Gå til innhold

Fysikere, se her: Bevegelse og referansepunkt

Anbefalte innlegg

Dersom et tog kjører i 1000km/h og jeg avfyrer en pistol der kulen forlater pistolen

i 1000km/h mot kjøreretningen. Hva vil da skje med kulen?

Hypotese: I det pistolen avfyres vil den stå i ro i forhold til bakken, men i forhold til toget bevege seg i 1000 km/t, mens jeg, som står ved siden av, kan plukke den ut av løse luften...

Er dette overhodet riktig? Belær meg, er dere grei! :)

Edit: Helt feil teori... :D

Endret av bergangster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva? står du ved toget? er du på toget? hvilken vei skyter du? samme vei som toget? "mot kjøreretningen" spørs jo hvor i forholdt til toget du er

vist du står på toget vil jo kulen ha en fart på 2000km/h siden pistolen var på toget som reiste i 1000km/h. 1000+1000=2000

men vist du derimot stod ved toget da det kjørt forbi, så vil kulen ha samme fart som toget, men litt vanskelig for deg å plukke kulen når du ikke er på toget...

edit: glem alt det, jeg tror jeg tok den

tenk deg en falsjerhopper som hopper ut av et fly, han vil p.g.a tyngdekraft og vindmotstand miste fart "bortover" men stadig akslerer nedover

derffor tror jeg at denne kulen (avfyrt fra tog, bakover) vil...nei hekkan, nå jekk d i surr...... :ermm:

Endret av mark
Lenke til kommentar

Hm... Dette ville jeg også hatt svar på! Interessant teori.

Hva hvis man hoppet ut av et fly mens man sto på toppen av en stige. Stigen faller loddrett mot bakken (jaja, kanskje umulig, men dette er MIN teori) også klatrer du gradvis nedover mens stigen faller. Nøyaktig når stigen treffer bakken tar du det siste steget av stigen, og voila! Du er på bakken safe and sound :D Du går jo av stigen akkurat i det den lander, derfor tror jeg det skal funke.

Noen som vil teste?

Lenke til kommentar

Er det dette du mener?

Toget kjører i én retning, og bak på toget er en pistol som avfyres i motsatt retning akkurat idet pistolen passerer deg (som står på bakken)?

Da vil kulen falle rett til bakken, som om noen slapp den fra høyden pistolen er i. Hvis du er rask og har god koordinasjon, kan du plukke den før den treffer bakken.

Lenke til kommentar
Hva hvis man hoppet ut av et fly mens man sto på toppen av en stige. Stigen faller loddrett mot bakken (jaja, kanskje umulig, men dette er MIN teori) også klatrer du gradvis nedover mens stigen faller. Nøyaktig når stigen treffer bakken tar du det siste steget av stigen, og voila! Du er på bakken safe and sound :D Du går jo av stigen akkurat i det den lander, derfor tror jeg det skal funke.

Er du helt tullerusk? Dette strider ikke bare mot grunnleggende fysikk, men også mot ren intuisjon (dersom du ikke er litt rusk).

Du faller mot bakken i stor fart - om du faller mens du står på en stige eller faller uten å stå på stigen er ravende likegyldig. Du dør. Punktum.

Du må ha en skrue løs eller noe... selv om du ikke har hatt fysikk, bør all intuisjon si deg at det du tenker er tøv.

Lenke til kommentar

Er du helt tullerusk? Dette strider ikke bare mot grunnleggende fysikk, men også mot ren intuisjon (dersom du ikke er litt rusk).

Du faller mot bakken i stor fart - om du faller mens du står på en stige eller faller uten å stå på stigen er ravende likegyldig. Du dør. Punktum.

Du må ha en skrue løs eller noe... selv om du ikke har hatt fysikk, bør all intuisjon si deg at det du tenker er tøv.

Skuffende... Hadde håpet det skulle funke :(

Edit: Hm... Det må jo finnes et kvasi-sekund eller noe sånt, det nøyaktige øyeblikk der stigen treffer bakken, før de knusende kreftene trer til hvor man kan ta et skritt ned. Tror det kunne funka hvis man hadde gjort det riktig!

Endret av Shio
Lenke til kommentar
Hm... Dette ville jeg også hatt svar på! Interessant teori.

Noen som vil teste?

:eek::eek::eek:

har hørt mange teorier om fly som faller og hva man skal gjøre, men dette er den sykeste jeg har hørt...

du faller altså, tja 300kmt mot bakke mens du står på en stige, det er det samme hva du gjør akkurat når du treffer bakken, du dør...

ulogisk tenking av deg...

Lenke til kommentar
Hva hvis man tar et lite hopp av stigen da?

Når du øver en kraft på stigen (sparker ifra med beina dine), virker en like stor kraft på stigen (retning nedover) som på deg (retning oppover). Siden stigen ikke står på noe fast, og vi gjør det enkelt og antar at du og stigen har like stor masse, dytter dere hverandre like mye i hver retning. Den kraften du øver på stigen vil imidlertid (selv om den er LITEN) umiddelbart skyve stigen vekk fra føttene dine, slik at netto har (omtrent) ingenting skjedd.

Med andre ord: Du kan ikke skyve fra (effektivt) mot luft - og luft skyver heller ikke (effektivt) på stigen.

Lenke til kommentar
Hva hvis man tar et lite hopp av stigen da?

hvis du hopper i 300km/t så går det ja, men kan du hoppe så fort???

du må forresten hoppe i 600kmt,

Du må hoppe i 300 km/h, og dette må du gjøre med en kraft som er slik at din bevegelsesmengde er stor nok til at farten din blir stor nok, OG til å dekke stigens økte bevegelsesmengde (som øker like radikalt siden ingenting annet enn luft virker på stigen i motsatt retning).

Edit: Med "hoppe i 300 km/h" mener jeg her "øke farten din med 300 km/h".

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...