Gå til innhold

Kjøper ny Laptop i dag, noen erfaring med denne ?

Lasse69

Anbefalte innlegg

Selfølgelig mener jeg 5400rpm ja :) Jeg refererer til den første maskinen som Lasse69 skrev om. Må nok ta litt selvkritikk siden jeg ikke leste tråden godt nok, ser at Lasse69 kom med ett nytt forslag senere. Jaja sånn går det når man leser ting i en hast :)

Lykke til med nytt pc kjøp.

Mvh

Dilfus

Edit: trykkfeil

Endret av dilfus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå vært rundt på alle Elkjøp, Siba, Lefdal og Expert butikkene, var og innom noen av de lokale datasjappene.

Jeg kan ihvertfall berolige de som var bekymret for at jeg skulle kjøpe den Compaq maskinen jeg innledningsvis tenkte på.(Hadde faktisk bestemt meg når jeg postet denne tråden.)

Det er rett og slett ingen maskiner til en fornuftig pris i forhold til Hardware å få i noen av butikkene.

Så det blir via nettbutikk.

Jeg ville jo helst hatt maskinen med en gang, men kom til fornuft, det er faktisk bedre å vente ei lita uke og bli fornøyd, enn å få ny maskin med en gang, og trege for all ettertid.

La inn bestilling på komplett maskinen, bare for å finne ut(jeg ringte etterpå) at de er tomme for selve barebone delen.

Denne vet de ikke når de får inn, men det kunne mye mulig bli godt uti januar, og i verste fall februar før de fikk dem inn igjen.

Så god tid har jeg ikke.

Netshop lider av samme problem, om ikke fullt så galt.

Går nå inn på dell og sjekker litt...................

Lenke til kommentar

Da tror jeg vi har en vinner om mine penger, vinneren ble Dell.

Denne konfigurasjonen:

Inspiron 8600C Multimedia (N1210) 17 534 kr

Standard komponenter: Intel® Centrino™ Mobile Technology

Inneholder Microsoft® Windows® XP Operativsystem

Intel® 855PM brikkesett

1 Type I eller Type II PC Card spor

Internt 56K V.92 modem

Integrert 10/100 Ethernet LAN

Intel® ProWireless 2100 802.11b Mini-PCI trådløst LAN

I/O: S-video out, 2x USB 2.0, IEEE 1394 (Firewire), RJ-11, RJ-45, VGA, Docking

Innebygde kvalitetshøyttalere

Dell tastatur med Touchpad

Lithium Ion 72Whr (9 cell) batteri

Operativsystem: Microsoft® Windows® XP Home Edition

Desembertilbud: Dell A920 alt-i-ett printer

Online spesialtilbud: Ja takk - onlinerabatt

Service: 1 års henteservice. Standard på denne modellen (-NOK - 3 026 kr)

CompleteCare: Inngår ikke

Prosessor: Intel® Pentium® M Processor 735 (1.7GHz, 2MB L2 Cache, 400MHz FSB) (+ NOK 992 kr)

Skjerm: 15.4" UltraSharp™ WUXGA (1920x1200) (+ NOK 744 kr)

Minne: 1024Mb 333MHz DDR RAM (2x512 MB)

Harddisk: 80GB IDE (5.400 RPM) (+ NOK 1 612 kr)

Grafikkort: 128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO - Anbefalt av Dell

Optisk enhet: 8x DVD +/- RW, modulær, med Decoder Software (+ NOK 1 401 kr)

Modem og nettverkskort: Internal combo 56k modem / 10/100 nettverkskort

Trådløst nettverk: Intel® ProWireless 2100 802.11b mini-PCI trådløst LAN

Tilbehør: Ekstra Strømadapter (+ NOK 521 kr)

Farge: Burlwood (+ NOK 372 kr)

Programvare: Microsoft® Works 7.0

Språk på operativsystem og programvare: Norsk

Som dere ser, så lider jeg alvorlig av Ole Brum syndromet, Ja takk, begge deler

Smertegrensen gikk ved 13000.- så dette gjorde vondt, men jeg tror nok at jeg blir fornøyd :thumbup:

Dette må vel være noe av det beste som er å oppdrive av skjermer pr. idag, eller ?Skjerm: 15.4" UltraSharp™ WUXGA (1920x1200)

Endret av Lasse69
Lenke til kommentar

Det er en meget god maskin som anbefales på det sterkeste. De to ulempene med den er litt høy vekt (3.3 Kg) og et litt for dårlig chassis. Skjermen du har bestilt er den beste på markedet, rett og slett suveren! :love:

Har du sendt bestillingen? Det kan ofte være lurt å ringe inn bestillingen! Da får du snakke med et menneske og kan gjerne prute litt. Flere jeg vet om har gjort dette og fått en bedre pris!

Webshoppen til Dell er litt lumsk.

Det er en annen ting du må huske dersom du bestiller på nett! Dersom du velger Anbefalte systemer og så Inspiron 8600C Performance (N1211) fikk jeg samme oppsett som du hadde til å koste 16500!

Oppsettet jeg satt.

Husk også at Dell er dyre på oppgradering, spesielt når det kommer til Ram og harddisk. Nå er Ram grei her fordi det er fri oppgradering. Når det gjelder harddisk vil jeg anbefale minimum 5400, aller helst 7200. Den oppgraderings prisen i ditt eksempel kan du kjøpe deg en ny 60GB 7200 for, og det er altfor dyrt.

Oppgraderingsprisen i performance konfigurasjonen er 80GB IDE (5.400 RPM) (+930 kr), så du sparer litt her dersom du vil ha den disken. Min erfaring er likevel at du uansett etterhvert vil trenge mer plass og da gjerne kjøper en ekstern harddisk, da kan det være greit å ha en 7200 disk som systemdisk da denne er noe raskere.

Det kan faktisk være et alternativ å velge 60GB IDE (5.400 RPM) som ikke koster noe ekstra og så kjøpe seg en 60GB 7200 disk (Koster ca 1300 kr på it.24.no)dersom du ikke er fornøyd med ytelsen. Du kan da bruke den disken som du har i maskinen og sette den i et 2.5" HD kabinett. Det er meget enkelt å skifte disk i I8600.

Edit: På Notebook Forums finner du haugevis med info om Inspiron 8600.

Endret av Frekkas
Lenke til kommentar

Jeg sjekket oppsettet ditt, via linken din.

I mitt oppsett, der hadde jeg med en ekstra strømforsyning og et ekstra "lokkdeksel" med "Burlwood" farge.

Når jeg la dem til, så endte jeg opp på samme prisen :yes:

Jeg er klar over at Dell er svindyre på oppgraderinger, men følte allikevel at jeg kom ganske godt ut akkurat denne gangen.

Jeg er helt med på det du sier om hardisker og hastigheter.

Jeg tror 80GB skal holde, for det er kun "pågående" prosjekter som kommer til å være på laptopen, hjemme så har jeg en server med 1,45 TB lagringsplass, så jeg vil tro at det holder en stund.

Setter jeg av 20GB til standard software, så har jeg 60GB til arbeidet mitt, og det skal holde i massevis, og siden jeg har denne serveren hjemme så unngår jeg at laptoppen blir fyldt opp av "drit" ;)

Men takk for mange gode råd, jeg sjekker på notebook forums nå :thumbup:

PS! Dessverre så er bestillingen lagt inn, så jeg kan nok utelukke evt. prutningsmonn. (ante ikke at det var mulig)

Lenke til kommentar
Jeg sjekket oppsettet ditt, via linken din.

I mitt oppsett, der hadde jeg med en ekstra strømforsyning og et ekstra "lokkdeksel" med "Burlwood" farge.

Når jeg la dem til, så endte jeg opp på samme prisen :yes:

Jeg så ikke de to tingene :blush:

Det er ofte noen kroner å spare på å endre grunnkonfigurasjon, men ikke alltid som her.

Jeg er klar over at Dell er svindyre på oppgraderinger, men følte allikevel at jeg kom ganske godt ut akkurat denne gangen.

Jeg vil si du alt i alt har fått et meget bra tilbud.

Jeg er helt med på det du sier om hardisker og hastigheter.

Jeg tror 80GB skal holde, for det er kun "pågående" prosjekter som kommer til å være på laptopen, hjemme så har jeg en server med 1,45 TB lagringsplass, så jeg vil tro at det holder en stund.

Setter jeg av 20GB til standard software, så har jeg 60GB til arbeidet mitt, og det skal holde i massevis, og siden jeg har denne serveren hjemme så unngår jeg at laptoppen blir fyldt opp av "drit"  ;)

Skulle holde det.

Men takk for mange gode råd, jeg sjekker på notebook forums nå

:thumbup:

[PS! Dessverre så er bestillingen lagt inn, så jeg kan nok utelukke evt. prutningsmonn. (ante ikke at det var mulig)

Tror du har fått deg en topp maskin, selv om den ble litt dyrere enn beregnet ;)

Lenke til kommentar

Dell er sinnsykt trege til og levere.

Min søster bestillte en 510m av et slag (har ikke sett den nesten) husker ikke nøyaktig,det er 1,7 p-m i allefall . Hun skulle ha den på burstagen sin , men da kom det ikke noe vi ringte og spurte :

De sa at den ligger i danmark (Der de setter sammen pc'ene) og at den kommer så snart så mulig(vi bestillte 2 uker før burstagen hennes)

2 uker etter burstagen hennes fikk vi den bærbare pcen , siden de var så trege slengte de med en Tråløs router, en mann skulle sette opp alt gratis også

Men når han stakk sa han at det ikke funket :dontgetit:

Etter og ha testet litt var det da nettverket som ikke funket (Det sa ikke han , han kom heller ikke tilbake) så til slutt fant vi ut at routeren vi fikk var defekt tro det eller ei vi fikk heller ikke en ny router fordi vi fikk den gratis

Så konklusjon Dell er trege og ''dumme''

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...