Gå til innhold

Søker "liten" linux distro

pr0nin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg la inn Debian Sarge på en P166 med 64mb ram for et par uker siden. Bruker XFCE4, og kan ikke si det går noe merkbart tregere enn Fluxbox. Tar kanskje 3-4 sekunder lengre tid å starte, men det er ikke noe problem. Bruker Opera for det meste, siden den er betydelig lettere enn Firefox. Abiword er også lagt inn, og jeg er overraska over hvor fort det programmet åpner seg, etter at jeg er vant med OO.org. Spretter nesten øyeblikkelig opp.

Hadde ikke trodd det, men jeg er faktisk imponert over hva den stakkars gamle klumpen klarer. Fullt brukenes surfemaskin med alt det nyeste av programvare. Så gi det et forsøk!

Lenke til kommentar
Helt enig, Som en surfemaskin så kan noe sånt funke (til nød)...men du skal ikke så veldig langt ut i multiimediaverdenen før dette systemet kneler:)

Han skal jo bare spille av mp3/ogg filer. Er ikke snakk om dvd eller divx filmer. Jeg ville aldri vurdert å bruke en så gammel maskin til sånt heller :D

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det, så er dette et prøve prosjekt. Maskinen var kraftig nok til å kjøre windows 98 og spille av musikk før jeg fikk den, jeg regner med at det må finnes en tilsvarende linux distro. Med det så mener jeg en som bruker lite minne, har en ok gui, tekst editerings muligheter og som kan spille av musikk.

Hvorfor skal ikke denne maskinen kunne gjøre dette når den forrgie eieren brukte den til dette? Klarer ikke helt å se problemstillingen som du kommer med trost i taklampa. Ja, jeg er klar over at den ikke kommer til å funke like bra som min stasjonære maskin. Ja, jeg er klar over at jeg ikke kan ha noe særlig annet gående en mp3 spiller og tekstediteringsprogram. Jeg er også klar over at dette kanskje kan bli "laggy," men det vet jeg ikke før jeg har prøvd det.

Hvor kraftig prosessor trenger man egentlig for å spille av mp3'er? Kan ikke være supermye som skal til om man baserer seg på alle mp3 spillerne på markede for tiden. Om maskinen kneler av å gjøre to ting på engang, så må jeg bare gå ett nivå lavere i kravene til hva jeg vil bruke. Jeg er vant til å bruke gode gamle Word perfect i sine vakre og ikke i nærheten av WYSIWYG versjoner fra slutten av åttitallet/tidlig nittitallet. Så skal klare meg med noe i de baner om det er eneste mulighet.

Absolutt siste alternativ er å installere win98, for jeg kan ikke se at det skal være mulig at 98 skal klare seg bedre på denne maskinen enn en linux distro... Om det gjør det så blir jeg nødt til å lære meg å programere, for da er det ting som skal fikses i linux verden!

Edit: Grunnen til at jeg i det hele tatt tenker på dette er at bærbare maskiner er sinnsykt dyrt og at jeg fikk denne maskinen da den ikke blir brukt lengre. Skjønner ikke helt hvor denne aversjonen mot eldre maskinvare kommer i fra, det er ikke alltid man trenger et atomkraftverk ekstra i hverdagen. Jeg kan godt satse på en notatblokk i A4 størrelse, penn og mp3 spilleren min til musikk, men hvor mye utfordring er det i det?

Endret av pr0nin
Lenke til kommentar

Der var DSL installert til hardisk. Var ikke så vanskelig når jeg faktisk prøvde å finne ut av det

Men alt er ikke bare fryd og gammen i dslland... Av en eller annen grunn så får jeg ikke kontakt med cdromen. Etter å ha rotet litt rundt i filsystemet (det er vel omtrent fire forskjellige steder der /cdrom blir refferert til) og alle var upraktisk tomme kom jeg fram til at dette mest sannsynelig krevde litt mounting. Som sakt så gjort, etter x antall feilmeldinger om at den kanskje ble a) brukt av annet program b) var korrupt! c) ikke eksisterte ble jeg litt frustrert. Rebootet maskinen, startet opp en liten widget ting der man kan mounte det meste man noensinne skulle ønske å mounte. Samme feilmelding...

Noen som har noen konstruktive tips til hvordan jeg får dette løst? Er ganske uerfaren med å knote i kommando linjen (bruker SUSE 9.1 aka YAST for å fikse ting på hovedmaskinen min) så all hjelp sees på med stor glede.

Sånn bare for å ha det nevnt. Maskinen bruker jevnt ca 24MB med ram og 0-10% cpu kraft når den står og er idle. Har ikke testet hvor mye ram teksteditoren TED bruker enda, men håper på at det er moderate mengder. Så om ikke XMMS bruker så alt for mye ram/cpu så satser jeg på å bruke det, hvis ikke så blir det å finne en kommando linje aktig greie som bruker så lite RAM som overhode mulig :p

Lenke til kommentar

Fant ut hvorfor jeg hadde problemer, det lå ikke på lag 7 for å si det sånn. Jupp, god gammeldags lag 1 feil (den "lukker" seg ikke ordentlig igjen når skuffen blir dyttet inn) :( Så nå må jeg finne en ny cdrom til maskina før jeg kan finne ut om alt funker...

DSL var i hvert fall meget responsivt i bruk, også når jeg kjørte XMMS (uten musikk siden jeg ikke fikk lastet inn noe ved hjelp av cdromen) og TED samtidig. Den brukte aldri mer en 31MB med minne, noe som skulle tilsi at jeg har ca 17MB med RAM dedikert til musikk avspilling. Vil tro det holder i massevis :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...