bonaqua Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 har ein pc til overs, siden eg ikkje er noko særlig god med linux tenkte eg eg kunne bruke den som ein filserver for windows og kanskje sette opp ein enkel webserver, dette mest fordi eg vil prøve det litt for å lære. og kanskje bruke kunnskapen i ein fremtidig jobb.. kva program anbefale dere, korleis går eg fram... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Anbefaler deg å bruke PuTTy, som er en ssh klient. Lenke til kommentar
Ausat Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Eventuelt VNC (grafisk) om du har ei rimelig rask maskin og vil lære deg å bruke GUI-verktøyene istedet for konsoll (anbefales vel igrunn ikke) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Eventuelt VNC (grafisk) om du har ei rimelig rask maskin og vil lære deg å bruke GUI-verktøyene istedet for konsoll (anbefales vel igrunn ikke) Servere bruker vanligvis ikke vindusbehandlere når det er snakk om Linux. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 PuTTY Dersom du aldri har vore borti Linux før bør du kanskje først sette opp Linux på desktop-en for å lære grunnleggande ting. Server bør helst ikkje køyre X. Du treng uansett ikkje X når du set opp ein server. Lenke til kommentar
bonaqua Skrevet 12. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2004 dette er kun for å leke meg, kommer nokon og ødlegger innholdet, tja, eg har da install cden enda... Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 dette er kun for å leke meg, kommer nokon og ødlegger innholdet, tja, eg har da install cden enda... Litt risk likevell... noen kan bruke serveren til å lagre ulovlige ting på. Lenke til kommentar
Ausat Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Servere bruker vanligvis ikke vindusbehandlere når det er snakk om Linux. Les hva jeg skrev. Det var et alternativ om han heller ville bruke GUI-verktøy. Fullstendig klar over at de fleste servere ikke bruker vindusbehandlere. Lenke til kommentar
bonaqua Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 vore vekkreist eit par dager, men ser folk har vore ivrige. lese fleire plasser på forumet at fedora er bra. tenkte så at eg skulle laste det ned, men ser at det er på 3 cder... finnes ikkje ei dvd utgåve å laste ned vel??? Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 her kan du finne Fedora Core 3 på DVD. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 vore vekkreist eit par dager, men ser folk har vore ivrige.lese fleire plasser på forumet at fedora er bra. tenkte så at eg skulle laste det ned, men ser at det er på 3 cder... finnes ikkje ei dvd utgåve å laste ned vel??? Jeg er ivrig Slackware-bruker og kan nå sette opp en Slackware-boks nesten uten å tenke. Det som er rart, er at jeg rotet meg bort i en Fedora-installasjon... Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Jeg er ivrig Slackware-bruker og kan nå sette opp en Slackware-boks nesten uten å tenke. Du kan jammen meg også poste Slackware-spam uten å tenke også. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) Jeg er ivrig Slackware-bruker og kan nå sette opp en Slackware-boks nesten uten å tenke. Du kan jammen meg også poste Slackware-spam uten å tenke også. Og det tok du ut av en sammenheng. Poenget var at jeg synes Fedora-installasjonen var knotete og tungvint. Slackware brukte jeg bare som illustrasjonseksempel. Jeg kom ikke med noen anbefalinger til at trådstarter skulle prøve Slackware, da det ville blitt feil i forhold til trådstarters utgangspunkt. Det finnes flere enkle nybegynnerdistroer enn Fedora som har lettere installasjon. Endret 15. desember 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Jeg er ivrig Slackware-bruker og kan nå sette opp en Slackware-boks nesten uten å tenke. Du kan jammen meg også poste Slackware-spam uten å tenke også. Og det tok du ut av en sammenheng. Poenget var at jeg synes Fedora-installasjonen var knotete og tungvint. Slackware brukte jeg bare som illustrasjonseksempel. Jeg kom ikke med noen anbefalinger til at trådstarter skulle prøve Slackware, da det ville blitt feil i forhold til trådstarters utgangspunkt. Det finnes flere enkle nybegynnerdistroer enn Fedora som har lettere installasjon. IMO har Fedora den beste installasjonen av alle Linux-distroene. Den er ikke for glorete, den er rask, og den er "stilfull". Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 IMO har Fedora den beste installasjonen av alle Linux-distroene. Den er ikke for glorete, den er rask, og den er "stilfull". Vel... Her er jeg sterkt uenig. Spesielt rask er den ikke. Og det er alt for mye mikk med denne installasjonen. Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 IMO har Fedora den beste installasjonen av alle Linux-distroene. Den er ikke for glorete, den er rask, og den er "stilfull". Vel... Her er jeg sterkt uenig. Spesielt rask er den ikke. Og det er alt for mye mikk med denne installasjonen. Fedora har rykte på seg for å ha en av de beste installasjonene. Dette er ikke uten grunn. Tror faktisk hvem som helst klarer å boote, partisjonere, skrive inn et root-passord samt velge standard pakkevalg. Dvs: Anaconda gjør dette for deg (hvis du vil, naturligvis). Ikke tar det lang tid heller. Dette er ikke mye tungvint med mindre man er 1337 da, og skal ha absolutt alt i tekstmodus. <--- 1337 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) Anaconda er ganske bra må eg sei. Standard-pakkevalet er ikkje så bra, synes eg. Endret 15. desember 2004 av objorkum Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Anaconda er ganske bra må eg sei. Standard-pakkevalet er ikkje så bra, synes eg. Enig der. Fedora har noen merkelige valg i installasjonen, burde installert f.eks. dev-tools som standard... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå