Gå til innhold

Skal ha meg vannkjøling, men er litt usikker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lest den flotte vannkjølingsguiden og nå er jeg frelst :) Jeg blir over nyttår å investere i vannkjøling. Problemet er at jeg har ikke så veldig mye peiling

Kan noen hjelpe meg? Helst ikke så mye mer enn 2000 kroner.

Her er et forslag jeg har satt opp selv på microplex :

Eheim 1048 vannsirkulasjonspumpe 455,01

AC vannblokk, CPU, "cuplex PRO" 465,00

AC radiator, "airplex EVO 240", m/nipler 545,00

Alphacool vanntank, Cape Coolplex 25 299,00

Endret av Daemonifuge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7729 1995,- alt du trenger.

Fordelen med å sette sammen selv er at du kan få et bedre sett, men fordelen med et komplett sett er at du ikke trenger å bekymre deg for koblinger, slanger, pumper ol. da du vet de vil passe.

Om du ikke skal klokke, men dempe støy er Zalzman sitt kjøletårn glimrende.

Endret av hemsedal
Lenke til kommentar

Vel, jeg ville vel satt det sammen selv, mye morsommere, og det er som regel enklere å oppgradere seinere hvis du vil. Veit ærlig talt ikke åssen de cuplex-blokkene yter, men de ligner jo veldig på tdx-klonene da, bortsett fra en litt annen utforming av kammeret, så de bør vel yte bra nok.

En ting jeg lurer litt på, er hvorfor ingen snakker om disse pumpene? De ha jo omtrent samme ytelse som 1048, de koster mindre, er fortsatt et kjent kvalitetsmerke (eheim), og du trenger ikke kjøpe annen tank! Kjøpte en sånn sak, fungerer helt glimrende, sett den på skumgummi og den er så godt som lydløs. Eller så kan du kjøpe storebroren for en hundrings ekstra da, og du får bedre ytelse. Så tar du de hundringsene du sparer på tanken og kjøper en gpu-blokk istedet. Det er et bedre kjøp enn ferdigsett spør du meg.

Edit:

Så du har satt opp en radiator for 2x120mm vifter... Hold deg til den tanken hvis du har tenkt å overklokke eller kjøle mer enn bare cpu på sikt.

Endret av CSSSK
Lenke til kommentar

Skjer lite her på skolen, så jeg lagde et lite oppsett jeg... SÅnn jeg ville gjort det hvis jeg sku handla i dag ihvertfall :)

Varenr. Ant. Art.Navn Eksl.mva. Inkl.mva.

ALPHA15115 1 stk. Alphacool vanntank m/pumpe, AGB-E 600 S 321,77 398,99

MCW600064 1 stk. Swiftech CPU-vannblokk 362,90 450,00

TS319660604 2 stk. Slangenippel, messing, 1/4"BSPx3/8"ID 50,00 62,00

AC31015 1 stk. AC radiator, "airplex EVO 240", m/nipler 439,52 545,00

K0100608 2 stk. Kuriyama, slange 3/8"ID - 1/2"OD 35,48 44,00

--------------------------------------------------------------------------------

SUM 1499,99

Kjøpe en pakke små strips på clas ohlson eller biltema ellerno istedenfor slangeklemmer, er enklere og billigere. Da mangler du bare vifter og evt gpu-blokk (anbefales hvis du ble hekta på vannkjøling ved å lese guiden. Da kommer du bare til å irritere deg over den vifta og kjøpe gpu-blokk seinere, og du må ut med nye 160kr i porto :p )

Lenke til kommentar

Angående kjøleblokk til prosessoren blir jeg nok å gå for den som ser best ut utseendemessig. Leste i guiden at det var pinlig lite forskjell fra den dyreste til den billigste :)

Vannpumpen vil jeg skal være separat fra tanken, synes det ser bedre ut. Ellers blir jeg å gå for en dobbel radiator. Føler dette er mer fremtidsrettet. Skjermkortet mitt skal jeg ha vannkjølt en dag. Har et Albatron 6800nu og vifta lager MYE støy.

En annen ting; jeg vil helst at pumpen og alt det der starter opp samtidig så maskina. Hvordan gjør jeg det?

PS: Bare kom med flere forslag til vannkjølinga mi :)

Takker for alle svar :thumbup:

Endret av Daemonifuge
Lenke til kommentar

Om du tenker å utvide antall kjølepunkter i systemet ditt, som NB-kjøling, kjøling av disker etc, så ville jeg nok vurdert den kraftigste pumpa. AC Cuplex Pro har en relativt "trang" (men god) løsning, og vil derfor redusere flow i systemet. Om du altså henger på en "røys" med blokker i tillegg, så kan 300 ltr/t kanskje bli i minste laget.

Så alt avhengig av hvilken løsning du velger, kan en kraftigere pumpe gi en viss effekt, om blokkene er "glad i" en høy flow.

Samtidig er det viktig å huske på at en økning i flow gjennom systemet neppe vil gi dramatiske forbedringer i temperatur; det er i høyden snakk om 2-3grader, i et vanlig oppsett.

Lenke til kommentar

Har sett meg ut C-cystems CSP750 Mk2 som en mulig kandidat dersom jeg velger å bytte pumpe. Den går på 12V (og starter da opp samtidig som PCen), og er etter det jeg har lest en av de mest stillegående pumpene du får kjøpt. I tillegg er den temmelig liten av størrelse. Den har en flowrate på 450l/time, hvis dette blir for lite har du jo alltids mulighet til å kjøpe to og koble dem i serie.

Har en MaxiJet MJ1000 som er senket i vann for øyeblikket, synes den bråker for mye (dvs, den bråker ikke MYE, men den overdøver resten av PCen når alle vifter er på 5V). Har en mistanke om at vibrasjoner forplanter seg mer når den er montert inne i tanken, skal eksperimentere med å ta den ut og henge den i vibrasjonsdempende oppheng på nyåret, hvis dette ikke hjelper kommer jeg nok til å se meg om etter en annen etterhvert.

Lenke til kommentar

Hvis du velger en 230v pumpe, så husk at det egentlig er akvariepumper som er beregnet av å stå på 24/7. Velger du en stillegående en så kommer du heller ikke til å høre noe til den selv om PC'en er skrudd av. Bare å lodde den på 230V inngangen inni PSU'en.

Skulle jeg anbefalt ei pumpe på 12 volt ville jeg si c-system pumpa som Halvsame nevnte. Du får jo nesten to til prisen av en aquastream, mye høyere ytelse og ikke minst mye mer plasseringevennlig. Gå for den du!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...