Gå til innhold

hvilket spill har best lys/skygge?

Anbefalte innlegg

Det å få til lys og skygge i dataspill er som sagt .... ikke lett, og er sinnsykt maskinkrevende for selv de simple teknikker.

... jeg driver litt research på temaet, men for å slippe studere ørten spill så spør jeg ...

Hvilket spill syns du har en bra lys/skygge realisme?

BF vietnam har jo ikke skygge av alt, og det som er av skygge er veldigt taggete

Doom3 har fått mye skryt har jeg hørt...

osv...

hva syns du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble veldig imponert over FarCrys skygge- og lyseffekter når det kom ut. F.eks. om man går i noen av de forlatte gruvegangene og skyter på en taklampe med gitter i (hengende i kjetting), rykker lampen naturlig nok på seg, samtidig som lyset flimrer rundt, skyggeleggingen forandrer seg på veggene og alt sånt. En skikkelig nydelig effekt. :)

Lenke til kommentar
Jeg ble veldig imponert over FarCrys skygge- og lyseffekter når det kom ut. F.eks. om man går i noen av de forlatte gruvegangene og skyter på en taklampe med gitter i (hengende i kjetting), rykker lampen naturlig nok på seg, samtidig som lyset flimrer rundt, skyggeleggingen forandrer seg på veggene og alt sånt. En skikkelig nydelig effekt. :)

Er så enig...Far Cry har helt utrolig bra skyggelegging...har du på lommelykta i en trang og mørk plass får du også se hva skygge kan kalles... ;)

Elelr når sola bryter seg gjennom et hull i taket elelr noe...

Lenke til kommentar

interesangt.

Jeg som har spillt nvn og uten å legge merke til de detaljene...

Av de spillene dere har nevnt, så er farcry den eneste jeg kommer på som foregår i store utendørsscener. Doom3 skal visst påståelig takle det den også men jeg tviler litt.

Nå kan det hende jeg tuller, og dette forumet er vel ikke rette plassen heller, men jeg tror doom3 bruker en teknikk som kalles for "shadow volumes" for å lage skygge. Dette er ganske cpu krevende, siden det handler om å ta en figur, se på den fra lysets synsvinkel, så strekke "modellen" ut i dybden og på den måten lager et nytt volum, og bruke det som utgangspunkt for skyggelegging ...

Har dere noen gode kandidater på spill i utendørsscener (ex: gta, mohaa, bfv), nå har ikke de gode lys/skygge da ... eller hva syns dere?

takker for respons, dere gir meg jo endel kandidater som må utforskes og leses opp på hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...