kammiz Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) Jeg har et Lian-Li PC56USB kabinett av denne typen: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC65USB mitt oppsett i maskinen er som følger: DDR-DIMM 512MB PC3200 (400MHZ) AMD Athlon XP 2500+ 1.833MHz /333MHz Powercolor Radeon 9250 256MB AGP Western Digital 200GB IDE ATA/100 Asus A7V600 hovedkort for socket A pluss en 40gb hdd til c: og en cd-rom til kjøling av cpu bruker jeg denne etter anbefaling fra microplex: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MISTFBAR1 jeg bruker noe som heter "titan silver grease" som goop, men har også prøvd med annen goop. problemstillingen ligger altså i at hvis jeg kjører kabinettet uten kabinettvifter så er temperaturen mellom 70-80 grader på cpu med en gang, noe jeg ikke tolererer såklart. jeg har en viftestyring av denne typen: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NXP205S som jeg kjører de originale kabinettviftene på minimum med.. da ligger cpu-temp på 50-60grader, ettersom hvor varmt det er i rommet. høres alt dette ut som fornuftige temperaturer? jeg hadde før en kjip billigvifte på cpu: http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2045 og da var temperaturen 5-10 grader lavere.. jeg vet at vifter som er beregnet på å være stillegående ikke kjøler like godt, men allikevel? setter pris på all hjelp! edit: la til link til hvilken cpu-kjøler jeg hadde før. Endret 13. desember 2004 av kammiz Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Du har akkurat samme cpu som bestekameraten min. Han har alltid hatt varmeproblemer med sin cpu. Tror hans pc rebooter når cpu når 65-67 eller noe. SPes når det er varmt i rommet har han problemer. Husker vi hadde en mini-lan i sommer (4 stk) i stuen min. Da når det var utrolig varmt. Vi måtte åpne kabinettet hannes. Sette en stor bordvifte rett inn på cpu'en, pluss at vi satt sånne fryseelementer foran viften for å blåse kald luft inn. Etter alt det klarte han å kjøre cpu'en på rundt 57-59 grader. Men da var det også rundt 30 grader i luften også! Lenke til kommentar
kammiz Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 så temperaturen er altså unormal? Lenke til kommentar
wim Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 50-60 graderi load er ikke unormalt, det er helt vanlig. At du får høy temperatur hvis du ikke kjører kabinettvifter er helt normalt. Kabinettvifter er ikke lengre ekstrautstyr, det er helt nødvendig for å holde nede temperaturen på moderne hardware Lenke til kommentar
kammiz Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 men er det også naturlig at en stillegående vifte fra microplex ikke kjøler like godt som en bråkete billigvifte? Lenke til kommentar
kammiz Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 ok.. rop n0000b alle sammen.. fant ut jeg hadde kjørt maskinen på 1.4ghz istedenfor 1.8.. men det kan vel uansett ikke ha noen negativ innvirkning på temperatur.. den ligger nå på 57 grader ved ca 10-20% cpu-bruk.. driver og laster ned fra dc og lignende.. ettersom hva jeg har lest rundt på forumene her er ikke dette en ufornuftig temperatur når målet er cool and quiet eller hva? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Noob og noob... Du har iallefall helt klart vært uheldig med montering av kjøler.. Den kan *umulig* være montert forskriftsmessig.. Dersom du hadde 5-10 grader lavere med en "billig-kjøler" bør du montere kjøler pånytt.. og være nøye med goop (tynt lag) samt at kjøler har god kontakt (plant) med core/heatspreader.. Lenke til kommentar
kammiz Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 det rare er at jeg har tatt den av og montert på nytt 4 ganger.. og hvordan kan jeg forsikre meg om at den sitter helt plant da? og når du sier et tynt lag, kan for mye ødelegge? Lenke til kommentar
ClawHammer Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 det rare er at jeg har tatt den av og montert på nytt 4 ganger.. og hvordan kan jeg forsikre meg om at den sitter helt plant da? og når du sier et tynt lag, kan for mye ødelegge? JA! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) Hmmm.. merkelige greier.. 4 ggr. feil virker usannsynlig ja For mye goop kan gi ett noe dårlig resultat ja.. men ikke så dårlig.. Kan ikke si mer uten å ha "inspisert åstedet".. og det kan jeg jo ikke.. Endret 13. desember 2004 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
kammiz Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 det virker som du har litt peil på dette.. hva med å diskutere litt på msn ? legg alfakrøll hotmail på min bruker her på forumet, så har du adressen min.. Lenke til kommentar
kammiz Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 er det for liten plass mellom viften og psu ? Lenke til kommentar
ClawHammer Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) Ser greit ut det der,sliter du me tempratur så kjenn på kjøleribben da,eller sett på en till vifte ! EDIT: ahh ser problemet sett viften på andre siden den tar jo ikke noe luft utav strømforsyningen Endret 13. desember 2004 av ExtremeSnowboarder Lenke til kommentar
kammiz Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) det er ikke mulig å sette den på andre siden pga den kjøleribben du ser på hovedkortet.. men det er 2-3 cm mellomrom mellom psu og vifte.. er dette for lite? edit: dårlig formulert edit 2: la til det under: det blir jo dermed ikke noe plass til å sette på en vifte til.. og kjøleribbene er varme Endret 13. desember 2004 av kammiz Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 øh mmmmm *host* hørte jeg noen si vannkjøling???? Lenke til kommentar
kammiz Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 det skal da ikke være nødvendig på en så enkel maskin som min ??? Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 det skal da ikke være nødvendig på en så enkel maskin som min ??? var bare ett forslag Lenke til kommentar
kammiz Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 finnes mange sånne forslag da.. kjøp ny, kjøp min og sånne ting er jo også ting som løser problemene mine.. men det er ikke heeelt det jeg vil frem til. Lenke til kommentar
hondapower Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 skjønner godt at det der blir varmt ja! he he sitter selv å spekulerer på hvordan få ned temp OG støy. Kjøpte nylig en thermaltake sp97 og tempen falt fra 55 idle til 48 for øyeblikket. Var nede i 44 her for noen timer siden! Ekstremt! Problemet er at papstvifta bråker som F***. Har bestilt meg ny mist vifte nå da så jeg håper på at alt ordner seg. Hvofor jeg forteller alt dette? Jo fordi jeg tror kjøleren jeg kjøpte vil passe mye bedre i systemet ditt en den du har nå pga vifteplassering og størrelse på kjøler. Slikt er veldig viktig når en skal velge kjøler. sp97 i full kobber og med heatpipeteknologi vil nok gjøre cpuen dins hverdag mye kjøligere enn den du har nå. Ellers om du ikke kan snu viften til en annen side ser jeg ikke noe løsning utenom å skifte kjøler eller kanskje underklokke cpu? men hvem vil vel det.. ikke mulig å skifte plass på psu altså? Lenke til kommentar
kammiz Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 (endret) Ellers om du ikke kan snu viften til en annen side ser jeg ikke noe løsning utenom å skifte kjøler eller kanskje underklokke cpu? men hvem vil vel det.. ikke mulig å skifte plass på psu altså? det merkelige er at jeg ble anbefalt Mist Frostbite av microplex, og de var fullt informert om hvilken maskin jeg hadde.. har skrevet en mail til dem om bytte av vifte, og håper ting ordner seg, men det ser jo ikke ut til at de har den viften du snakker om? hvor kjøpte du den ? det er umulig å sette viften på andre siden, og psu står nok desverre låst der den gjør.. du tror det lille mellomrommet ikke gir nok luftgjennomstrømning til kjøleribbene? denne kjøleren har jo heatpipe-teknologien også.. jeg tror du har rett i at problemet ligger i at viften ikke får nok luft, da man knapt kan merke at det blåser ut på andre siden av kjøleren.. setter pris på hjelp edit: funderer på denne da? selv om den er oppgitt til 27.5db.. en smule mye.. prøver å holde maskinen min til komponenter under 20db.. noe jeg hittil har klart på alt.. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=CNPS7000BCU http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=CNPS7000AALCU Endret 14. desember 2004 av kammiz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå