Gå til innhold

Intel satser på å 10 doble hastigheten innen 3 år

Boralis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men er det ikke ulovlig ??? Hørte at i den digitale verden finnes loven som sier at utviklingen ikke kan skje raskere enn det dobelte hver 18mnd ...  :hmm:

Stemmer det ??

Moore's Law, the doubling of transistors every couple of years, has

been maintained, and still holds true today.

http://www.intel.com/research/silicon/mooreslaw.htm

Det er for øvrig et "trekk" i utviklingen, ikke en *lov* :)

Lenke til kommentar

Hmm, spennede, men 10 doble "prosessorhastigheten" uten å øke klokkefrekvens hva vil det i praksis innebære?

Kan man forvente at ytelsen tidobles, eller er det snakk om "dobling" på linje med feks hypertrheding?

Og hvorfor i alle dager har det ikke blitt vanlig med dual for lenge siden, er jo liksom ingen ny tanke.. :innocent:

Lenke til kommentar

Uten at jeg har noen særlig oversikt, kan én av forbedringene være å gjøre mere per instruksjon. F.eks. en instruksjon som regner ut en hel matrise på en klokkesykel.

Hvorfor det ikke har blitt vanlig med dual ? Fordi å kunne produsere mindre transistorer, og dermed kunne putte flere på én prosessor, antakelig har vært mer kostnadseffektivt enn å kjøre to prosessorer i parallell. Man begynner visst imidlertid å nærme seg den fysiske grensen for hvor små man tror det er mulig å gjøre transistorene for at de fortsatt skal bevare sine egenskaper, så da er det vel naturlig at de titter mot mer kompliserte løsninger.

Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 13/12/2004 : 02:12

Hvorfor det ikke har blitt vanlig med dual ? Fordi å kunne produsere mindre transistorer, og dermed kunne putte flere på én prosessor, antakelig har vært mer kostnadseffektivt enn å kjøre to prosessorer i parallell

Ok, men er dualcore sammenlignbart med 2 prosessorer?

Isåfall blir vel spørsmålet kanskje hvorfor dette ikke har tatt mer av..?

Har ikke så peiling jeg altså, bare spør, syns liksom det var snakk om noe av det samme med 386 og co-prosessor i sin tid, men det er kansje noe helt annet :blush:

Lenke til kommentar

Disse tallene er hentet fra denne Intel-presentasjonen (se side 25-26 eller vedlagte bilde):

http://www.intel.com/intel/finance/present...es/2004_fam.pdf

Som det kommer frem her så er denne såkalte tidoblingen av ytelsen basert utelukkende på estimater av høyst urealistiske SPEC-benchmarks, og ifølge dette så har også ytelsen til P4 tredoblet seg siden lanseringen i 2000 så det er nok lurest å ta dette med en solid klype salt :cool:

post-222-1102905629_thumb.jpg

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Som jeg var inne på tidligere i tråden er det ikke akkurat noen revlusjonerende tanke dette med dual, og den prognosen til Intel ser jo litt "snytt ut" av et vervemøte for T5PC eller noe :p

Jeg fant en litt interessant test her på forumet, skal faktisk ikke lenger tilbake enn "Publisert: 24/06-2002" før det dukker opp liknende spådommer, riktignok da med AMD i spissen.

Så hva bør man velge? Et dual- eller single-CPU-system? Man kan svare enkelt: Når du vet hva du skal bruke maskinen til og skal bruke programvare som har støtte for flere CPU-er (f.eks. 3D-rendering), er det ingen tvil om at MP-systemet er godt egnet. Men for de fleste i dag så skal maskinen gjerne brukes til Internett/mail, spilling, og typiske enkle "multimedia-oppgaver" (lydavspilling, filmtitting etc), og da er et single-CPU Athlon XP eller Pentium 4-basert system et bedre og billigere alternativ.

Resten av testen

Lenke til kommentar
Som jeg var inne på tidligere i tråden er det ikke akkurat noen revlusjonerende tanke dette med dual, og den prognosen til Intel ser jo litt "snytt ut" av et vervemøte for T5PC eller noe :p

Jeg fant en litt interessant test her på forumet, skal faktisk ikke lenger tilbake enn "Publisert: 24/06-2002" før det dukker opp liknende spådommer, riktignok da med AMD i spissen.

Så hva bør man velge? Et dual- eller single-CPU-system? Man kan svare enkelt: Når du vet hva du skal bruke maskinen til og skal bruke programvare som har støtte for flere CPU-er (f.eks. 3D-rendering), er det ingen tvil om at MP-systemet er godt egnet. Men for de fleste i dag så skal maskinen gjerne brukes til Internett/mail, spilling, og typiske enkle "multimedia-oppgaver" (lydavspilling, filmtitting etc), og da er et single-CPU Athlon XP eller Pentium 4-basert system et bedre og billigere alternativ.

Resten av testen

Hva mener du med "spådommer" ? Dual cpu har jo eksistert lenge, men ikke på samme chip.

Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 13/12/2004 : 19:47

Hva mener du med "spådommer" ? Dual cpu har jo eksistert lenge, men ikke på samme chip.

Sorry, var kanskje litt uklart.

Jeg tenkte på spådommene i den Intel- presentasjonen det er linket til over, spør du meg ser den kurven for ytelsesøkning en smule optimistisk ut. Jeg trekker derfor paraleller til at det også før har vært antatt at dual er "det nye", og at dobbel CPU er dobbel fart (eller tidobbel...)

Mulig det blir feil og sammenligne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...