Gå til innhold

Beskytte linser - bruke UV filter?

Anbefalte innlegg

Når jeg kjøpte mitt gamle 35mm SLR kamera for en del år siden, så fikk jeg beskjed om å kjøpe UV filter i samme slengen for å beskytte linsa.

Er dette den anbefalte "forsikringene" på frontglasset?

Hvis tilfelle, så trenger jeg anbefalinger for hvilke filtre jeg bør kjøpe, og hvor dette er rimeligst.

Det skal være til en Nikon 18-70mm (i D70 kit'et), så vidt jeg vet er den 67mm. Den andre linsa er en Sigma 70-300 Super APO II, den er på 58mm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker UV-filter på mine to objektiver og det funker greit. Bedre å oppdage at pussekluten hadde et sandkorn på seg når du pussa filter enn når du pussa linsa :S

Billig er det jo også. Mulig det finnes helt transparente filtre også.

Greit med kameradeksel men da er du jo ubeskytta når du faktisk er i aktivitet.

Lenke til kommentar
Bruker UV-filter på mine to objektiver og det funker greit. Bedre å oppdage at pussekluten hadde et sandkorn på seg når du pussa filter enn når du pussa linsa :S

Billig er det jo også. Mulig det finnes helt transparente filtre også.

Greit med kameradeksel men da er du jo ubeskytta når du faktisk er i aktivitet.

Uv-filter er transparente filter. Hvis du skal ha et skikkelig UV-filter som ikke gir reflekser i motlys o.l. er ikke UV-filter særlig billig. Men det kan jo være verdt det likevel..

Lenke til kommentar

Mitt teleobjektiv smalt i svaberget her i sommer en gang (av uforklarlige grunner bare løsnet det fra kameraet) med fremparten først. . Jeg hadde på UV-filter. Dette knuste, mens "glasset" på objektivet holdt seg. Det eneste som skjedde var at uv-filter-ringen sitter bomfast til objektivet. Uten filteret hadde nok antagelig objektivet tatt kvelden istedet tenker jeg.

Så det sparte meg for noen tusenlapper (tror filteret kostet med 180 kroner eller noe)

AW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...