Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

internett: to like ip-adresser = samme datamaskin?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

trenger det ikke være ,om du feks er koblet opp mot en levrandør som sender trådløst til sine kunder kan IP adressen tilhøre han og denne vises på alle hans kunder .

Vet om en "konkurent" til hw,no som stengte ute en bruker fordi de hadde "samme" ipadresse på to brukernavn , desverre dreit de litt på leggen da di stengte ute alle kundene som tok fra den levrandøren . :grin:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

akkurat det jeg tenker på :)

sammenligner man når to brukere har logget inn, så er det påfallende ofte samtidig. I tillegg har de lik ip-adresse. Den ene brukeren er anklaget, og den andre brukeren kjenner jeg identiteten på. Derfor lurer jeg på om en ip-adresse er nok til å legge sammen to pluss to og si det er samme bruker.

Lenke til kommentar

hmz... den skjønte jeg ikke helt :dontgetit:

jeg har brukt ipnetinfo til å finne ut noe om ip-adressen. den stanser ved en lokal leverandør utenfor ålesund. skal jeg ta kontakt med de og få bekreftet at den ip-adressen tilhører den jeg har identiten på, som høyst sansynlig opererer med to profiler?

Lenke til kommentar

En stor bedrift med 5000 datamaskiner vil ha en brannmur/ruter ut mot internett. Alle disse maskinene vil vises på internett med samme IP-adresse. De fleste firma, kommuner o.l. har 1 felles adresse til mange brukere.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

hmz...dette er snakk om private husstander, de kan ha en felles ip-adresse ut av huset som går til leverandøren som gir de en ny ip-adresse?

slik jeg har forstått det: i verste fall kjenner jeg ip-adressen til leverandøren, i bestefall kjenner jeg ip-adressen til pc-brukeren. jeg har nesten rett nå, ikke sant:P?

Lenke til kommentar
En stor bedrift med 5000 datamaskiner vil ha en brannmur/ruter ut mot internett. Alle disse maskinene vil vises på internett med samme IP-adresse. De fleste firma, kommuner o.l. har 1 felles adresse til mange brukere.

Det du beskriver her kalles NAT (Network Adress Translation), og er som du skriver muligens en bedrift. Dog vil jeg tro at mange STØRRE bedrifter ikke bruker denne løsningen, det er vanligere på små bedrifter. I tillegg har en del ISP'er (leverandører) også tatt i bruk denne løsningen. Aller vanligst er det dog på dsl-linjer i de tusen hjem , som bare får èn ip. Hvis disse skal ha flere maskiner på et lokalnettverk, er de nødt til å sette opp NAT og la en router koble seg til linja, for i det hele tatt å få flere maskiner på nett. :)

Til trådstarter: det KAN være forskjellige personer, alt ettersom hva slags leverandør det er, men hvis du tracer ip'en tilbake til en lokal leverandør er det ikkeno problem å sjekke hjemmesidene til denne, evt. ringe en kontakt der og finne ut om de kjører NAT-routing mellom lokalnettet og internett, uten at du i det hele tatt trenger å nevne ip'en eller identiteten til noen av de du har sporet opp. Er det en "personlig" ip/host du har funnet, så er det stor sansynlighet for at en bruker bare har "hjemme"-NAT, men hvis du treffer en gateway eller noe lignende med et litt mer offisielt navn kan det være en leverandør som bruker NAT.

Håper dette har vært mer til hjelp enn forvirring. ;)

Edit: Det trenger forøvrig ikke være trådløst som Snekker'n nevner, men det er veldig vanlig med NAT på trådløse nett. :)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...