruker denne. Og den har et batteri slik at maskinen rekker slå seg av når strømmen går.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

lurer sterkt om jeg skal ta med meg kjøleren å skjermkortet å levere det inn til en av data verkstedene her i byen å la di skiften den....

tar rett å slett ikke kjangsen på flere død skjermkort asså!

tar ikke lange tida å skifte det så reger med at det ikke blir så dyrt?

hva tror dere.

leverer det i en anitstatisk pose sammen me kjøler å kjølepasta.

regner med di kan montere det samme dag er ikke alverdens arbeid

Lenke til kommentar
lurer sterkt om  jeg skal ta med meg kjøleren å skjermkortet å levere det inn til en av data verkstedene her i byen å la di skiften den....

tar rett å slett ikke  kjangsen på flere død skjermkort asså!

tar ikke lange  tida å skifte det så reger med at det ikke blir så  dyrt?

hva tror dere.

leverer det i en anitstatisk pose sammen me kjøler å kjølepasta.

regner med di kan montere det samme dag er ikke alverdens arbeid

ganske lurt... men spørsmålet er jo om garantien fremdeles gjelder etter den jobben de gjør på det. kan du klage, og kanskje få pengene tilbake om de ødelegger det?

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Hmm virker som litt av det samme som jeg hadde med min data i går.. Det som viste seg var at jeg hadde glemt å koble til den 4-pins strøm-saken til hovedkortet. Jeg trodde først at jeg hadde føkka skjermkortet, men når jeg sjekka, så jeg at jeg hadde glemt å sette på plass den ledningen... Har du gjort det?

Lenke til kommentar
Hmm virker som litt av det samme som jeg hadde med min data i går.. Det som viste seg var at jeg hadde glemt å koble til den 4-pins strøm-saken til hovedkortet. Jeg trodde først at jeg hadde føkka skjermkortet, men når jeg sjekka, så jeg at jeg hadde glemt å sette på plass den ledningen... Har du gjort det?

Har skjekka det ganske mange ganger.

Og hvis jeg glemmer det så kommer det heldigvis en "error" beskjed på skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...