Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf2 som ikke starter

Strokes

Anbefalte innlegg

Hei!

Har igjen fått problem med min 86 mod golf2! Nå på vintern så har jeg ekstremt store problemer med å få golfen til å gå skikkeli om morgenen. Har lagt merke til at chokespjedlet står åpent når den er kald å varm. Har prakket med choken i flere dager nå, men ingen ting skjer, det står bare åpent! har prøvd å koblet med vakuum slangene, har heinz boka såm jeg prøver å forstå hvordan en skal koble vakuum lsanger og slikt, men skjønner ikke helt tegninga! noen såm har peiling på hva jeg skal gjøre? har skiftet fordeler, og det Y leddet hvor kjølevæske går igjennom på forgasseren osv. Er helt på bærtur akkurat når det kommer på dette!

Tenger seriøst hjelp!

Var kanskje dåli topic men...

Endret av Strokes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. hvis du legger inn et bilde av boka kan jeg sikkert hjelpe deg litt på vei.

Jeg tør ikke uttale meg om den forgasseren din uten å se den, mener å huske at den har en noe utradisjonell chokestyring..

Ellers kommer det sikkert noen andre som kan svare deg bedre akkurat på golf2.. Opus, Stamnes??

Lenke til kommentar

hvis du har en 1.6 eller 1.8 liter, så har du en såkalt 2E2 gasser (pierburg eller solex) (de ser klin like ut :)) uansett, hvis den går på "choke" turtall når den er varm, så kan det være en termostat i gasseren som er gåen, hvis du har problemer med vakuum, så vil turtallet dette skikkelig langt ned, så langt at det er mulig at det stopper på tomgang, trenger litt mer info om hva "symptomene" er, hva er turtall, str på motor osv

Dan

Lenke til kommentar

Det er en 1.6 cl. Choken står ikke på i det hele tatt, spjeldet til choken står åpent hele tidden, både varm å kald. Den er støgg vanskelig å få startet om morgenen, men når den er varm så er den ganse ålreit å kjøre. når den er kald så ruser den seg så dør den, starter den igjen så ruser den seg å dør. må mer eller mindre stå på gassen om morgenen for at jeg skal klare å komme meg på skolen.

Lenke til kommentar

slik du forklarer saken, så er det et vakuum problem, høres sånn ut! siden bilen lixom "dør" og at du må holde den på gassen for at den ikke skal dø!

kan også være tomgangsjustering! evt tomgangsventiler/vokstremostat!

men høres mest ut som vakuum! sjekk at alle vakuum ledningene dine sitter ordentlig i, og at det ikke blir dratt falsk luft noen steder (ta gjerne av vakuumledningen som går tilvakuumklokka (grønn eller rød kule på venstresiden, sett forfra) .. hold fingeren over der, og kjenn om det suger, gjør det ikke det, så har du vakuum lekkasje...

kjøp deg HAYNES boka, bibelen til enhver MKII eier

Lenke til kommentar

Chokspjellet skal vel være lukket i utgangspunktet, uten hjelp av vakuum.

Vacuum, varme fra kjølevann og hjelp fra varme-elementet(bi-metallfjæra) åpner choken.

Kan være bi-metallfjæra i chokens varme-element som er knekt eller hoppet av.

Ellers har Dan gode tips som du bør sjekke.

Btw; Bentley ryktes å være bedre enn Haynes, på MKII. ;)

Lenke til kommentar
Btw; Bentley ryktes å være bedre enn Haynes, på MKII.  ;)

Sant nok! =)

uansett, fant en nettside, den er på tysk, så jeg skønte ikke bæra av det, men er nå "reparasjon og vedlikehold av Pierburg 2E2" ... tror jeg da

Les om dette her

edit

til opus, man kan vel se på haynes og bently som bibelen og koranen! samme emne, forskjellige ord osv osv osv

Endret av Dan T Stamnes
Lenke til kommentar

Nå som vi har fått sånne fine bilder her, sammen med din beskrivelse betviler jeg at dette er kun et vakumproblem.

Når jeg ser bildene ser jeg jo at du har god gammel bimetallfjær med vannvarming for å få på chokespjeld. Så er det altså det litt sære vakumsystemet som sørger for å gi gass, og ser ut som det finjusterer chokespjeldet også.

Pen kaldtomgang avhenger da av et samspill mellom disse funksjonene. Det kan vøre litt tricky å få til.

Men hos deg virker det klart at chokespjeld ikke lukker i det hele tatt- altså bimetallfjær er enten hengt seg opp, eller brukket (evnt helt ute av justering)

Mitt tips er i alle fall;

Begynn med å kjenne på spjeldet, lukk det med fingeren og kjenn om det fjærer imot eller er helt løst (med kald motor skal det jo holde seg lukket, varm motor åpent)

Hvis det fjærer på noe vis kan du prøve å justere den delen slangerne kommer inn på (løsne 3 skruer og vri bilde, 2.4 og nedover i Stamnes link)

Hjelper ikke det må du ta av den delen du har prøvd å vri og skjekke bimetallfjæra som sitter inne i det huset du skrur av (spiralfjær), se bilde 2.7 så ser du tappen (chokespjeldaksel) som bimetallfjåra skal bevege.

Når du ser på den, ser du jo hva som må bevege seg, evnt hvorfor det ikke virker.

Er du heldig har det hengt seg opp, eller må den altså byttes.

Når det er i orden, og chokespjeld går på kan du gå videre med disse vakumgreiene for å få den til å gå pent.

Husk at du må sannsynligvis holde gassen på for at spjeldet skal lukkes

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...