Gå til innhold

Politi og bruk av blålys

chma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Kan ikke alle bare roe seg da å få inn at politi og andre utrykningskjøretøy MÅ bruke blålys under utrykning der de kjører over fartgrensen og sirene ved mye trafikk hindring. Mannskapene i bilen blir kalt opp av sentral vakten og de sier hvis d blir utrykning: *dere kjører blått på den*. trenger ikke å diskutere med meg om dette for dette driver jeg med daglig, nå i 5år.

Lenke til kommentar
trenger ikke å diskutere med meg om dette for dette driver jeg med daglig, nå i 5år.

6245772[/snapback]

Du har en dårlig argumentasjonsteknikk.

Prøv å underbygge dine påstander med kilder, i stedet for "at det er du som sier det".

6246086[/snapback]

bra vi er to da. menne sier bare sånn som det er, som visse andre ikke gjør.

Lenke til kommentar

Mener at en venn av meg som fikk seg kode 160 i førerkortet for kort tid siden sa at de måtte kunne stoppe for en hver påreinelig hindring og om det smeller blir det alltid utrykkers (den som kjører) sin feil/skyld...

Det vil da si at den stakkar som kjører utrykkningen nesten burde vært klarsynt og inneha evner til å se inn i fremtiden, spesielt om det kjøres i bymiljø (trangt og uoversiktelig).

Har nesten kollidert med politibil under "utrykking uten blålys" selv, vi kom mot hverandre og skulle inn i samme sidegate, jeg svingte til høyre og han til venstre (han får meg på sin høyre side). Politibilen viste ingen tegn til å stoppe, men selvfølgelig når jeg stopper, stopper han. Bestemmer meg for å fortsette, lettere forundret over den tydelige aggresive kjøringen til politiet. Han legger seg selvfølgelig rett bak hengerfestet mitt, mens jeg lunter rolig avgårde. Etter ett forsøk på å komme forbi og ca 200m, tenner han blålysa og jeg (som den lovlydige bilist jeg er) slipper han forbi.

Kan ikke si det øker min respekt for politiet og trafikkreglene når uniformerte politibiler/politimenn ikke selv overholder de regler de er satt til å vokte...

Lenke til kommentar
trenger ikke å diskutere med meg om dette for dette driver jeg med daglig, nå i 5år.

6245772[/snapback]

På 5 år burde vel du etterhvert lært deg reglene? Står jo rimelig tydelig at det i spesielle tilfeller kan kjøres uten varsling. Og bra er det - blir for dumt å måtte varsle "kjeltringene" om at politiet kommer, i situasjoner der det er en kjempeulempe.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
.... en ambulanse i fjor vinter, den kom (dog med blålys og sirene) ut i et  kryss ... ingen mulighet til å se at de kom (selv om de kom med blålys) ...

3298809[/snapback]

Ambulanse med blålys? Jeg trodde blålys var reservert politi.

Lenke til kommentar
blålys brukes av politi, ambulanse, brannvesen og i visse tilfeller forsvaret....

6291116[/snapback]

Du glemte å nevne legevaktsleger.

Fra 1. mars 2002 har legevaktsleger hatt mulighet for å kjøre blått ved "rød respons", hvis de kjører bil som er godkjent som utrykningskjøretøy. Samt at legen eller sjåføren har kompetansebevis for slik kjøring.

Lenke til kommentar
En politibil med blålys sees på som utrykningskjøretøy og kan derfor ikke følge trafikklovene, sålenge de ikke setter andre i fare!

En politibil uten blålys må følge trafikklovene!!

3509784[/snapback]

De kan kjøre utrykning uten blålys, men da må de ikke være til nevneverdig fare for andre trafikanter. Tror dette også gjelder kongens og regjeringens biler (i nødstilfeller), og de har vel som regel ikke blålys påmontert i det hele tatt. Uansett ledsages de vanligvis av politiet når de kjører "utrykning" da. Sjåføren må også ha kode 160 i førerkortet. En lege uten utrykningskurs kan for eksempel ikke kjøre utrykning med sin privatbil. Ganske selvsagt, men jeg mener at dette faktisk ble prøvd rettslig for en tid tilbake.

Lenke til kommentar
De kan få grønt lys , har opplevd det selv flere ganger som fotgjenger og bak rattet.

3347993[/snapback]

Selvsagt kan de ikke det, da er det jo fullstendig meningsløst med lyskryss. Det er kun dersom bilene får grønn pil at også fotgjengerne kan få grønt lys.

Lenke til kommentar
En politibil med blålys sees på som utrykningskjøretøy og kan derfor ikke følge trafikklovene, sålenge de ikke setter andre i fare!

En politibil uten blålys må følge trafikklovene!!

3509784[/snapback]

De kan kjøre utrykning uten blålys, men da må de ikke være til nevneverdig fare for andre trafikanter. Tror dette også gjelder kongens og regjeringens biler (i nødstilfeller), og de har vel som regel ikke blålys påmontert i det hele tatt. Uansett ledsages de vanligvis av politiet når de kjører "utrykning" da. Sjåføren må også ha kode 160 i førerkortet. En lege uten utrykningskurs kan for eksempel ikke kjøre utrykning med sin privatbil. Ganske selvsagt, men jeg mener at dette faktisk ble prøvd rettslig for en tid tilbake.

6334055[/snapback]

Det kan han ikke selv med kode 160. Kjøretøyet SKAL nemmelig være godkjent som uttrykningskjøretøy.

Lenke til kommentar

De gjør som regel det, inntil det nye avlyttingsfrie sambandsnettet kommer. Er ikke du glad for at dine personopplysninger ved en ulykke e.l. ikke kan snappes opp av hvem som helst? Normalt under patruljering er det to i bilen, og da er makker som ikke kjører i praksis sambandsansvarlig. Men politiet har behov for å ta telefoner langt viktigere enn du sansynligvis trenger. Du kan stoppe og ta telefonen, det er ikke alltid politiet har mulighet til det.

Dog finnes det nok polititjenestemenn som ikke klarer å skille mellom jobb- og privatsamtaler, noe annet hadde vært oppsiktsvekkende.

Lenke til kommentar
Selvsagt kan de ikke det, da er det jo fullstendig meningsløst med lyskryss. Det er kun dersom bilene får grønn pil at også fotgjengerne kan få grønt lys.

Jeg mener det er omvendt, ihvertfall er det slik i et kryss i Kristiansand. Det er ikke noen pil til venstre, bare et rundt grønt lys som gjelder for alle. Skal man til venstre må man vike for fotgjengere siden de har grønn mann.

Lenke til kommentar

Trodde man måtte bruke handsfree uansett hvor viktig telefonsamtalen var jeg.

Så du mener at politiet ikke trenger å gå forran med et godt eksempel? Bare fordi de er så veldig mye viktigere enn oss andre?

Gjør meg ingenting at de snakker i telefonen, jeg selv gjør også det, hender at jeg gjør det uten handsfree også. Men jeg synes politiet skal gå forran med et godt eksempel.

Lenke til kommentar
Jeg mener det er omvendt, ihvertfall er det slik i et kryss i Kristiansand. Det er ikke noen pil til venstre, bare et rundt grønt lys som gjelder for alle. Skal man til venstre må man vike for fotgjengere siden de har grønn mann.

6337638[/snapback]

Ja, var litt kjapp der. Trenger jo ikke nødvendigvis å være noen pil. Men det er bare dersom man svinger, enten til høyre eller venstre, at man kan risikere at fotgjengerne har grønn mann samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...