Gå til innhold

Casio Exilim EX-Z40 -hjelp!

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hatt dette kameraet (Casio Exilim EX-Z40) siden mars...og jeg får ikke til å ta skarpe bilde..de er ute av fokus, utydelig samme hva jeg gjr..det eneste som funker er makro-modus - hvor jeg greier å ta fine og skarpe bilder av det som er 10-20 cm unna..men det er jo et noe begrenset bruksområde..

så.. er det noen som kan gi meg tips om hvordan i allverden dette kameraet skal håndteres for å ta gode bilder...eller er det bare å kvitte seg med hele greia...?

Mvh S. :hrm:

Endret av sysi68
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et slikt kamera som jeg kjøpte for en uke siden. Jeg har ikke samme problemer. De fleste bildene blir skarpe både i makro og vanlig. Det er sannsynligvis en feil på kameraet ditt. På mitt virker ikke lydopptak. Av brukererfaringene under Produktguide her på akam.no er det svært store forskjeller i erfaringer. Det kan tyde på ujevn kvalitet på kameraene.

Lenke til kommentar

Være nøye med å kontrollere at ikke det ved uhell har blitt endret på instillingene på det runde betjenings anordningen på baksiden. her forleden kom min bedre halvdel fra festlighet med alle bildene tatt i makro modus. Kameraet byr ellers på hele 21 forskjellige modi. Optikken er god og fokuseringen er rimelig bra samtidig som den er raskest på markedet i gruppa. Når apparatet i tillegg er tilnærmet et smykke av utførelse ville jeg fått kameraet undersøkt hos verksted kombinert med en ørliten innsats på fotografutdannelsen. Vi får bilder med vårt z-40 som absolutt hevder seg i klassen. Med hensyn til utløserresponsen er det vel knapt noen ved siden og definitivt ingen over. Med forbehold om at en mindre velykket produksjonsserie har sett dagens lys er det lite trolig at ikke Exilim z40 avleverer adekvate minner. Det mest negative jeg føler trang til å nevne er tendensen til røde øyer ved blitsbruk. Løs dette enkelt og proffesjonelt med å anvende en slaveblits. Ikke bare er rødøye en sagablott, men bildestandarden heves mange trinn.

Nei stå på med z40, men få den kontrollert.

post-28-1103071363_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Sørg for at kameraet er i snapshot modus, og sett alt til auto. Deretter sørger du for at INGENTING (bortsett fra firkanten i midten, og en øverst) befinner seg på søkeskjermen.

Fortsatt ikke i fokus?

Prøv å holde knappen halvveis nede før du trykker helt ned (manuell fokus). Hør etter et pip, og se at firkanten i midten av bildet (fokus firkanten) blir grønn. (ikke rød, blir den rød, prøv igjen)

Bedre nå?

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

Xvani: Nei - ikke bedre - det er ute av fokus nå også. selv med grønn indikasjon på fokus. Jeg har også prøvd timeren - og satt kameraet fra meg i tilfelle jeg er mer enn gjennomsnittlig skjelven... - de eneste virkelig skarpe bildene jeg har tatt har vært med makro-instillingen. Snapshot-modus er pr-def uskarpe på mitt kamera.

-jeg sender det inn nå over jul...dårlige julebilder er vel bedre enn ingen julebilder :(

Mvh. S

Endret av sysi68
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...