Gå til innhold

Søker "liten" linux distro

pr0nin

Anbefalte innlegg

Trenger altså en distro som tar så lite plass som mulig.

Mål: en skriveblokk som spiller musikk :love:

Hva jeg trenger:

- Så liten image fil som overhode mulig (har så ustabilt nett at det er omtrent umulig å laste noe som helst)

- Gui (fluxbox?)

- Tekst editerings program til enkle artikler (helst noe lite og lett med WYSIWYG)

- mulighet for å omgjøre dokumenter til pdf

- grafisk mp3/ogg avspiller (gjerne med god spilleliste editering, liker veldig godt iTunes sin løsning)

- Hotplugging av USB minne (hadde vært glimmrende om det funket like godt som i SUSE 9.1 aka oppspretts vindu når det plugges i)

Jeg trenger ikke:

- Alt annet :p

Maskinen er som følgende:

- 133Mhz

- 48MB ram

- 1.4GB stor hardisk (vil ha mest mulig plass til musikk)

- CD rom, men ingen diskett stasjon

Har snust på Debian, Slackware 10, Fedora core 2 og damn small linux. Problemet med Slackware og Fedora var å få det trimmet nok ned i størrelse (Slack var jeg uheldig å trimmet for mye :p) Deian låste seg konstant når jeg kom til installasjonen av nettverkskomponentene (det er ikke nettverkskort på maskinen) og i dsl så fant jeg ikke noe valg for å installere det til hardisk (jeg leitet lenge, mulig at jeg er blind :innocent:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som en Debian-bruker så kan jeg nesten ikke anbefale deg noe annet enn Debian :-D

Last ned de hele iso-filene (ikke noe netinstall-opplegg). Det kan bli endel å laste ned, men da helgarderer du deg mot dependency-problemer - alt du trenger ligger uansett i det ofisielle debian-treet. Debian kommer i tre varianter: stable, testing og unstable. Stable inneholder *bare* gamle programmer (men det er mulig å skaffe backports av nyere programmer), mens testing er noe nyere. Unstable på sin side er vel det man kan kalle "bleeding edge" - de nyeste versjonene av alt. Ulempen er at operativsystemet kan bli ustabilt (men kernelen og x-serveren er fortsatt veldig stabil, og det er jo hovedsaken) hvis du er uheldig. unstable-treet inneholder heller ingen sikkerhetsoppdateringer! For deg ville kanskje testing være det beste - du trenger ikke alle funksjonene de nyere versjonene kan by på uansett....

Hvilken som helst lettdreven vindushåndterer burde gjøre jobben, og Fluxbox menger seg ikke med de overvektige gutta for å si det sånn.

Hva det angår tekstbehandling, må jeg si at OpenOffice.org er meget bra. At programmet også er populært er heller ingen ulempe! Det som er mer tvilsomt er hvorvidt alt vil gå som sirup på en sliten laptop. Trenger du bare en tekstbehandler vil AbiWord fungere ypperlig. Programmet er heller ikke like tungdrevet som OO.org. Desverre så har ikke AbiWord (såvidt jeg kan se) muligheten til å eksportere teksten til pdf-filer., men det finnes et program, [rl=http://website.lineone.net/~dazzlepm/abi2pdf/]abi2pdf[/url], som kan konvertere abiword-filer til pdf-filer. Jeg har ikke prøvd programmet selv, og har derfor ikke muligheten til å si noe om hvor godt det fungerer.

Musikkbehovet ditt klarer xmms å dekke: Like lett som Winamp (light) , med de samme funksjonene! Trenger du samme funksjonalitet (musikkbibliotek) som iTunes, er rhythmbox å anbefale :w00t:

USB er ingen sak å ordne uansett distro..

Lenke til kommentar
Desverre så har ikke AbiWord (såvidt jeg kan se) muligheten til å eksportere teksten til pdf-filer., men det finnes et program, [rl=http://website.lineone.net/~dazzlepm/abi2pdf/]abi2pdf[/url], som kan konvertere abiword-filer til pdf-filer. Jeg har ikke prøvd programmet selv, og har derfor ikke muligheten til å si noe om hvor godt det fungerer.

Den eksporterer til ps, så ps2pdf er også et greit alternativ. Finnes vel på de fleste systemer?

Lenke til kommentar

Skal du ha en musikkavspiller av lettvekterslaget kan du ta en titt på MPD(Music Player Daemon). Du får rene kommandolinjefrontends, frontends basert på ncurses og frontends av GUI-slaget(eksempelvis basert på QT/GTK).

Fluxbox kan være et alternativ, men du kan også ta en titt på openbox, FVWM, ion3 og evt. ratpoison. Blackbox er selvsagt også et alternativ.

Dersom du er ute etter noe i mer DE-stil kan kanskje IceWM(eller igjen FVWM, takket være fleksibiliteten og konfigurasjonsmulighetene) være noe?

Dersom kompatibilitet med MS Word ikke er noe som står høyt på listen ville jeg styrt klar av OpenOffice. Gå heller for Abiword eller KOffice sitt alternativ. Eventuelt noe enda lettere?

Kanskje du kan ta en titt på Latex(og Lyx e.l ?) Lagring som PDF er noe av poenget her.

Lykke til :--)

Lenke til kommentar

Damn Small Linux

50MB iso. kommer med autodetect av hardware, fluxbox, og bittesmå programmer til alt du kunne tenke deg å finne på. er i utgangspunktet en livecd, men kan installeres til disk. fungerer veldig bra på gammel HW og er lett å sette opp. veldig lett.

se distrowatch.com for å finne filen.

Lenke til kommentar

Som fersk på linux så er min første påstand at GUI på en sånn maskin ikke vil være direkte vellykket.

Maskinen skal i hovedsak være en notisblokk som spiller musikk? Her tror jeg du må velge enten eller.....enten spille musikk, eller muligens boote opp i en eller annen X og pusle med noen enkle tekstbehandlingsprogrammer.

Man kan nok få det meste til å funke, men hvis man vil ha litt effektivitet så..........

Lenke til kommentar
Som fersk på linux så er min første påstand at GUI på en sånn maskin ikke vil være direkte vellykket.

Maskinen skal i hovedsak være en notisblokk som spiller musikk? Her tror jeg du må velge enten eller.....enten spille musikk, eller muligens boote opp i en eller annen X og pusle med noen enkle tekstbehandlingsprogrammer.

Man kan nok få det meste til å funke, men hvis man vil ha litt effektivitet så..........

Går helt greit med et enkelt gui på den maskinen. Evt. rå X.

Lenke til kommentar

jeg har DSL på en gammel laptop med 166MMX og sikkert like mye ram som i dette tilfellet. funker bra. fluxbox er lynraskt. nå få jeg ikke lyd på den da, men det er noe annet.

poenget mitt er at fluxbox vil ikke være noe problem. grafisk er digg.

Lenke til kommentar
og i dsl så fant jeg ikke noe valg for å installere det til hardisk (jeg leitet lenge, mulig at jeg er blind :innocent:)

hm. denne så jeg ikke før nå. om du ser på den hjelpesiden som kommer frem under oppstart, står det der. ligger også i menyen tror jeg. husker ikke helt, men det er best å følge tutorial'en på hjelpesiden.

Lenke til kommentar

Openoffice er bra, men blir alt for stort og tungt til denne maskinen. Har tenkt litt angående teksteditor og kommet fram til at det hadde vært greit om det kan lagre i openoffice kompatibelt format og ren tekst. Kjører openoffice på den stasjonære maskinen min, så kan konvertere til .doc filer ved behov der.

Damn small linux frister siden jeg har en live cd liggende. Slackware og Debian er også interresant, men det er vanskelig å vite hva jeg trenger/ikke trenger når jeg installerer, det er også veldig dårlig info om hvor mye plass som vil gå vekk til installasjonen (særlig i slacware).

Men da skal jeg prøve å se om jeg finner ut av hvordan jeg gjør en installasjon av DSL på maskinen. Kommer med tilbake meldinger og sikkert noen små rop etter hjelp om ting blir fsck.

Sånn ellers vil jeg takke alle som har kommet med hjelpende forslag til nå, det settes stor pris på :)

Lenke til kommentar
Openoffice er bra, men blir alt for stort og tungt til denne maskinen. Har tenkt litt angående teksteditor og kommet fram til at det hadde vært greit om det kan lagre i openoffice kompatibelt format og ren tekst. Kjører openoffice på den stasjonære maskinen min, så kan konvertere til .doc filer ved behov der.

AbiWord bruker veldig lite ressurser.

Lenke til kommentar
Jeg syns den blir litt for enkel Gimper.

Trådstarter fokuserer på at os'et skal ta liten plass, men jeg tror ikke diskplassen er det største problemet her!

Med fluxbox og "lette" programmer går det helt greit. Har prøvd det selv på en 166mhz boks, med like mye minne som her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...