sbd Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Jeg er en glad amatør og eier av et Canon EOS 300D. Jeg vurderer nå å kjøpe meg et nytt objektiv til dette. Fra før har jeg det medfølgende Canon EF-S 18-55 f3,5-5,6, men liker ikke dette særlig godt. I tillegg har jeg Canon EF 75-300mm/4-5.6 II og Canon EF 28-80mm 1:3.5-5.6 IV etter det forrige kameraet mitt. Det siste objektivet er det jeg har brukt mest etter at jeg kjøpte det nye kameraet. Jeg er naturlig litt ustø på hånda og er derfor på utkikk etter et objektiv med bildestabilisator. Jeg har sett på de to følgende objektivene: - Canon EF-S 17-85/ 4,5-5,6 USM IS - Canon EF28-135mm/3,5-5,6 IS USM Dette er jo ikke spesielt lyssterke objektiver, men det beste jeg har klart å finne innen min økonomiske rekkevidde. Jeg har også sett etter objektiver fra andre leverandører (Sigma) uten å finne noen. Objektivet kommer nok til å bli brukt som et allroundobjektiv bl.a. på ferier (skal bla. a. til Østafrika på safari snart ), fotografering av tanteungene, natur, osv. Er det noen som kan rådgi meg i hva jeg bør velge? mvh Sigrid Lenke til kommentar
StianHH Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Du burde i hvert fall ha en 50mm og da anbefaler jeg Canon EOS EF 50mm f/1.4 USM, som er et veldig lyssterkt objektiv. Det er supert til portrett og natur, og burde være med i alle Canon brukere's utstyrssekk. Lenke til kommentar
sbd Skrevet 12. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2004 Du burde i hvert fall ha en 50mm og da anbefaler jeg Canon EOS EF 50mm f/1.4 USM, som er et veldig lyssterkt objektiv. Det er supert til portrett og natur, og burde være med i alle Canon brukere's utstyrssekk. Takk for svar, men vil dette hjelpe på ustøheten min? Jeg vil også gjerne slippe å bytte objektiv hele tiden og var derfor i utgangspunktet på utkikk etter et zoom-objektiv med bildestabilisator i rimelig prisklasse. mvh Sigrid Lenke til kommentar
StianHH Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Takk for svar, men vil dette hjelpe på ustøheten min? Jeg vil også gjerne slippe å bytte objektiv hele tiden og var derfor i utgangspunktet på utkikk etter et zoom-objektiv med bildestabilisator i rimelig prisklasse. mvh Sigrid Du vil hvert fall kunne få raskere lukker på grunn av større blender, men det er ikke IS på dette objektivet hvis det er det du lurer på. Forøvrig er det blant det beste til Canon. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Ustøheten vil dempes så mye med IS at du kan bruke lengre lukkertider, men et lyssterkt objektiv vil gi deg muligheter for kortere lukkertider enn et mindre lyssterkt objektiv. Så det vil omtrent "gå opp i opp". Men fordelen med et lyssterkt objektiv er at det gir deg muligheter for selektiv fokus - altså å få en uskarp bakgrunn. F.eks. er dette svært nyttig på portrettbilder, der du gjerne ønsker et skarpt ansikt og en uskarp, lite forstyrrende bakgrunn... Det er altså noe av poenget med å ha et lyssterkt objektiv, og IS vil ikke gi deg dette. Om du ikke har råd til både IS og høy lysstyrke, må du velge, og jeg ville valgt lysstyrken.. Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Selv har jeg valgt 17-85 IS, og så har jeg 50mm f/1,8 i tillegg for å ha noe som er lyssterkt. 50mm f/1,8 er såpass rimelig at det ikke blir noen voldsom ekstrakostnad å ha begge deler. 50mm f/1.4 er et bedre objektiv, men også en god del dyrere. 28-135 har litt feil zoomområde for 300D, og du vil nok føle behov for noe mer vidvinklet. Jeg hadde denne, og kjøpte en 17-40L for å få vidvinkel. Det var en fin kombinasjon, men litt irriterende å måtte bytte linse hele tiden. Hvis du skal på safari til Østafrika, trenger du noe lengre enn disse linsene. Jeg har en 100-400L som jeg brukte (på et EOS 3). Ofte med 1,4x extender. Siden 300D gir deg litt mindre utsnitt vil du kunne klare deg med kortere brennvidder, så jeg tror 300mm vil holde. Skaff deg en beanbag - en pose du kan fylle med ris eller tilsvarende når du kommer ned, og som du kan bruke til å støtte kameraet med når det er lite lys. God tur. Erik Lenke til kommentar
sbd Skrevet 12. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2004 Takk for svar. Jeg kommer nok i første omgang til å gå for 17-85 IS, så får jeg se etter jul om økonomien klarer en 50mm 1,4 også. Hvis du skal på safari til Østafrika, trenger du noe lengre enn disse linsene. Jeg har en 100-400L som jeg brukte (på et EOS 3). Ofte med 1,4x extender. Siden 300D gir deg litt mindre utsnitt vil du kunne klare deg med kortere brennvidder, så jeg tror 300mm vil holde. Skaff deg en beanbag - en pose du kan fylle med ris eller tilsvarende når du kommer ned, og som du kan bruke til å støtte kameraet med når det er lite lys. Jeg har jo den gamle 75-300mm, men denne er jo uten IS igjen. Drømmer jo selvfølgelig om et objektiv tilsvarende ditt, men det får bli ved en annen anledning. Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Canon EF-S 17-85mm F/4-5.6 IS USM er et bra objektiv og jeg tviler på om du kommer til å bli skuffet. Kunne vært ørlite grann skarpere på det aller videste men mer enn godt nok til mitt bruk ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå