Gå til innhold

Abit AV8 og AMD64 Winchester 90nm problemer

Sozinho

Anbefalte innlegg

Heisan godtfolk

Så det var ett par løse tråder (altså tråder hvor problemet ikke helt har blitt avklart) vedrørende kombinasjonen Abit AV8 og AMD 64 Winchester 90nm.

Jeg satte i går sammen en slik maskin for en kamerat, litt for at det snart er jul, og litt for at fristelsen for å teste A64 ble for stor for meg. Etter at alle komponenter var sammensatt og maskinen var klar for start trykket jeg spent inn power-knappen. Istedenfor et "pip" og tut og kjør, endte det opp med at jeg skvatt ett par meter bakover til lyden av pc-speakeren som sang fra seg sitt "ba-bu-ba-bu". Hva i... tenkte jeg og begynnte straks saumfare maskinen. For å gjøre lang histore kort gikk jeg gjennom de vanlige tingene, uten at dette hjalp noe. Søkte litt her på forumet og fant flere med samme problem, men ingen løsning. Gikk deretter løs på Abit sitt forum og der var jeg plutselig ikke lenger alene.

Det viser seg at Abit AV8 med bios eldre enn 1.5 ikke fungerer sammen med A64 s939 Winchester 90nm uten en bios oppdatering. Flott tenkte jeg, alle har jo en 130nm A64 liggende å slenge. Løsningen ifølge Abit var en av følgende:

1. Ta ut bios-brikken og sende inn for oppgradering

2. Sende hele hovedkortet

3. Låne en fungerende CPU av en kamerat (f.eks A64 3800+ til 5.300 spenn skulle vistnok fungere)

Sende bios eller hovedkort til Abit gir meg en følelse av ingen pc til kompisen min til jul. Sende hovedkortet tilbake til leverandøren kan jo være en løsning, hvis de da har et makent med nyere bios inne (skal sjekke dette først). En annen løsning vil jo være en annen cpu/hovedkort combo.

Siste løsning var hotswap av bios. ALtså finne et annet fungerende hovedkort med samme biosbrikke, og ta ut denne mens maskinen står på, sette inn bios til AV8 og tvinge en firmware flash for så å bytte tilbake. Litt for risikabelt for min del

Lang post dette, men i og med at det var ett par på forumet som tidligere hadde problemer med denne comboen ville jeg lufte temaet igjen og forhøre meg om det var noen andre som har/har hatt dette problemet og evt. hadde en god løsning på lager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Send en mail til Abit i nederland og forklar dem problemet. Regner med at de sender deg en BIOS-chip i posten per Air-Mail.

Hadde dette problemet en del i forbindelse med skiftet mellom Prescott og Northwood på S478. Tror Abit sendte chip hver eneste gang, jeg.

-KJ

Lenke til kommentar
Send en mail til Abit i nederland og forklar dem problemet. Regner med at de sender deg en BIOS-chip i posten per Air-Mail.

Hadde dette problemet en del i forbindelse med skiftet mellom Prescott og Northwood på S478. Tror Abit sendte chip hver eneste gang, jeg.

-KJ

Ingen dum idè.

Husker du hvor lang tid Abit brukte på sende deg ny brikke ? Snakker vi en uke eller måned her ?

Biostrekker får jeg vel på Clas Ohlson eller ;)

Lenke til kommentar

Okej...

Ser ut til at leverandøren selv har flashet en del av disse hovedkortene. Ingenitng kan vel være bedre enn det. Får nytt om ett par dager. Prøve dette først og se hvordan det vil fungere. Var det ikke slik at problemer var til for å løses (c;

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...