ggp Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Jeg vet ikke hvor jeg skal poste dette, men uansett... Hvordan lager jeg en popup som kommer opp når jeg trykker på en teks (link) ( kan hende dette er javascript, ikke vet jeg.. ) Takker for svar Lenke til kommentar
Uin Viel Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Du kan bruke java script, søk litt på Hotscripts så finner du sikkert noe Lenke til kommentar
toss Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 du må nok bruke java for å få dette til.. google er din venn Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 du må nok bruke java for å få dette til.. For å lage pop-ups benytter du JavaScript! Lenke til kommentar
azidG Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Jeg vet ikke hvor jeg skal poste dette, men uansett... Hvordan lager jeg en popup som kommer opp når jeg trykker på en teks (link) ( kan hende dette er javascript, ikke vet jeg.. ) Takker for svar Hvis du ønsker å åpne et vindu når du trykker på en tekst, kan du bruke følgende kode: Legg dette mellom <head></head> <script language="javascript"> function popup(side) { window.open(side); } </script> Linken <a href="javascript:popup('http://startsiden.no')">Startsiden.no</a> Håper dette hjalp! Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) Hvis du ønsker å åpne et vindu når du trykker på en tekst, kan du bruke følgende kode: Legg dette mellom <head></head> <script language="javascript"> function popup(side) { window.open(side); } </script> Linken <a href="javascript:popup('http://startsiden.no')">Startsiden.no</a> Bruk for all del ikke javascript i href til popups! Gjør det heller i slik: <a href="minside.html" target="_blank"> Dersom du vil ha en mer kontroll over popupen må du bruke javascript, da lager du det bare slik: <a href="minside.html" onclick="window.open(this.href);return false"> eller <a href="minside.html" onclick="popup(this.href);return false"> og koden til azidG i <head> Dette gjør at også de uten javascript får vist siden, i tillegg til at den kan bli åpnet i en ny tab for de som bruker firefox/opera. Endret 13. desember 2004 av mohuhau Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) mohuhau Jeg er imot all bruk av target-attributten utenom rammer, og blant annet Henrik Lied forklarer hvorfor: HTML is a language for structure. Everyone knows this by now. The target-attribute enables you to decide where a link should open. That has nothing with HTML to do. It is a behavior. In my opinion, JavaScript is the best solution for opening links in a new window. It is just the sort of problems JavaScript was made for - executing behaviors. Endret 13. desember 2004 av satyrium Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Hvorfor ikke bruke den geniale, og samtidig semantiske metoden fra SitePoint?: Legges i en .js-fil som refereres til fra HTML-dokumentet: function externalLinks() { if (!document.getElementsByTagName) return; var anchors = document.getElementsByTagName("a"); for (var i=0; i<anchors.length; i++) { var anchor = anchors[i]; if (anchor.getAttribute("href") && anchor.getAttribute("rel") == "external") anchor.target = "_blank"; } } window.onload = externalLinks; Og så skriver du ganske enkelt bare rel="external" som en attributt til linkene, slik: <a href="index.php" rel="external">Link</a> Works like a charm, og blir i tillegg ikke slukt av popupblockere. Lenke til kommentar
toss Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Works like a charm, og blir i tillegg ikke slukt av popupblockere. thumbup.gif jeg mener det blir feil å snike seg rundt popupblockere på den måten. hvis folk vil unngå popups, burde de få lov til det.. bare min personlige maning... Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 jeg mener det blir feil å snike seg rundt popupblockere på den måten. hvis folk vil unngå popups, burde de få lov til det.. bare min personlige maning... Dette er da vitterlig ikke en metode for å omgå popupblockere! Dette er en metode som gjør at når en bruker ber om å få et popupvindu (som det for øvrig bør opplyses om ved siden av linken) så slipper brukeren at reklameblokkeren hans/hennes sluker popupvinduet, som i dette tilfellet er ønsket. Dette er ikke en metode som fungerer med automatisk poppende vinduer. Lenke til kommentar
toss Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 da er det greit.. jeg missforstod.. Lenke til kommentar
ggp Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Tenkte jeg skulle bruke den til info om en i crewet, du klikker på kallenavnet og da kommer infoen opp i en popup ... Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 tror det vil være bedre at info kom opp i en rute eller lignende, ingen vil være på en side hvor det popper opp små vinduer når de trykker på ting :S Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 mohuhau Jeg er imot all bruk av target-attributten utenom rammer, og blant annet Henrik Lied forklarer hvorfor: Joda, jeg er egentlig enig i at target ikke burde vært med i html. Dette bør egentlig ligge i stilsettet. Problemet er at vi ikke har nettlesere som støtter dette. Så da er det et spørsmål om du vil at flest mulig skal få et popup-vindu, eller om du vil bruke jacascript. Jeg viste to måter dette kunne gjøres på en enkel måte. Selv ville jeg nok ikke brukt onclick, men heller funnet fram til linken(e) som skulle åpnes i et nytt vindu ved å traversere dom-treeet. DA ville du få bedre semantikk, men target er mye bedre enn javascript i href, og onclick er ikke noe mer sematisk korrekt enn hva target er. Løsningen ville med andre ord blitt langt mer omfattende for trådstarter som bare ville ha et enkelt lite popup vindu. Lite komentar til lokaltog sin løsning: Denne vil ikke validere og dermed mener jeg den ikke bør anbefales, men en lignende løsning der du sjekker om href begynner med http eller kanskje har klassen external er som sagt det aller beste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå