Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp eit LAN

Anbefalte innlegg

Eg og nokon andre skal sette opp eit LAN hos ein kammerat, men eg lurer på om vi har det rette utstyret. Eg er heilt blank når det gjeler nettverk og håper derfor nokon kan hjelpe meg. Han seier han har ein 8-ports switch og ein boks der han til vanlig får internet frå ,der er det fire porter. Er det noko meir enn trenger? Kan nokon fortelle kordan man setter opp eit LAN?

Endret av aleksanderrr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle maskinene må ha nettverkskort og vanlig TP-kabler (ikke kryssede). Ellers er det ikke noe mer dere trenger.

Koble switchen inn i ruteren (med en krysset kabel hvis du ikke har uplinkport), og koble maskinene i switchen. Hvis ruteren deler ut automatiske ipadresser trenger dere bare å sette opp "motta ipadresse automatisk". Hvis ikke må dere sette ipadressene manuelt. Sett dem i samme range.. f.eks 10.0.0.2 og oppover. Subnettmaske skal være 255.255.255.0. Fildeling kan være ok å slå på dersom dere skal dele filer.

Lenke til kommentar

Er routeren den boksen med 4-porter han vanligvis får internet fra? er tp-kabel nettverkskabelen? skal man koble maskinene i switchen med tp-kabler? Må man gjøre nokon spessielle instilinger på maskinene før dei er koblet sammen? Korleis fåregår fildelingen?

Endret av aleksanderrr
Lenke til kommentar

* Ruter er boksen han får internett fra.

* TP-kabel er nettverkskabel

* Maskinene skal kobles til med TP-kabler

* Du konfigurere maskinene til å motta IP-adresser automatisk

* Fildelingen slår du på ved å høyreklikke på nettverksteder, egenskaper, høyreklikke på lokal tilkobling, egenskaper. Sjekk at deling av filer og skrivere i microsoft nettverk er tilstede. Hvis ikke trykker du installer, finner den og installerer.

Lenke til kommentar

Hub:

En hub er boksen som dirigerer trafikken i et nettverk, men den dirigerer ikke spesielt lurt. Sender du noe fra en masking, sendes det til alle de andre, men bare maskinen som skal ha informasjonen klarer å plukke det opp. Dermed går det forferdelig tregt når maskinene kal utføre til over nettverket. Skal du satse på et større nettverk en to PC'er burde du heller kjøpe en svitsj eller router.

Svitch:

En svitch, er akkurat som en hub, en boks som kobler sammen alle maskinene i et nettverk. Forskjellen er at svitchen vet hvilken maskin som er koblet til hver port, og styrer informasjonen bare til den porten slik at maskinen får den informasjon den skal ha, og ikke de andre. Dette gjør at overføringer i ett nettverk er mer effektivt med en svitch enn med en hub.

Router:

En router binder sammen en eller flere nettverk, passer på at informasjonen losses riktig frem. Den kan også greit brukes til mindre nettverk mellom to eller tre pcer, men da egner en svitsj seg bedre. En router kan sitte mellom nettverk med forskjellige protokoller (TCP/IP & UDP), og egner seg derfor for å knytte sammen forskjellige nettverk til ett stor ett. Hjemme kan en router gjøre virkelig nytten ved å koble hjemmenettverket til internet. Dermed kan hele nettverket gå på internett over den samme linjen. Det som virkelig er fordelen ved en router er dens funskjon som firewall og at den kan dele ut IP-adresser, som også kalles DHCP.

Endret av fUzZy^
Lenke til kommentar

Jeg er helt blank på det her jeg også, men kan man koble sammen pcer med bare switch og uten router? Jeg har bare switch, så jeg lurte på om det er mulig uten router.

EDIT: og kan jeg samtidig koble til internett slik at alle pcene kan gå på internett samtidig?

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Router og switch virker på forskjellige nivåer i den såkalte TCP/IP stack. Kort sagt kan en switch brukes til å koble flere datamaskiner sammen i et nettverk, skal du derimot koble ditt nettverk oppmot et annet nettverk, som for eks. internett, trenger du en router.

En god del såkalte routere som selges og som markedsføres som "router m/4(eller flere) porter", er i realiteten en router (gjerne m/innebygd modem) OG en innebygget switch. Skal du med andre ord koble 4 datamaskiner sammen for å dele på internett, og du har en slik router, trenger du ikke en seperat switch i tillegg.

Det fine m/routere er at de kommer m/såkalt NAT - en funksjon som gjør det direkte mulig å dele internett forbindelsen mellom flere datamaskiner. Har du en riktig konfigurert router m/NAT og du deler internett m/andre brukere du stoler på, kan du generelt glemme firewall - du vil strengt tatt ikke trenge den da routeren gjør jobben.

Lenke til kommentar

Men jeg tenkte sånn her: Fattern skal ha seg bærbar og vil ha seg trådløst nettverk her i huset. Men det vil jeg ikke ha på den stasjonære. Så jeg lurte på om det gikk ann å koble fra den trådløse routeren til switchen slik at flere pcer kan være på internett samtidig når de er koblet til switchen. Ble litt rotete nå men :)

Lenke til kommentar
Men jeg tenkte sånn her: Fattern skal ha seg bærbar og vil ha seg trådløst nettverk her i huset. Men det vil jeg ikke ha på den stasjonære. Så jeg lurte på om det gikk ann å koble fra den trådløse routeren til switchen slik at flere pcer kan være på internett samtidig når de er koblet til switchen. Ble litt rotete nå men :)

Jeg er heller ingen guru på nettverk, men dette kan du gjøre enkelt:

1) Kjøp deg en trådløs router med f.eks. 4 porter. Jeg har en Linksys WRT54G. Denne har fungert helt topp, bortsett fra at jeg sliter litt når jeg skal spille over nettet, men det skal kanskje ikke du? DLink er et bra merke og er vel en av de mest brukte routerne.

2) Fra internettboksen (eller adsl-modemet hvis du har det) kopler du kabelen til routeren der det står INTERNET eller WAN eller noe slikt. Deretter kopler du til en PC med kabel til en av de ledige portene. Du kan kople til flere PC'er direkte til routeren, som regel 4 stk. Disse er på det samme nettet, men går ikke via de trådløse signalene, og det var jo det du ønsket :)

3) Da kan du begynne å konfigurere routeren. Dette gjøres normalt ved å skrive inn en IP-adresse i web-leseren på den PC'n du nå har koplet til porten. Du må som regel ha et brukernavn og passord for å komme inn i routeren, men dette er standard og er oppgitt i bruksanvisningen. Det er viktig at du endrer passord og brukernavn umiddelbart, og lagrer disse endringene. Om noen luringer klarer å komme seg inn på routeren kan disse endre passordet og de har da alenetilgang til routeren, noe som selvsagt ikke er veldig morsomt. Selv om sjansen er liten, kan man aldri være for sikker.

4) Som regel følger det med en såkalt quick-installation guide med disse produktene, så cluet er egentlig at du kopler riktig , så skal dette gå som en lek.

5) Når du har satt opp routeren og konfigurert dette riktig, vil den bærbare PC'n og ellers PC'r med trådløst nettverkskort automatisk registrere at det er et trådløst nett tilgjengelig. Har du XP vil du i løpet av sekunder være på nett. Det står også i bruksanvisningen hvordan du skal konfigurere PC. Det mest vanlige er at routeren deler ut IP-adresser automatisk til alle PC'ne i nettet, såkalt DHCP. Så vidt jeg vet er det ingen begrensninger for hvor mange PC'er som kan være koplet til det trådløse nettet, men jo flere PC'er jo mer båndbredde blir jo brukt...

6) NB! Du må for all del sikre det trådløse nettverket ditt. Spesielt hvis du bor i by eller tettbebebyggelse der det er meget sannsynlig at det sitter andre med trådløse nettverkskort på sin PC. Det finnes mange måter å sikre det trådløse nettet på. Jeg kjører en dobbelsikring, med en såkalt MAC-addresse-filtrering og en WPA Preshared Key.

Kort fortalt:

MAC-addresse er en fysisk identifikasjon for nettverkskortet i PC'n. Denne skal være unik for hvet kort. Det du kan gjøre er at du i routeren sørger for at du huker av der det står at du kun skal tillate PC'er med en gitt MAC-addresse å knytte seg til nettet. Da skriver du inn MAC-addressen på de(n) maskinen(e) som skal ha tilgang til det trådløse nettet. Maskiner som ikke har denne MAC-addressen vil dermed ikke få tilgang på nettet.

MAC-addressen finner du slik (må gjøres på hver maskin som skal være på nettet):

Start --> Kjør

Her skriver du command

Du får da opp et dos-vindu. Her skriver du følgende: ipconfig /all

Du vil da få opp en god del informasjon. Har du flere nettverkskort (som regel har man både et trådløst og et vanlig) må du passe på at du ser under det trådløse kortet. Dette har som regel etter annet med "wireless" i beskrivelsen, så det skal være greit å finne. Her skal det stå "Fysisk adresse". Dette er MAC-adressen, og har dette formatet: xx-xx-xx-xx-xx-xx, der x kan være både bokstaver og tall.

WPA Preshared key er et slags passord man kan sikre med. Du kan i routeren huke av for denne sikringen og skrive inn et selvvalgt passord. Den PC'n som skal være tilkoplet nettet må da også ha nøyaktig samme passord i innstillingene for å få tilgang. Dette har jeg ikke nøyaktig i hodet, men du går inn på egenskaper for det trådløse nettverket og her skal du kunne velge WPA Pre Shared Key, og legge inn det samme passordet som du la inn på routeren.

I tillegg har jeg slått av det som heter "Broadcasting". Det du gjør når du slår av dette er at nettet ikke vises for andre. Det vil si at hvis noen sitter med et trådløst nettverkskort i nærheten så vil ikke ditt nettverk vises. De er da nødt til å vite det nøyaktige navnet på nettverket ditt for å finne det. Og dette kan du kalle hva du vil :)

Gjør du dette er du sikker!

Men husk at dette kun gjelder det trådløse nettverket. Du må selvsagt ha en brannmur i nettet, og her er det at routeren er så genial. Den fungerer som en helt topp brannmur, og du slipper å ha personlig brannmur på maskinen(e) som er bak routeren. Bare sørg for at brannmuren i routeren er aktivert!

Håper det hjalp litt :)

Øyvind

Endret av oyvindpe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...