Gå til innhold

Ekstremt dårlig RAM ytelse - men ingen error...

John P.

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg har alltid vært litt misfonøyd med ytelsen min i spill egentelig, og har klaget over at jeg får mye lavere score i 3DMark05 enn folk med lignende utstyr som meg.

Så jeg har gjort det meste når det gjelder systemoptimalisering for å prøve å få det bedre, uten at det hjelper.

Men idag når jeg kjørte 3DMark05, så jeg noe interessant under Details angående RAMen min, så jeg bestemte meg for å kjøre noen benchmarks.

Og jeg tror jeg har funnet hva som gjør at jeg får så råtten ytelse i spill og 3DMark:

AIDA32:

rotten_perfAIDA32.gif

SANDRA 2005 Lite:

rotten_perfSANDRA.gif

Som dere ser, er bandwidthen på RAMen min helt på trynet.

Dere kan se profilen min for å se hva slags utsyr jeg har, men RAMen er altså TwinMos 3200 DDR Dual Channel RAM(får bekreftet at de kjører i Dual Channel under bootup/POST).

Har forresten også akkurat nå prøvd å ta ut begge RAM stickene, rense kontaktene forsiktig med isopropanol, og bytte slot på de to, men resultatet i benchmarkene var de samme etterpå.

Men hvordan kan det ha seg at RAMen er dårlig når jeg ikke får noen lockups eller error meldinger? Maskinen fungerer bra, men yter altså mindre enn den burde.

Har tenkt å bytte ut RAMen nå med et sett av disse.

Vil dette løse problemene mine, eller er det penger ut vinduet?

Kan både AIDA og SANDRA vise så feil?

Takker for input.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå "for morro skyld" flyttet den ene RAM sticken sånn at jeg nå kjører single channel. Tenkte jeg skulle se om hovedkortet ikke taklet dual channel riktig, og at jeg kanskje kunne få bedre ytelse i single channel p.g.a. det.

Men i single channel mode får jeg nå ca. 1400 MB/s...

-Hva er det som kan gjøre at RAMen har så elendig båndbredde?

Ifølge både AIDA og SANDRA burde jeg jo ha dobbelt så stor båndbredde med mitt utstyr?

Er det RAMen eller kan det være northbridge'n min?

Trenger litt rask hjelp her, siden jeg helst vil bestille ny RAM fort dersom det kan løse saken.

Lenke til kommentar

Kan noen være så snill å teste disse memory benchmarkene på sitt eget utstyr, under vanlig Windows(ikke safemode mener jeg) med vanlige prosesser oppe, og se om de får 'riktige' resultater i forhold til det utstyret de har?

Jeg har nå prøvd et par ting:

Jeg prøvde å kjøre AIDA32 memory benchmark i SAFEMODE, for å se om det hjalp. Og det gjorde det faktisk. Ihvertfall på memory read. Da fikk jeg nesten den båndbredden jeg skal ha. Memory write var vel omtrent like dårlig.

Så tok jeg et screen shot av prosessene som er aktive under SAFEMODE, og gikk inn i vanlig Windows.

Så lukket jeg alle prosessene som ikke er nødvendige, og kjørte memory benchmarken igjen. Men allikevel var jeg nå tilbake på det dårlige resultatet.

Så tenkte jeg at kanskje jeg har klart å innstallere feil chipset driver, og at denne ikke blir lastet i SAFEMODE, så jeg gikk til MSI sine sider, og dobbeltsjekket hvilke jeg trenger, og lastet ned disse(det var vel stort sett bare de nyeste "alt-i-ett" Intel hovedkort chipset driverne).

Men etterpå er fortsatt båndbredden like dårlig i benchmark.

Siden SiSoft Sandra rapporterer at hovedkortet mitt er for varmt, tok jeg fram en bordvifte og satt den rett inn i kabinettet. Det hjalp heller ikke.

Det jeg lurer på nå, er om jeg kan stole på benchmarkene til Sandra og AIDA32?

Jeg har bestillt ny RAM, men det suger jo innmari å kaste 2250,- ut av vinduet hvis årsaken ligger et annet sted.

Takk.

Endret av John P.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvor burde jeg ligge? Se specs

Får 2365 mb/s

Et stykke over 3000 mb/s ihvertfall, men siden du kjører AMD-system kan du vel ikke påregne noe vesentlig over teoretisk max.båndbredde.. (korriger meg AMD-"bois"). :)

Trådstarter:

Vennligst sjekk Bios-settings for "Power/frequency" mht. DRAM-settings.. samme i "Advanced chipset" for minne..

Noe er *meget* feil i ditt oppsett..

Når du legger inn "snapshots" fra Aida ville det vel være lurt å legge inn "summary", "motherboard" og "chipset" og ikke bare resultatet av en benchmark..

Ikke mye vi kan utlede av det enn at systemet ditt yter elendig..

Har samme HK som deg i ett oppsett og det scorer greit over 5400 mb/s med samme minne (dual Twinmos..vel.ikke engang dual kit..bare to like brikker).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Trådstarter:

Vennligst sjekk Bios-settings for "Power/frequency" mht. DRAM-settings.. samme i "Advanced chipset" for minne..

Noe er *meget* feil i ditt oppsett..

Når du legger inn "snapshots" fra Aida ville det vel være lurt å legge inn "summary", "motherboard" og "chipset" og ikke bare resultatet av en benchmark..

Ikke mye vi kan utlede av det enn at systemet ditt yter elendig..

Har samme HK som deg i ett oppsett og det scorer greit over 5400 mb/s med samme minne (dual Twinmos..vel.ikke engang dual kit..bare to like brikker).

Takk for at noen svarte.

Jeg har sjekka og dobbeltsjekka BIOS innstillinger, og jeg har akkurat flasha med nyeste BIOS versjon(men dårlig ytelse var der før dette), og jeg har i det hele tatt gjort det jeg kan for å få ting til å yte bra.

Rent fysisk sitter RAM stickene godt inni sporet og begge låsene sitter godt og riktig på begge stickene.

Men uansett hva det kan komme av skal jeg nå legge inn Windows på nytt(formattere ++), for det kan være at det har blitt noe krøll med chipset drivere. Det er ihvertfall en teori jeg har.

Jeg trenger uansett å legge inn Windows på nytt nå.

I tillegg har jeg altså bestillt ny RAM, så får vi se hvordan det går.

Her er et par nye skjermbilder, fra EVEREST denne gangen(jeg visste ikke at AIDA32 var "lagt ned"):

[EDIT] Bilder fjernet siden saken løste seg.[/EDIT]

Det jeg egentelig lurte på da jeg laget det første innlegget, var om noen hadde hørt noe om RAM kunne bli dårlig over tid f.eks. (eller RAM som er dårlig i utgangspunktet på tross av brukbare teoretiske egenskaper), eller hadde vært borti at chipset kan bli skadet på en eller annen måte eller lignende som kunne føre til lav båndbredde på minne.

I tillegg lurte jeg på om andre fikk omtrent de resultatene de skal ha i disse testene, eller om de ikke er til å stole på.

Endret av John P.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vel.. dette "lukter" mistenkelig av chipset/BIOS-problemer..

Selv hadde jeg samme merkelig lave ytelse rett etter at jeg hadde bygd ferdig mitt i875-baserte system (samme HK). Fikk omtrent like lav score i "memory read" i Aida32.

Husker ikke hva jeg gjorde, og i hvilken rekkefølge, men etter å ha satt "ytelse" til Ultra, overklokket, og hatt ett par "heng" så ordna det seg sjøl liksom...

Dette kortet fra MSI er jo ett såkalt "entusiastkort", med auto "recover" når du overklokker... automatisk detect av HT, Dual Channel..etc. Det er "feil ting" å kjøre default klokk på dette kortet :) (Jeg kjører FSB250).

På meg virket det som om det gikk i "super slow/safe mode" mht RAM-timings ved første gangs boot.. og når du kjører BIOS safe defaults...

Dette er nok et kort som "bare må" klokkes for å yte det det skal...

Prøv å klokke, tweake litt så skal du nok se at det yter som forutsatt..

Tror det er/var ett feilgrep å bestille RAM.. og det vil *neppe* hjelpe å formatere/reinstallere..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hallo.

-Hadde bare lyst til å si at det viste seg at det var et eller annet galt med Windows installasjonen min, sannsynligvis noe krøll med chipset drivere.

For nå har jeg akkurat formattert og reinnstallert Windows, lastet ned Everest igjen, og nå får jeg over 4500 MB/s, altså mer enn en dobbling av det jeg hadde.

Litt synd da at jeg sitter her med et par 512MB OCZ brikker ekstra...

Men men - jeg får enten sende dem tilbake på angrefrist - eller så er det jo litt ålreit å ha 2048MB minne kanskje... (mye Photoshop etc. på meg så).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...