Bogan Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 En annen problemstilling: Et helt vanlig tog kjører i 300 km/t. Toget har en lykt foran som lyser forover. Hvor raskt vil dette lyset bevege seg i forhold til en observatør? Lyset vil gå i lysets hastighet uansett. Dette er en øvre grense det ikke er mulig å overskride med dagens kunnskap og fysiske lover! Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 EGENTLIG så ville vel kula bare dette ut av løpet? (Om den ville gjort det en gang fordi den ville være så tung fordi den går så voldsomt fort.) Leste litt i fysikkformelboka og fant følgende: E = (mc²)/(sqrt(1-(v/c)²)) Når da legemets fart nærmer seg c vil teller nærmer seg vil summen av brøken gå mot uendelig, slik jeg kan se det, og energien det da krever til å få kulen til å gå vil være uendelig. Mulig jeg tar veldig feil her. Men hvor blir den relative hastigheten av? Jeg synes relativiteten forsvinner fra relativitetsteorien her. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Vetta faen, jeg har bare 2FY , man gjennomgår ikke relativitetsteori før i 3FY. Den formelen var det beste jeg klarte å lese ut i fra formelboka. Når man nærmer seg c kommer andre formler inn i bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå