Gå til innhold

Politi og bruk av blålys


chma

Anbefalte innlegg

De gjør som regel det, inntil det nye avlyttingsfrie sambandsnettet kommer. Er ikke du glad for at dine personopplysninger ved en ulykke e.l. ikke kan snappes opp av hvem som helst? Normalt under patruljering er det to i bilen, og da er makker som ikke kjører i praksis sambandsansvarlig. Men politiet har behov for å ta telefoner langt viktigere enn du sansynligvis trenger. Du kan stoppe og ta telefonen, det er ikke alltid politiet har mulighet til det.

 

Dog finnes det nok polititjenestemenn som ikke klarer å skille mellom jobb- og privatsamtaler, noe annet hadde vært oppsiktsvekkende.

6336698[/snapback]

Selvfølgelig må politiet også bruke hands-free, de som alle andre. At samtalen er viktig er ikke noe hinder for å bruke hands-free.

 

Og tviler meget sterkt på din teori om at politiet har kuttet ut sambandet til fordel for "avlytningssikre" mobiltelefoner. Det hadde vært en, mildt sagt, dårlig erstatning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og tviler meget sterkt på din teori om at politiet har kuttet ut sambandet til fordel for "avlytningssikre" mobiltelefoner. Det hadde vært en, mildt sagt, dårlig erstatning.

6337766[/snapback]

Politiet bruker mobiltelefoner for sensitive saker. Det samme gjør også ambulansepersonell og brannvesen. Det er så lett for uvedkommende å høre på sambandene at de må finne alternative løsninger fram til det nye greiene er på plass. Dette var et helt latterlig innlegg fordi jeg ikke kan dokumentere det, men jeg kan hvertfall støtte opp om en påstand med mine erfaringer (en fetter som kjører ambulanse og bruker mobiltelefon i den forbindelse).

Lenke til kommentar

Da jeg ble stoppa ble jeg også "forfulgt" i et kvarter eller noe, jeg passet på å kjøre eksemplarisk, men det kan jeg ikke si at politiet gjorde. Så i bakspeilet at de kutta samtlige rundkjøringer og glemte å blinke ut av rundkjøringene. ikke bra :no:

3588031[/snapback]

 

Så de kjørte over fortauet inn på det opphøyde gangfeltet ( den veien folk skal gå ) og svingte inn på veien. Ble litt overasket da ;)

Lenke til kommentar
Og tviler meget sterkt på din teori om at politiet har kuttet ut sambandet til fordel for "avlytningssikre" mobiltelefoner. Det hadde vært en, mildt sagt, dårlig erstatning.

6337766[/snapback]

Politiet bruker mobiltelefoner for sensitive saker. Det samme gjør også ambulansepersonell og brannvesen.

6338400[/snapback]

Det er faktisk sant. Mange ganger man kan høre at de sier "ring meg på mobilen" på sambandet.

Men de kan jo bruke handsfree likevel.

Lenke til kommentar
Vet de bruker mye mobil i tjenesten, men tviler på at det er fordi de ønsker å unngå å spre sensitive personopplysninger over sambandet. Er jo stort sett det de driver med på sambandet.

6341495[/snapback]

Jeg har hørt de snakke om en bilulykke på sambandet, men navn eller andre opplysninger jeg kunne brukt for å finne ut hvem som var innvolvert ble aldri nevnt. Dette er noe jeg regner med at de får/gir opplysninger om, men på en annen måte.

Lenke til kommentar
På Oslo-sambandet bryr de seg i hvert fall ikke om å skjule personopplysninger. Det hadde vel uansett ikke latt seg gjøre i praksis. Mobiltelefonen er sikkert et nyttig arbeidsredskap, men den har sine begrensinger.

6342756[/snapback]

 

Hvis det haster, så sier de det de må! Hvis ikke tar de personopplysninger på mobil...

Lenke til kommentar
På Oslo-sambandet bryr de seg i hvert fall ikke om å skjule personopplysninger. Det hadde vel uansett ikke latt seg gjøre i praksis. Mobiltelefonen er sikkert et nyttig arbeidsredskap, men den har sine begrensinger.

6342756[/snapback]

 

Fattern er stasjonssjef og ambulansearbeider i kommunen hvor vi bor, og jeg spurte han i en forbindelse hvorfor han sa til kollegaen over VHF'en, at han skulle ringe opp på mobil.

Fikk som svar at de fikk ikke oppgi personopplysninger over sambandet, og de hadde gått over til å bruke mobiltelefon til slikt.

Og en annen sak, politiet trenger ikke blålys eller sirener for å bryte vegtrafikkloven, det er en "vurderingssak" som fattern ikke har tid til å forklare meg. Men mener det er pålagt for en ambulanse å bruke blålys når de må bryte vegtrafikkloven (tenker da på en hendelse hvor jeg har dette i bakhodet). Sirener er ikke pålagt å bruke, hva skal man med sirener på en landeveg? Som ofte er det i by med tett trafikk de bruker sirener, slik er det vell også med politi.

Har politiet grunn til å unnlate blålys så har de vell det, ofte folk kommer for å spørr fattern om politiet hadde lov å kjøre forbi i over 80, han svarer at det er politiet sin sak, ikke vår, for skal de avsløre seg om de følger etter en bil? Noe som kan skape en utrygghet om føreren av f.eks den forfulgte bilen øker farten for å slippe unna purken.

Om jeg har sagt noe feil, så beklager jeg! Kan alltids spørre fattern om jeg får låne forskriftene de må følge under uttrykning, men det er nok å lese :p

Endret av k_drey
Lenke til kommentar

Har selv jobbet som ambulansesjåfør, og der er det ofte slik at det skal en medisinsk vurdering til før man evt. bruker sirene. Hvis man som et eksempel har en person i bilen man tror har hatt hjerteinnfarkt, skal ikke sirene benyttes. Det er fordi pasienten blir redd av å ligge i en bil med en diger tute rett over hodet... Forøvrig er det ikke lett å kjøre utrykningskjøretøy, folk gjør mye rart... Noen hindrer bevisst, andre er så "hjelpsomme" at de hindrer framkommeligheten.. andre skal på død og liv kappkjøre.. Tror jeg gir meg der.

 

Når det ser sagt, er det hjemmel for å bryte fartsgrensen uten å benytte godkjent varslingsanlegg. Men blir man tatt på fersken uten en passende pasient, ligger man dårlig an..

 

Husker en sak her i distriktet, der man benyttet en ambulanse med full lys og lyd for å rekke kiosken. Det var ikke videre vellykket.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Har selv jobbet som ambulansesjåfør, og der er det ofte slik at det skal en medisinsk vurdering til før man evt. bruker sirene. Hvis man som et eksempel har en person i bilen man tror har hatt hjerteinnfarkt, skal ikke sirene benyttes. Det er fordi pasienten blir redd av å ligge i en bil med en diger tute rett over hodet... Forøvrig er det ikke lett å kjøre utrykningskjøretøy, folk gjør mye rart... Noen hindrer bevisst, andre er så "hjelpsomme" at de hindrer framkommeligheten.. andre skal på død og liv kappkjøre.. Tror jeg gir meg der.

 

Når det ser sagt, er det hjemmel for å bryte fartsgrensen uten å benytte godkjent varslingsanlegg. Men blir man tatt på fersken uten en passende pasient, ligger man dårlig an..

 

Husker en sak her i distriktet, der man benyttet en ambulanse med full lys og lyd for å rekke kiosken. Det var ikke videre vellykket.

6355468[/snapback]

 

 

Husker at en ambulanse i Fosen (Sør-Trønderlag) hadde skrudd på sirene og blålys bare for å rekke ferjen. Ingen pasient og ingen trengte bilen.

Ble refs i avisa da ja :p

6355496[/snapback]

 

Slike hendelser er ikke noe å lure seg bort fra, det går en grense om hva som kan regnes som uttrykning, som egentlig CastorFiber er inne på.

Er også rett som CastorFiber sier hvis en pasient på intuberes ogl, i dette tilfellet kan pasient få panikk om sirener benyttes, og som jeg nevnte, blålys og sirener, spesielt sirener er en virderingssak som personellet på det uttrykningskjøretøyet må vurdere, om det er politi, brannvesen eller ambulanse.

Endret av k_drey
Lenke til kommentar
Fattern er stasjonssjef og ambulansearbeider i kommunen hvor vi bor, og jeg spurte han i en forbindelse hvorfor han sa til kollegaen over VHF'en, at han skulle ringe opp på mobil.

Fikk som svar at de fikk ikke oppgi personopplysninger over sambandet, og de hadde gått over til å bruke mobiltelefon til slikt.

6355396[/snapback]

Jeg har hørt på politi-sambandet i Oslo noen ganger, og da går de ut med både navn og fødselsnummer, og ofte kriminell forhistorie på de personene de anholder eller på annen måte trenger å få bekrefta. Enten det dreier seg om anmeldelse av ran eller selvmordsforsøk. Men jeg har stort sett hørt på på fredager og lørdager da, og da er det jo temmelig stor trafikk på sambandet. Nytter jo ikke å ta alt det på mobiltelefon.

 

Har ellers inntrykk av at utrykningskjøretøyer bruker sirenene så lite som mulig, enten de har med pasienter eller ei. Det er sikkert naboene langs "farleden" til legevakta glad for...

Lenke til kommentar
Fattern er stasjonssjef og ambulansearbeider i kommunen hvor vi bor, og jeg spurte han i en forbindelse hvorfor han sa til kollegaen over VHF'en, at han skulle ringe opp på mobil.

Fikk som svar at de fikk ikke oppgi personopplysninger over sambandet, og de hadde gått over til å bruke mobiltelefon til slikt.

6355396[/snapback]

Jeg har hørt på politi-sambandet i Oslo noen ganger, og da går de ut med både navn og fødselsnummer, og ofte kriminell forhistorie på de personene de anholder eller på annen måte trenger å få bekrefta. Enten det dreier seg om anmeldelse av ran eller selvmordsforsøk. Men jeg har stort sett hørt på på fredager og lørdager da, og da er det jo temmelig stor trafikk på sambandet. Nytter jo ikke å ta alt det på mobiltelefon.

 

Har ellers inntrykk av at utrykningskjøretøyer bruker sirenene så lite som mulig, enten de har med pasienter eller ei. Det er sikkert naboene langs "farleden" til legevakta glad for...

6356365[/snapback]

 

hmmm... Rart de går ut med slikt over sambandet, men skal ikke si jeg vet alt 100%, men slik fattern fortalte meg det, er de pålagt å ikke gå ut med slike opplysninger over VHF. Men så skal det sies at politiet mange ganger tror de eier verden, og det kan jeg skrive under på, ikke ment å ragge ned på politi, men der finnes de som er "verdenspoliti" i Norge også.

Lenke til kommentar
Men så skal det sies at politiet mange ganger tror de eier verden, og det kan jeg skrive under på, ikke ment å ragge ned på politi, men der finnes de som er "verdenspoliti" i Norge også.

6357271[/snapback]

De lider bare av det velkjente "jeg er tøffere enn deg"-syndromet, på lik linje med 98% av alle vektere og dørvakter. Det intreffer vanligvis ved opptak på politihøyskolen eller ved endt vekterkurs. Syndromet tappes også på ølflasker som selges i butikken. Mennesker som nylig har blitt rammet av syndromet sees ofte i slosskamper.

Lenke til kommentar
Men så skal det sies at politiet mange ganger tror de eier verden, og det kan jeg skrive under på, ikke ment å ragge ned på politi, men der finnes de som er "verdenspoliti" i Norge også.

6357271[/snapback]

De lider bare av det velkjente "jeg er tøffere enn deg"-syndromet, på lik linje med 98% av alle vektere og dørvakter. Det intreffer vanligvis ved opptak på politihøyskolen eller ved endt vekterkurs. Syndromet tappes også på ølflasker som selges i butikken. Mennesker som nylig har blitt rammet av syndromet sees ofte i slosskamper.

6358127[/snapback]

 

SKulle ikke flire, men du har så rett! Litt OT, sorry, hadde en episode hvor en vekter la en person i handjern utenfor en uteplass, han kan se langt etter samme jobben igjen :p

Lenke til kommentar

Er også rett som CastorFiber sier hvis en pasient på intuberes ogl, i dette tilfellet kan pasient få panikk om sirener benyttes,

6355912[/snapback]

 

 

Hmm...

Intuberes pasienter som IKKE er bevistløse da??

 

Bevistløs = driter i høy lyd.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Er også rett som CastorFiber sier hvis en pasient på intuberes ogl, i dette tilfellet kan pasient få panikk om sirener benyttes,

6355912[/snapback]

 

 

Hmm...

Intuberes pasienter som IKKE er bevistløse da??

 

Bevistløs = driter i høy lyd.

6379327[/snapback]

 

Har nok skjedd, kommer anpå situasjon, er ikke farlig. Fattern var på kurs hos han som er en av Norges råeste i akuttmedisin (tror det var dette, var noe med akutt, og noe etter) eller hva det heter :p skal ikke arbeide innen ambulanse selv. Iallefall, han intuberte en person for å vise hvordan det gjøres. Fattern filma dette, og jeg skal si, det var rått hvor fort han klarte det.

Endret av k_drey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...