Gå til innhold

Kjøpe ting på bedriften, hvordan funker det

Anbefalte innlegg

Hvis jeg kjøper en vare og setter det på bedriften (til en i familien).

Feks. En bedrift skal kjøpe inn kontor møbler eller datar.

Hvordan var det det fungerte igjen?

Kan han skrive av det på skatten?

Slipper en momsen?

Hva var det som gjalt her igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp, har kjøpt datautsyr på familiens bedrift flere ganger, og bedriften kan da trekke fra 28% på skatten. Men vær oppmerksom på at angreretten faller bort ved bedriftskjøp.

Vil det si at hvis jeg kjøper en vare for 15000 på en byggmester bedrift til bruk i bedriften så tjener jeg hva på å gjøre det?

Lenke til kommentar
Jepp, har kjøpt datautsyr på familiens bedrift flere ganger, og bedriften kan da trekke fra 28% på skatten. Men vær oppmerksom på at angreretten faller bort ved bedriftskjøp.

Vil det si at hvis jeg kjøper en vare for 15000 på en byggmester bedrift til bruk i bedriften så tjener jeg hva på å gjøre det?

Du får den noe billigere, mot at du mister en del rettigheter, stort sett.

Lenke til kommentar

Du får den 28% billigere vil jeg tro?

Jeg vil egentlig selv vite litt hvordan det her funker.. Noen som kan utdype det her skikkelig? "Dersom det er en utgift til innteks ervervelse kan man skrive av avskrivingene, altså verditapet, på skatten." Hva nøyaktig vil det si? At hvis du kjøper en ting som er med på å skaffe en inntekt for bedriften så kan du ta det du kjøper "minus" avskrivningene? :hmm:

Lenke til kommentar

Si at du vil kjøpe en mobiltelefon som koster 3750,- i butikken. Med 25% moms (som det blir f.o.m. 1. jaunuar 2005), blir prisen uten moms 3000 kr. Dette er det du betaler for telefonen, i praksis.

Si videre at telefonen taper seg 1000 kr i verdi hvert år. Etter tre år er den verdiløs, og kastes. Hvert år kan du da føre opp dette verditapet, kalt avskriving, som en utgift til inntekts ervervelse, dersom det er sannsynlig at denne utgiften har vært viktig for at du skal kunne tjene pengene du tjener. Dette kan du da altså trekke fra ved et skattteoppgjør. Dersom du driver et enkeltmannsforetak og tar ut utbytte med 28% kapitalskatt, vil du altså skatte 28% av 1000kr mindre hvert år.

Besparelsen på denne telefonen blir altså 750kr ved kjøp, og deretter 280kr i året i tre år.

Det er mye om og men, men dette eksempelet forklarer i grove trekk hvordan fordelene fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...