Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpne porter i linksys WRT54G router

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har nettopp kjøpt en trådløs router, type Linksys WRT54G. Denne fungerer helt suverent i vanlig nett. Glimrende signaler og meget enkel installasjon og konfigurering. Jeg sitter med 2 PC'er, én stasjonær koplet direkte til routeren med kabel, mens jeg har en bærbar PC på det trådløse nettet.

Problemet mitt er at jeg ikke klarer å åpne porter når jeg skal spille online. I dette tilfellet forsøker jeg å spille Pro Evolution Soccer 4. Dette spillet benytter port 5739. Jeg har fulgt oppskriften/bruksanvisningen for å gjøre dette. Jeg går inn i routeren under "Gaming and Application". Her legger jeg inn port-range, som i dette tilfellet er fra 5739 til 5739. Jeg forwarder denne til IP'en på den bærbare PC'n (Jeg har også forsøkt på den stasjonære), og huker av på ENABLE. Deretter lagrer jeg innstillingene. Da skulle denne porten være forwardet til PC'n min.

Men som dere sikkert nå skjønner, så skjer ikke dette. Jeg klarer ikke å spille online, og jeg har forsøkt å undersøke om porten er åpen via et nettsted, men får beskjed om at porten er closed eller stealth. En kompis av meg prøvde å sjekke porten fra sin maskin, men fikk ikke svar.

Jeg har ikke restartet routeren, men har prøvd å slå han av og på igjen. Etter det jeg skjønner nullstiller jeg alt i routeren tilbake til default hvis jeg kjører en reset på denne. Alt det andre jeg endrer på i router-innstillingene krever ikke noen for for reset. Straks jeg har trykket "Save Changes" trår de nye endringen i kraft. Dette skulle vel også gjelde for port-forwarding?

Videre snakkes det om at man må ha statisk IP-adresse på PC'n. Dette har ikke jeg, da jeg alltid får den samme IP-adressen på PC'n. Da skulle det vel ikke være nødvendig med statisk IP?

Jeg har også lastet ned siste versjon av firm-ware, uten at det hjalp.

Har snakket med linksys support, og de har ingen forslag utover det jeg har gjort. Kan det være noe galt med selve routeren når denne ellers fungerer helt topp?

Dette er ganske frustrerende...... :(

Noen forslag til hva som er problemet?

Øyvind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...