Lasse69 Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Jeg planlegger å handle meg ny bærbar i dag, så lurer jeg på en Compaq maskin, er det noen som har erfaring med akkurat denne modellen, eller noen som kan vise meg til en link hvor denne testes ? Link til maskinen: Compaq Presr4231EA Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) Har du bestemt deg for akkurat denne? Den virker nokså stor og tung. Hva skal den brukes til? Nå har jeg personlig dårlig erfaring med kjøp av PC på Elkjøp og liknende. De er gjerne også relativt dyre, du får nok billigere laptop hos en webshop. Den maskinen som anbefales flittigst her på forumet for tiden er Netshops desember kampanje på 1557 Kanskje verdt en titt? Andre anbefalinger i prisklassen basert på specs: CL56 fra Multicom Dell Inspiron 8600 Asus M6700N Fujitsu Siemens A1420 Endret 13. desember 2004 av Frekkas Lenke til kommentar
Halvorsen Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Hendig prosessor på den der Men jeg må si meg litt enig med Frekkas. Den er stor og tung, men hvis den hovedsaklig skal brukes stasjonært er det jo ok Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Hendig prosessor på den der Det er vel en desktop prosessor det der? Lenke til kommentar
Halvorsen Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Hendig prosessor på den der Det er vel en desktop prosessor det der? det står ikke spesifisert at det er en "Mobile" prosessor, tror faktisk at det kanskje ikke er en laptop prosessor. Hvis det ikke er kan du si hade til batterilevetid og kom her varme Lasse69:p Lenke til kommentar
bengh Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Typisk skrivebordserstatter for stasjonær. Med den prosessoren vil den nok være avhengig av å være tilknyttet strøm og bråke en del pga. vifter som går titt og ofte. Grei nok til sitt bruk men litt tung å dra med rundt om kring. Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Har en liten kommentar til denne.. Hvilken oppløsning på skjerm er du vandt med i dag? 1024X768? Dette er jo en XGA skjerm, eller WXGA siden det er Widescreen. Selv klerer jeg ikke å ha en slik oppløsning, og synes du må vurdere dette nøye. På min laptop (Dell Inspiron 8100)(Ja vet den ikke er mye å skryte av) har jeg UXGA 1600X1200, synes dette er i meste lagetog synes det beste er SXGA 1400X1050 er det beste. Også er det som tidligere nevnt dette med Prosessor laget for Stasjonære maskiner, ikke å anbefale! Dette er min personlige mening. Lenke til kommentar
Lasse69 Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 Hei, og takk for gode svar. Bare for å klarlegge litt bruk, denne maskinen kommer til å bli fraktet mellom jobb og hjemme, og stort sett stå på skrivebord på jobb og hjemme. Batteritid er ikke så veldig viktig, men den bør klare minst 2 timer. Prosessor er litt viktig, da jeg holder en hel del på med rendring av film, kompremering o.l. Skjermkort er nesten uten betydning da jeg ikke skal spille noe med denne maskinen. Hardiskplass er også viktig da film fort sluker noen GB. Vedrørende oppløsning, jeg hadde tidligere en Dell Inspiron med 1400x1050 oppløsning, dette var jeg rimelig fornøyd med. Har ikke så veldig lyst å gå ned i oppløsning, men i denne prisklassen så føler jeg at jeg må velge mellom prossessorkraft, eller bra oppløsning. Men jeg mottar gjerne flere tips, jeg hadde nesten bestemt meg for denne maskinen, men det riktige gode rådet kan nok få meg til å ombestemme meg :-) Smertegrensen går ved 13.000.- Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) Legg på 500 kr og få en Netshop 1557 GLS. Du kan sikkert sette ned HD litt for å få den under 13 000. OS lisens har du sikkert på jobb. Da får du en med 1400x1050 skjerm som i tillegg yter veldig godt, er så og si lydløs under surfing/word i tillegg har rundt 3,5 til 4 timer batterilevetid. Det desember tilbudet var vist 1240x1024 oppløsning på ifølge noen her på forumet. Har en 1557 selv og er meget godt fornøyd. EDIT: Så på den PCn nå. Er nok en desktop CPU, Har ei i klassen som har en Amilo med den CPUen. PCn er mest sannsynlig 3 vifter og battertid på maks 2 timer. Disse sluker strøm rått bare så du er klar over det, men der er veldig kraftige også. men at den kun har 64 MB RAM på skjermkortet er litt lite. Du liker vell å spille også? Vet ikke hvor kraftig Geforce 4 Go er, men det er nok ikke like kraftig som ATI sitt mobile radeon 9700. Netshop leverer på 2 dager, så fremt det ikke er kaos der i julestrida nå, men uansett. Tar det lengre tid så sier de i fra i motsetning til WB som ikke leverer ut PCer. Sats på en 1557 GLS. Får du en PC du blir glad i Endret 13. desember 2004 av Gromit Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 CPU: 1,7GHz Intel Pentium M "Dothan" prosessorMinne: 512MB DDR SO-Dimm PC-2700 Harddisk: 60GB 5400RPM CD-Enhet: Kombinert 8x DVD-leser og CD-brenner med 24x hastighet på CD-R og 8x på CD-RW. Skjerm: 15" SXGA Skjermkort: ATI 9600 64MB 56K modem 10/100 nettverkskort integrert i PC-en. Integrert Intel 802.11g (54MBps) trådløst nettverkskort Inn/ut enheter: minnekort leser for MS/MMC/SD kort, firewire port X1, PCMCIA spor X1, LINE/MIC inn, Linje ut, paralell port, RJ-11 for 56K modem, RJ-45 port for kablet nettverk, S-video for tv ut, USB 2.0 X3, VGA port for ekstern skjerm, ett audio DJ panel (styring av cd spiller) SPDIF X1 Programvare:Nero Burning rom / power DVD avspillingssoftware. Leveres uten operativsystem, dette kan også velges som alternativ eller evt. uten OS om man ønsker det. Det er vel et litt bedre alternativ enn elkjøp-pcen? Lenke til kommentar
Lasse69 Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 Sjekket litt på komplett, ser denne løsningen grei ut ? Komplett Notebook 410 - - Miljøgebyr 5 pr stk kommer i tillegg. 121829 Corsair Value DDR SO-DIMM PC2700 512MB 110595 PC Uten OS, White Box PC 300624 Intel Pro Wireless 2200bg MiniPCI 120213 Nero Express 6.0 Norsk/Engelsk 121856 CyberLink Power DVD XP 5.0 OEM 2ch 122990 Norman Internet Control, 1 år lisens 301365 Infocare 3 års PC Garanti 123324 SoftThinks Installation/Recovery 121829 Corsair Value DDR SO-DIMM PC2700 512MB 302998 Barebook 410 301726 Samsung SpinPoint M40 80GB 5400RPM 301722 Intel Pentium M 725 1.6 GHz Boxed Litt svak prossessor kanskje, men det er helt klart et økonomisk aspekt med i bildet. Men det er bra skjerm, stor disk og 1GB ram Kjekt å ha Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) Den er også veldig fin, glemte den i slengen Samme skjermen som på GLS. husk at mobile yter mye mer pr GHz enn noen annen Intel CPU. en 1.6 yter det samme som en P4 2.2-2.4. Eneste forskjellen fysisk sett er at den er en cm tykkere enn GLS. En veldig fin PC. Tror ikke du angrer på den heller. Endret 13. desember 2004 av Gromit Lenke til kommentar
Lasse69 Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 Ser at den Netshop PC`en, som jeg for såvidt kunne tenkt meg, ikke vil være inne før 23.12, (Barebone delen med radeon 9700) Det vil si at jeg tidligst kan få denne i løpet av romjula, men mest sansynlig først utpå nyåret. Jeg må ha ny bærbar lenge før dette. (Solgte min gamle i helga, og er avhenging av å ha en laptop, så det kan ikke gå fort nok.) Men sjekk forslaget i min forrige reply, om dette kan være noe ? Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Hei, og takk for gode svar. Bare for å klarlegge litt bruk, denne maskinen kommer til å bli fraktet mellom jobb og hjemme, og stort sett stå på skrivebord på jobb og hjemme. Batteritid er ikke så veldig viktig, men den bør klare minst 2 timer. Prosessor er litt viktig, da jeg holder en hel del på med rendring av film, kompremering o.l. Skjermkort er nesten uten betydning da jeg ikke skal spille noe med denne maskinen. Hardiskplass er også viktig da film fort sluker noen GB. Vedrørende oppløsning, jeg hadde tidligere en Dell Inspiron med 1400x1050 oppløsning, dette var jeg rimelig fornøyd med. Har ikke så veldig lyst å gå ned i oppløsning, men i denne prisklassen så føler jeg at jeg må velge mellom prossessorkraft, eller bra oppløsning. Men jeg mottar gjerne flere tips, jeg hadde nesten bestemt meg for denne maskinen, men det riktige gode rådet kan nok få meg til å ombestemme meg :-) Smertegrensen går ved 13.000.- På akkurat den prisen ville jeg ha valgt mellom 3 maskiner: Netshop 1557 Denne må bare nevnes siden den koster 10000 kr. Det er et utrolig godt tilbud og du kan bruke resten av pengene til en ektern harddisk for å ha plass til filmene dine Ulemper: Litt tvilende til den gjennomførte kvaliteten Multinote CL56E Denne koster 12795 og er et godt kjøp og likner på mange måter på 1557en. Byggekvaliteten er nok noe bedre med en høyere kvalitet "all over" Ulemper: Skjermen er nok ikke helt perfekt. Dell Inspiron 8600 Denne konfigurasjonen med multimedia i anbefalte systemer havner på 12729. Den har 1.6GHz prosessor i motsetning til de andre tos 1.7, dette er dog ikke merkbart. Den store fordelen med denne er den fantastiske skjermen 15.4" UltraSharp™ WSXGA+ (1680x1050). Dette må være en av verdens beste skjermer, om du liker widescreen eller ikke. Ulemper: Den er noe tyngere Jeg har en Dell Inspiron 8600 selv og er fantastisk godt fornøyd med denne likhet med mange her på forumet. Hadde jeg vært deg hadde jeg bestilt denne. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Den er finfin som jeg skrev, bare for guds skyld velg den med Radeon 9700 og SXGA+ skjerm da den med 9600 bare har XGA skjerm. SXGA+ 1400x1050 kontra XGA 1024x768 er rimelig stor forskjell det. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Hvis du kun ska bruke den på jobb eller hjemme, har du vurdert en barebone/mini-itx? Det forutsetter at du har en skjerm tilgjengelig hjemme og på jobb da. Da får du mye mer PC for pengene iallefall, og den får som regel plass i en liten eske med hank på. Bare en tanke Lenke til kommentar
tjodrik Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) kk Endret 13. desember 2004 av tjodrik Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) Hei, og takk for gode svar. Bare for å klarlegge litt bruk, denne maskinen kommer til å bli fraktet mellom jobb og hjemme, og stort sett stå på skrivebord på jobb og hjemme. Batteritid er ikke så veldig viktig, men den bør klare minst 2 timer. Prosessor er litt viktig, da jeg holder en hel del på med rendring av film, kompremering o.l. Skjermkort er nesten uten betydning da jeg ikke skal spille noe med denne maskinen. Hardiskplass er også viktig da film fort sluker noen GB. Vedrørende oppløsning, jeg hadde tidligere en Dell Inspiron med 1400x1050 oppløsning, dette var jeg rimelig fornøyd med. Har ikke så veldig lyst å gå ned i oppløsning, men i denne prisklassen så føler jeg at jeg må velge mellom prossessorkraft, eller bra oppløsning. Men jeg mottar gjerne flere tips, jeg hadde nesten bestemt meg for denne maskinen, men det riktige gode rådet kan nok få meg til å ombestemme meg :-) Smertegrensen går ved 13.000.- Slik jeg ser det så vil denne maskinen passe utmerket til ditt formål, da den klarer minst 2 timer på batteri (pga. lite strømkrevende skjermkort) og den har en kraftig prosessor spesielt til rendring/komprimering og god lagringsplass. Av andre alternativer så finnes f.eks. Fujitsu-Siemens Amilio A1630 som klarer litt i overkant av 2 timers batteritid, men du får ikke like mye for pengene (bedre skjermkort, men mindre RAM og harddisk): http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300768&cks=PRL Endret 13. desember 2004 av snorreh Lenke til kommentar
dilfus Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Heisann Ser ut som en grei maskin dette, vil bare påpeke en liten ting, harddisken har kun 4200RPM. Det vil du merke, dette vil bli flaskehalsen på maskinen din, jeg har selv en 5200RPM disk i min og jeg plages av at denne ikke er rask nok. Anbefaler deg derfor å se etter en maskin med iallefall 5200RPM eller 7200RPM disk. Mvh Dilfus Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 @dilfus: Hvilken maskin er det du egentlig sikter til? Og er du sikker på at du mern 5200rpm og ikke 5400rpm? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå