Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trekke "skjult" nettverkskabel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har rør i vegg for å trekke nettverkskabel

Har jeg forstått det riktig at du har eget rør til å trekke nettverkskabel i? Å trekke kat5 kabel i rør sammen med strøm ledningene er ikke så lurt... pga elektro magnestisk felt vil det være umulig eller ikke optimalt. Er dette tilfellet bør du ha skjermet kabel.

Lenke til kommentar
Jeg har rør i vegg for å trekke nettverkskabel

Har jeg forstått det riktig at du har eget rør til å trekke nettverkskabel i? Å trekke kat5 kabel i rør sammen med strøm ledningene er ikke så lurt... pga elektro magnestisk felt vil det være umulig eller ikke optimalt. Er dette tilfellet bør du ha skjermet kabel.

tingen er det at det ikke er lov. vi har forskrifter om dette. det er heller ikke videre optimalt som du sier.

drit i kronetangen. du klarer deg uten for denne gang. i norge bruker vi fargekode B.

Lenke til kommentar
Nå roter du litt, JW. Hvis du ser på kabelen som kommer inn til modemet, så er den på mange hundre meter frem til sentralen. Om du skjøter på den med 10 meter kan det ikke bety noen ting.

OK, så har du hatt en dårlig kabel, men du kan ikke generalisere ut fra det når begrunnelsen er ulogisk.

Jeg har snakket med en telemontør, en nettverksadministrator, og en på kundeservicen til Telenor, og de hevder at kabelen mellom splitter og modem ikke bør være mer enn 10m. Men at en Cat5e kabel godt kan være 100m.

Beklager, men jeg godtar ikke argumentasjonen. Verken telemontører eller kundeservice er nødvendigvis i besittelse av større grad av utdannelse eller kunnskapsnivå. Slike ting som dette gir man ofte svar på uten den helt store refleksjon, basert på "har hørt at".

Faktum:

En splitter gjør ingenting med signalet til ADSL. Det er direkte forbindelse mellom inngang og utgang til modem. Hvis du ikke har telefon så trenger du ikke splitter, du kobler telefonkabel direkte til modem.

Dermed er det utenkelig at det skal være begrensing på 10 meter når du skjøter på en kabel som allerede kan være flere kilometer lang.

Og her trengs ikke Cat5, selv om det selvsagt kan brukes.

Lenke til kommentar
Skal du trekke kabelen gjennom et k-rør anbefaler jeg å bruke litt "glidemiddel" hvis røret ikke går helt rett. Noen sier man kan bruke Zalo oppvaskmiddel, men det spiser visst opp plasten etterhvert, ikke å anbefale på høyspent ledninger i hverfall.

Hehe, brukte Zalovann i en Rehab jobb i et gamelt hus... de nye kablene bader enda i Zalovannet som sikkert ligger igjenn... ei stund til. Har man ikke Teflonspray er Zalo tingen :p

K-rør? er det pvc 16? sønnel 16?

Lenke til kommentar
328817_Xw4.jpg

Jeg har aldri brukt en slik en, stapper du bare på enkel lederne og klemmer på plass?

Har noen et bilde på "baksiden" av hvordan en RJ45 veggplate ser ut på baksiden idag?

Øhh... Dette er ikke en kronetang, men en 110 tang, også kalt svensktang på folkemunne... (Tro hvorfor....) Kan brukes som kronetang når det kniper, men er ikke å anbefale, da den fort ødeleger knivene i kontakten, og du får vakkel, brudd osv... Ryddet opp etter slike problemer utallige ganger. Ikke morro.

Det går ann å bruke skrujern også, men du kan fort få de samme problemene..

Rett verktøy er halve jobben! :thumbup:

Lenke til kommentar

Svenskejernet virker, men det finnes bedre verktøy :-) Stig-Arne, den tanga brukes til å lage patchekabler. Nettverkskabler kan bety spredenett, som det var snakk om her.

Men, Hårek:

Beklager, men jeg godtar ikke argumentasjonen. Verken telemontører eller kundeservice er nødvendigvis i besittelse av større grad av utdannelse eller kunnskapsnivå. Slike ting som dette gir man ofte svar på uten den helt store refleksjon, basert på "har hørt at".

Faktum:

En splitter gjør ingenting med signalet til ADSL. Det er direkte forbindelse mellom inngang og utgang til modem. Hvis du ikke har telefon så trenger du ikke splitter, du kobler telefonkabel direkte til modem.

Dermed er det utenkelig at det skal være begrensing på 10 meter når du skjøter på en kabel som allerede kan være flere kilometer lang.

Og her trengs ikke Cat5, selv om det selvsagt kan brukes.

Nå vet jeg ikke noe om deg, og jeg prøver ikke å fornærme deg.

En telemontør skal vite om nettopp dette. En del av fagbrevet handler om nettopp slike ting. Kundeservice er en annen sak...

En kabel har en karakteristisk impedans, og en typisk dempning pr meter. Når et filter/splitter blir koblet på, vil dette også dempe signalene. En "feil" kabel etterpå vil dempe signalene enda mer. Så det ikke uten grunn at en grense på 10 meter er satt.

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar

OK, tror nok du inne på noe der. 'Folk flest' vet ikke noe om forskjell på kabler, de kobler like gjerne opp en lampettledning som å bruke twisted pair. Så jeg gjetter på at for å gjøre det enkelt så sier de bare maks 10 meter, for å slippe å forklare tekniske ting.

Men når man forutsetter at det brukes riktig kabel, så er det ingen slik grense.

Lenke til kommentar
Svenskejernet virker, men det finnes bedre verktøy :-) Stig-Arne, den tanga brukes til å lage patchekabler. Nettverkskabler kan bety spredenett, som det var snakk om her.

åhh :blush:

Vel, har heller liten peil på de forskjellige kablene, visste bare at man bruker den tangen for å klipe på RJ45 plugger... som jeg trodde det var snakk om her..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...