bergangster Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Dæven, skjønner NSB har utviklet seg siden sist jeg tok tog... Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Så konklusjonen blir den at kulen vil - i forhold til bakken - stå i ro horisontalt, men falle vertikalt mens den spinner. Noen som kan skaffe meg et tog el lignende som kan utligne farten til en kule? Husk at dette blir sett utenfra toget, da. Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Joda, derav "i forhold til bakken". Lenke til kommentar
cyberho Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Er det dette du mener?Toget kjører i én retning, og bak på toget er en pistol som avfyres i motsatt retning akkurat idet pistolen passerer deg (som står på bakken)? Da vil kulen falle rett til bakken, som om noen slapp den fra høyden pistolen er i. Hvis du er rask og har god koordinasjon, kan du plukke den før den treffer bakken. Kulen vil likevel gå i 1000km/t, der toget går 1000km/t den andre veien. Du vil ikke klare å gripe kulen med god koordinasjon...i så fall ville den gått gjennom hånden din. De utjevner hverandre, men du går i 1000km/t Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Toget kjører i én retning, og bak på toget er en pistol som avfyres i motsatt retning akkurat idet pistolen passerer deg (som står på bakken)? Nei, du står stille. Det er det som er hele poenget. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Ett, i mine øyne, mye mer interessant eksempel er det velkjente eksempelet til Steven Hawkin med moppiden (elns) på toget. Men la oss holde fast ved kulen; eksempelet er som følger: Et tog kjører i 299000 km/s (ja, dette er tankeeksperiment). Oppå dette toget står det en kall og fyrer av et skudd med pistolen. Kula har en fart på 2000 km/s. Vil kulas fart da blir 299000km/s+2000km/s=301000 km/s? Altså raskere enn lyset? Hvilke implikasjoner fører dette med seg? Dette skjer selvsagt i vakuum og uten friksjon, bare for å ha avklart det. Håper å få noen interessante innspill! mvh Fredrik Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) du fikk visst ingen innspill... men jeg har noe annet (kanskje) interessangt: (dette er for alle de som tror de kan overleve et flystyrt bare de har stigen sin med seg...) En buss kjører i 100km/h, inne i bussen flyr det en flue... bussen bråstopper, hva skjer med flua, vil flua befinne seg på samme sted som før bussen stoppet? eller vil fluen fly mot frontruta, eller vil den bli most i bakveggen i bussen...? hva hvis flua akkurat hadde satt seg ned på et sete i samme øyeblikk som bussen hadde stoppet? huff, dette blir vel gjerne for mye for dere fly-overlevere... (hvis et fly styrter, og du står i døra, 1 meter før flyet kræsjer hopper du skikkelig til oppover. Flyet kræsjer og du lander trygt på beina ved siden av et ødelagt fly... da er du sterk i beina...!! og har rimelig mye med flaks!!) Håper ikke denne tråden er helt død da! Endret 2. januar 2005 av jalejale Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) En buss kjører i 100km/h, inne i bussen flyr det en flue... bussen bråstopper, hva skjer med flua, vil flua befinne seg på samme sted som før bussen stoppet? eller vil fluen fly mot frontruta, eller vil den bli most i bakveggen i bussen...? hva hvis flua akkurat hadde satt seg ned på et sete i samme øyeblikk som bussen hadde stoppet? Den vil fly mot frontruta, altså ikke fly som om fluen vil ta et bevisst valg om å fly framover, men fordi den har en fart på 100 km/t og plutselig stopper bussen. Det er defor det er så jeeevelig farlig å la løse ting ligge i bilen. Edit: uff, et fryktelig dårlig innlegg. Endret 2. januar 2005 av fthomassen Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Ett, i mine øyne, mye mer interessant eksempel er det velkjente eksempelet til Steven Hawkin med moppiden (elns) på toget. Men la oss holde fast ved kulen; eksempelet er som følger: Et tog kjører i 299000 km/s (ja, dette er tankeeksperiment). Oppå dette toget står det en kall og fyrer av et skudd med pistolen. Kula har en fart på 2000 km/s. Vil kulas fart da blir 299000km/s+2000km/s=301000 km/s? Altså raskere enn lyset? Hvilke implikasjoner fører dette med seg? Dette skjer selvsagt i vakuum og uten friksjon, bare for å ha avklart det. Håper å få noen interessante innspill! mvh Fredrik Det der kunne du like gjerne laga en egen tråd på. Jeg kan ikke mye om relativitetsteori, men jeg antar farten på kula, i forhold til en ytre observatør, vil nærme seg lysfarten, men ikke overstige. Samtidig vil farten på kula i forhold til pistolen være 2000 km/s. Da har vi et lite paradoks gående, og jeg antar man løser opp i det ved å si at tiden går saktere for toget, som holder høy hastighet. la meg se, hvis tiden går saktere, så vil kula bevege seg saktere, og det stemmer med det observerte. MEN! Hva om observatøren samtidig skyter en kule i motsatt retning? Hvor fort vil denne kula bevege seg i forhold til mannen på toget? Da har vi samme problemstilling andre vei. Og man kan jo ikke løse det problemet ved å si at tiden går saktere, for da går tiden saktere for begge personer. Og da er vi like kort. Nei, relativitetsteori, det skjønner ikke denne gutten seg på. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 EGENTLIG så ville vel kula bare dette ut av løpet? (Om den ville gjort det en gang fordi den ville være så tung fordi den går så voldsomt fort.) Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 EGENTLIG så ville vel kula bare dette ut av løpet? (Om den ville gjort det en gang fordi den ville være så tung fordi den går så voldsomt fort.) Nå har jeg lært at hastighet er relativt. Så fra pistolens referansepunkt så må jo kula bevege seg 2000 km/t, og ikke bare dette ut. Lenke til kommentar
tibbs Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Eh.... om pistolen avfyrer kula bakover med en hastighet av 1000 km/t og toget kjører framover med 1000 km/t vil vel strengt tatt kula ikke komme ut av pistolløpet i det hele tatt, men bare bli liggende der, .. altså inni løpet .......? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Har du i det hele tatt tatt deg bryet med å lese det som står her? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Ett, i mine øyne, mye mer interessant eksempel er det velkjente eksempelet til Steven Hawkin med moppiden (elns) på toget. Men la oss holde fast ved kulen; eksempelet er som følger: Et tog kjører i 299000 km/s (ja, dette er tankeeksperiment). Oppå dette toget står det en kall og fyrer av et skudd med pistolen. Kula har en fart på 2000 km/s. Vil kulas fart da blir 299000km/s+2000km/s=301000 km/s? Altså raskere enn lyset? Hvilke implikasjoner fører dette med seg? Dette skjer selvsagt i vakuum og uten friksjon, bare for å ha avklart det. Håper å få noen interessante innspill! mvh Fredrik etter relativitets-teorien vil tiden gjøre at det ser ut som at kula går fortere enn lyset, tiden går altså fortere for kula enn toget... Lenke til kommentar
tibbs Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Har du i det hele tatt tatt deg bryet med å lese det som står her? Og hva var meningen med den kommentaren? Har lest det meste ja.............. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Har folk hatt fysikk her i det hele tatt? Relativitet! Toget er et referansesystem i konstant beveglse med 1000km/t den ene retningen. Hvis du skyter en kule fra dette toget i motsatt retning, vil denne kulen forsvinne fra referansesystemet i 1000km/t. Siden toget og kulen beveger seg i motsatt retninger av hverandre vil én av disse stå stille i forhold til jorden, og dette blir kulen. Kulen vil altså falle rett ned, sett fra en observatør. Du har lest det meste og allikevel unngått å se denne og mange andre like kommentarer/forklaringer? Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg må tilføye at tanken om at kulen bare blir inne i pistolen har streifet meg, men er litt usikker på om dette er riktig (fornuften min forteller meg at det bare ikke går... ). I mine øyne er det nå opplest og avgjort at kulen vil falle til bakken med aksellerasjon 9,81m/s^2, om den ikke bare blir inne i løpet. Men da beveger den jo seg ikke med -1000km/t i forhold til toget, siden pistolen er på toget? Eller? Pokker heller, jeg hadde fulgt mye bedre med i fysikken om det var dette vi hadde diskutert... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg må tilføye at tanken om at kulen bare blir inne i pistolen har streifet meg, men er litt usikker på om dette er riktig (fornuften min forteller meg at det bare ikke går... ). I mine øyne er det nå opplest og avgjort at kulen vil falle til bakken med aksellerasjon 9,81m/s^2, om den ikke bare blir inne i løpet. Men da beveger den jo seg ikke med -1000km/t i forhold til toget, siden pistolen er på toget? Eller? Pokker heller, jeg hadde fulgt mye bedre med i fysikken om det var dette vi hadde diskutert... den vil komme ut, pga trykket som dannes bak kula av kruttet, så uansett hvordan forholdene er vil kruttet skape trykk, som får kula ut av løpet Lenke til kommentar
tibbs Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Men om vi hadde sett bort fra trykket som krutteksplosjonen skaper og bare teoretisk tenkt oss at kula øyeblikkelig hadde hatt en hastighet på 1000 km/t, så ville den selvsagt blitt på stedet hvil inne i løpet. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 EGENTLIG så ville vel kula bare dette ut av løpet? (Om den ville gjort det en gang fordi den ville være så tung fordi den går så voldsomt fort.) Leste litt i fysikkformelboka og fant følgende: E = (mc²)/(sqrt(1-(v/c)²)) Når da legemets fart nærmer seg c vil teller nærmer seg vil summen av brøken gå mot uendelig, slik jeg kan se det, og energien det da krever til å få kulen til å gå vil være uendelig. Mulig jeg tar veldig feil her. En annen problemstilling: Et helt vanlig tog kjører i 300 km/t. Toget har en lykt foran som lyser forover. Hvor raskt vil dette lyset bevege seg i forhold til en observatør? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå