Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kobling av strøm


tyldum

Anbefalte innlegg

Litt i villrede om jeg skal plassere denne i dette forumet eller den for stereo, men...

 

Er ikke så dreven når det gjelder bil, er nok mer data som er mitt felt. Kjøpte en Mazda 626 (88 mod) nettopp og monterte ny stereo i. Den originale stereoen hadde ingen kart over ledningene og bilens ledninger bruker ikke noen fargekode som jeg skjønner. Med multimeter har jeg målt meg frem og identifisert ledningene.

 

Mine spørsmål:

 

Et mindre spørsmål, som trolig er relevant til mitt hovedspørsmål...:

Det er 2 ledninger med plusspoler og 2 med minus/jord. Hvordan skal jordingen kobles? Stereoen har kun en jord så jeg koblet jordingene sammen.

Stereoen har en ledning for power og en for 'memory backup'. Koblet memory backup på 12V og power på 0,6V (12V'en er konstant, uansett om tenningen er på, mens den andre kun er der når tenningen er på).

Er dette rett? Stereoen funker fint med dette, i allefall (dog må jo tenningen være på, men det er bare greit).

 

Så mitt andre (og viktigste) spørsmål:

Som et resultat av ny stereo har jeg mistet de ordinære nærlysene samt lys i instrumentpanel. Dette er ganske alvorlig på vinterstid, men kjørelys har jeg ved å sette lysbryteren 'på'. Lysene skal egentlig komme automagisk, men etter min hærjing er ikke dette lenger tilfelle.

Har gått over sikringene og ikke funnet noen sprengte. Finner ikke den sikringen som logisk sett burde styrt dette (med mindre det er samme sikring som stereo og kupelys benytter).

 

Ung, dum og farlig med avbiter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er 2 ledninger med plusspoler og 2 med minus/jord. Hvordan skal jordingen kobles? Stereoen har kun en jord så jeg koblet jordingene sammen.

Hvike jordinger er det du har koblet sammen..? Som du sier har stereoanlegget kun en jording (i tillegg til at antennen også gir jord)

Finn en jording, eller fest jorledningen til en skrue som er gods (chassi), og la annet du måtte finne være.

Stereoen har en ledning for power og en for 'memory backup'. Koblet memory backup på 12V og power på 0,6V (12V'en er konstant, uansett om tenningen er på, mens den andre kun er der når tenningen er på).

Er dette rett? Stereoen funker fint med dette, i allefall (dog må jo tenningen være på, men det er bare greit).

Hvis jeg forstår deg riktig her, er ikke dette bare "greit", men helt korrekt!

Memory skal ha konstant 12Volt for å huske radioinnstillinger osv, mens hovedtilførsel skal gå over tenningsbryter.

Man kan godt koble begge til +12Volt, men da er det fort gjort å feks glemme radioen på over natta, med de startfølgene det får...

(Vet ikke helt hva du snakker om når du sier :"power på 0,6V"?)

 

Så mitt andre (og viktigste) spørsmål:

Som et resultat av ny stereo har jeg mistet de ordinære nærlysene samt lys i instrumentpanel. Dette er ganske alvorlig på vinterstid, men kjørelys har jeg ved å sette lysbryteren 'på'. Lysene skal egentlig komme automagisk, men etter min hærjing er ikke dette lenger tilfelle.

Har gått over sikringene og ikke funnet noen sprengte. Finner ikke den sikringen som logisk sett burde styrt dette (med mindre det er samme sikring som stereo og kupelys benytter).

Sånn det høres ut for meg her, har du satt bilen tilbake til original stand :p

Kjørelys er jo noe litt særnorske greier, så før den kommer hit er det som du beskriver- man skrur på lysene.

Det er derfor ikke alltid godt å si hvor sikringer til kjørelysene er plassert, ettersom det er ettermontert utstyr.

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg gjort det riktig. Skal flytte jordingen til chassi istedet, har hørt det rådet fra flere.

 

Når det gjelder lysene så var det faktisk en sikring som hadde et mikroskopisk brudd. Forundelig nok stod det 'tail' på den sikringen. Mulig det også viser at det er en særnorsk kobling.

 

De 0.6V jeg snakker om et en ledning jeg fikk spenning på med tenningen i. Den er vel kun for å indikere at tenningen er på, kan jeg tenke meg. Spenningen er for lav til å gjøre noen nytte for seg ellers.

 

Nå funker det som det skal, i det minste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...