Gå til innhold

Tømte brannslukker ved siden av pc'en

Anbefalte innlegg

Skulle snu brannslukkerapparatet og riste litt på det for å forhindre klumpdannelser. Det er er Gloria ABE Pulver Kl II 6 kg. Jeg oppdager selvsagt ikke at lille gullklump har dradd ut splinten og lagt den til sin egen lekesamling.

Snur apparatet opp ned med slangene pekende rett og og fyrer at en 2 sekunders salve midt i fleisen. ¤#"%/$@!!! Stenger døra og løper ned for å skylle øya.

I det jeg kommer opp igjen 5 minutter senere er hele rommet fullt at gult støv, totalt utgjennomsiktig. Etter noen timers lufting er det vare å konstantere et lag med gult støv OVERALT. Da snakker vi vegger, tak, gulv, tastatur, skjerm osv.

Bekymringen min når det gjelder HW er primært diskene. Jeg har et SunBeam plexi kab med 3 stk 80mm hull som står åpne 50 cm fra ground zero. PCen sto selvsagt på. Lurer på om det finkornete støvet kan komme gjennom filteret i HD og gi meg trøbbel på sikt. Lurt med backup snart kanskje? Er det evt andre problemer jeg kan møte i nær fremtid? Sitter med en 22" CRT skjerm som sikker også er full av ABE Pulver Kl. II.

Juleønske: CO2 apparat

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er redd du vil kunne få problemer med alt eltrisk inne på det rommet. Jeg ville ha varselt forsikringsselskapet. Pulverapparat har en lei tendens til å drepe elektriske komponenter - det kan såvidt jeg vet ta fra 2-4 uker før virkningen av dette inntrer.

Det er pga. dette at de fleste må bytte stereoanlegg, tv m.v. dersom de har hatt en mindre brann og brukt pulverapparat.

Mvh

Erik

Lenke til kommentar

Jeg ville snarest fått pc-en ut fra det rommet, og brukt trykkluft på alle delene. Det støvet er IKKE sunt, verken for datamskiner eller mennesker. Har hørt om egne firmaer som renser hus/rom som har hatt utslipp fra pulverapparater, men husker ingen navn.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med et vaskefirma som tar seg av slike skader, http://www.polygon.no/ kanskje? Det går fint ann å vaske elektronikken, men det må gjøres med en gang. Pulveret vil over tid danne en syre, lar du denne kose seg lenge nok på maskinvaren din så kan du hive den.

Har selv fått vasket 4-5 svitsjer etter at noen var kreative med et pulverapparat utenfor telematikkrommet... De fungerer finfint den dag idag. Tror vi måtte ut med rundt 30k for den vasken dog, så er en pris/verdi-diskusjon som må taes.

Endret av hce
Lenke til kommentar

Ringte forsikringsselskapet - de ber meg vente inntil en evt skade oppstår på utstyret før jeg tar kontakt igjen.

Har vaska rommet grundig men noe støv er det selvsagt igjen. Vanskelig å få med seg alt. Når det gjelder PC'en får jeg vel kanskje kjøpe meg en trykkluftkanne og gå over den. Å betale noen 30k for å vaske soverommet kommer liksom ikke helt på tale..

Ryker PC-haugen får jeg jo verdens beste grunn til å oppgradere.

XP2800+ / FX5900 / 2 HDD / DVD-RW / 22" CRT / Trustmaster HOTAS.

Er ikke verdt all verden det der, men det er jo dritt å miste data!

Lenke til kommentar

Gjør regning med at alt ryker. Pulver er noe dritt!

Det er sterkt korroderende, og rommet som uhellet skjedde i bør rengjøres skikkelig av firma som spesialiserer seg på sånn. En kan faktisk få branntilløp av sånn - kontakter o.l. korroderer og forårsaker senere branntilløp.

Pulverskader dekkes normalt av forsikringsselskap.

Og ikke ønsk deg CO2 - gå for vann eller skum. Vann er absolutt å anbefale - men desverre sykt overpriset. Ikke minst slipper en å gå å snu og balere med vann :)

Lenke til kommentar
Gjør regning med at alt ryker. Pulver er noe dritt!

Det er sterkt korroderende, og rommet som uhellet skjedde i bør rengjøres skikkelig av firma som spesialiserer seg på sånn. En kan faktisk få branntilløp av sånn - kontakter o.l. korroderer og forårsaker senere branntilløp.

Pulverskader dekkes normalt av forsikringsselskap.

Og ikke ønsk deg CO2 - gå for vann eller skum. Vann er absolutt å anbefale - men desverre sykt overpriset. Ikke minst slipper en å gå å snu og balere med vann :)

Pulverapparat er noe av det beste man kan ha hjemme. Det dekker absolutt flest bruksområder.

Men det er noe dritt å få bort igjen. Det kan koste flere ti-tusener å få fjernet allt støvet etterpå, men man bør absolutt få noen proffe til å gjøre det. Man får det aldri bort selv. Det dukker opp nytt støv i årevis etterpå dersom man ikke får noen til å fjerne det.

En bekjent av meg hadde et liknende uhell og han valgte å ordne opp selv. Det endte til slutt med at han solgte huset og flyttet fordi han var så lei av støvet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...