Gå til innhold

raid på server, jeg tok ut disken og alarm går

Åsmund

Anbefalte innlegg

Hay. Jeg fikk beskjed på jobben at jeg skulle ta backup på serveren. Javel, aldri gjort detta før og hadde null peiling på serveren, men veldig stor nysjerrighet, desverre.

Så istedenfor å putte i en kasett i det riktige hullet, så måtte jeg også finne ut hva de "greiene" nedenfor var. Så jeg nappa den ut og en hardisk kom frem, og det begynte å pipe.

Jeg satt hardisken tilbake, starta på nytt og det slutta å pipe en stund men så kom det igjen.

Jeg fikk slått av alarmen men disken er jo fortsatt innaktiv.

I egenskapene på disken står det bare "offline" og at det er ibm og bla bla bla.

Skal jeg klikke på rebuild arey eller noe slikt?

Forhåpentligvis har vi backup.

Edit: det er foresten adaptec programvare.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry, men jeg lo litt da jeg leste dette. Gjorde nemlig akkurat det samme med et RAID5 system. Heldigvis er RAID5 laget for å oveleve slikt, men så er da også det hardware RAID. Såvidt jeg forstår er det et software RADI system dette er snakk om!?! Jeg anbefaler deg å krype til korset å prate med sys. adminen deres. Hva enn du gjør ikke trykk på rebuild array. Software RAID er lumske greier (etter min erfaring).

Lenke til kommentar

jeg lo litt av meg selv også :)

Jeg tenkte plutselig på at det kunne være raid typen som raid mirror, og det var det heldigvis, raid 5.

Vet ikke om jeg tør ringe til Sigmund og hilse fra Bjørn men, tusen takk uansett :) Kanskje jeg sender e-post.

Det er ingen admin her, jeg er den eneste ansatte med tekniske kunnskaper. Men ringte lidvard arvesen som satt opp serveren.

De sa ikke en dritt om at det var raid5, bare "huff da, hvorfor i al verden gjorde du det, disken kan være ødelagt" osv.

Lenke til kommentar

Hva slags server snakker vi om her, IBM, Dell ,Compaq Eller en heimesnekra variant?

Dersom det er en "merkeserver" er det nok viktig at korrekt type disk benyttes, både fordi noen av disse serverne er svært kresne/sære samt med tanke på garanti/support.

Uansett anbefales det å bruke samme merke/type i et raid da disker fra ulike fabrikanter kan ha ulike egenskaper med tanke på cache/responstid etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...