Gå til innhold

Fysikere, se her: Bevegelse og referansepunkt

Anbefalte innlegg

Har folk hatt fysikk her i det hele tatt? Relativitet!

Toget er et referansesystem i konstant beveglse med 1000km/t den ene retningen. Hvis du skyter en kule fra dette toget i motsatt retning, vil denne kulen forsvinne fra referansesystemet i 1000km/t. Siden toget og kulen beveger seg i motsatt retninger av hverandre vil én av disse stå stille i forhold til jorden, og dette blir kulen. Kulen vil altså falle rett ned, sett fra en observatør.

...som både jeg og andre har poengtert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Javisst, hehe. Var så mye forskjellig prat at jeg ble helt satt ut oppi her.. Hadde også tenkt til å skrive om begge tilfellene vi snakket om i samme post, men kom av en eller annen grunn enter-tasten.

Fint med en tråd vi får opplyst folket litt. Folk under høyere utdanning uten fysikk tror jo til og med at hvis heisen man står plutselig faller, så kan man overleve så lenge man hopper rett før den treffer bakken.. Jeg blir småredd. :(

Lenke til kommentar

men av en eller annen grunn er det noen som ikke skjønner dette...

men en ting, vil tiden kule er i luften være den samme som hvis du står stille å skyter?

Tror tiden vil være den samme ja. Kan ikke se noen grunn til at den skulle være lengre eller kortere i luften.

Lenke til kommentar

men av en eller annen grunn er det noen som ikke skjønner dette...

men en ting, vil tiden kule er i luften være den samme som hvis du står stille å skyter?

Ja, hvis du skyter kula horisontalt vil den kun bli påvirket av gravitasjonskraften og falle med lik fart i x-retning uansett utgangshastighet.

Lenke til kommentar
Vi glemmer det :D

Finfint, tenkte tilbake på fysikklærdommen sekundet etter at jeg posta. Er uansett riktig det som zimen sier.

Som feks at jorden går rundt på 25 t og hvi man da hopper konstant og er i luften halparten av tiden, vil en være på andre siden av jorden
Hehe, sikkert ikke vanskelig å finne folk som tror noe sånt også...
Lenke til kommentar

Igjen, feilinformasjon. Det er ikke luften som dytter på noe som helst. Du står på et legeme som beveger seg med konstant fart, et referansesystem. Hvis du hopper fra dette referansesystemet vil du bevege deg i luften med like stor fart som systemet beveger seg under deg. Hvis du står på toppen av en bil i stor fart og hopper, vil du lande PÅ bilen igjen (ser bort fra luftmotstand), så lenge bilen ikke gasser på.

Lenke til kommentar

Tror mange her trenger å lese litt om treghet og relativ bevegelse. ;)

For en observatør på bakken vil kulen falle rett ned ja, (som mange har sagt før meg :)) Det viktige når det gjelder kulens bevegelse er å dele opp hastigheten i vertikal og horisontal bevegelse. Pistolen beveger seg sammen med toget 1000km/t i en retning, så avfyres pistolen og kulen beveger seg 1000 km/t bort fra pistolen. I forhold til bakken beveger da kulen seg 0 km/t horisontalt.

Den vertikale bevegelsen til kulen er helt uavhengig av den horisontale bevegelsen, med unntak av aerodynamikk (noe som ikke burde spille noen rolle siden kulen roterer). Kulen vil falle mot jorden med en hastighet bestemt av tyngdeakselerasjonen på 9.81 m/s^2. Altså i praksis om du har en pistol som skyter rett bortover på et tenkt veldig langt flatt område og akkurat samtidig som du skyter slipper du en annen kule (nei de trenger ikke veie like mye) fra samme høyde som pistolen, så vil disse to kulene treffe bakken samtidig, bare at kulen du skøyt ut vil treffe bakken 2-3 km lenger borte.

Når det gjelder å hoppe fra et styrtende fly så er det ganske meningsløst. Si at flyet faller mot bakken så det har en fart på 100km/t når det treffer bakken, hvis du umiddelbart før flyet treffer bakken hopper rett oppover vil du kanskje få en fart på 1m/s oppover eller noe. Da er farten din mot bakken når du treffer den 100km/t - 1m/s = 96,4 km/t. Mer enn nok til å vrikke foten...

Håper dette utdypet litt, bare spør om dere vil jeg skal utdype mer... :p

edit: leifer, masse leifer

Endret av Raggie
Lenke til kommentar
Altså i praksis om du har en pistol som skyter rett bortover på et tenkt veldig langt flatt område og akkurat samtidig som du skyter slipper du en annen kule (nei de trenger ikke veie like mye) fra samme høyde som pistolen, så vil disse to kulene treffe bakken samtidig, bare at kulen du skøyt ut vil treffe bakken 2-3 km lenger borte.

de må veie like mye, hvis du ikke skyter i vakum da, regelen om at ting faller like fort er avhengig av vakum....

Lenke til kommentar
Når det gjelder å hoppe fra et styrtende fly så er det ganske meningsløst. Si at flyet faller mot bakken så det har en fart på 100km/t når det treffer bakken, hvis du umiddelbart før flyet treffer bakken hopper rett oppover vil du kanskje få en fart på 1m/s oppover eller noe. Da er farten din mot bakken når du treffer den 100km/t - 1m/s = 96,4 km/t. Mer enn nok til å vrikke foten...

Bedre enn ingenting!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...