Gå til innhold

Feilmelding ved oppstart

Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Når jeg booter får jeg en melding om noe gpm-greier: /dev/mouse not found selv om pkgtool har endret til /dev/usbmouse i xorg.conf

Edit: Gikk inn i dev og listet opp, men det var ingen usbmouse greie der... Hva skal jeg gjøre med det da?

Edit2: mouse er inne i den katalogen, selv om den sier at den ikke finner den.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, eg kan ikkje hjelpe deg med akkurat det, fordi eg har kernel 2.6.x og der er systemet i /dev-katalogen ikkje det same.

Den seier ikkje at den ikkje finn fila, men at den ikkje finn einheiten.

Har aldri opplevd liknande. Andre?

Du kan kanskje prøve å deaktivere GPM? Det kan du gjere same plassen i pkgtool trur eg.

Prøv dette forumet:

http://www.linuxquestions.org/questions/fo....php?forumid=14

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

TIPS 1

Dersom du har lyst til å starte X med ein gong maskina startar, og bruke KDM (KDE sin login manager) til å logge på KDE (anbefalast), så gjer du dette:

Opne "/etc/inittab" og rediger frå:

# Default runlevel. (Do not set to 0 or 6)
id:3:initdefault:

til

id:4:initdefault:

Dersom du har GNOME installert, vil GNOME sin login manager (GDM) no starte etter boot. For å endre til KDE sin, åpne "/etc/rc.d/rc.4":

Kommenter ut GDM slik at det ser slik ut:

# Try to use GNOME's gdm session manager:
#if [ -x /usr/bin/gdm ]; then
#  exec /usr/bin/gdm -nodaemon
#fi

TIPS 2

Om du er interessert så er KDE 3.3.2 ute, og Slackware 10.0 pakkar finn du her:

ftp://ftp.no.kde.org/pub/kde/stable/3.3.2...Slackware/10.0/

Les README. Veldig enkelt å oppgradere.

Når du oppgraderar bør du ikkje vere i KDE/X. Ta det frå konsollen.

Etterpå bør du slette ".kde" mappa i ditt heimeområde før du startar KDE/X.

Tru meg, KDE 3.3.x er betre enn KDE 3.2.x

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Det skal vel være

id:5:initdefault:

for å starte X ved oppstart.

Normalt ja, men ikke i Slackware. Der skal det være runlevel 4 istedenfor 5 for å starte med X.

Vet ikke hvorfor det er gjort slik, men sånn er det nå iallefall.

Lenke til kommentar
Det skal vel være

id:5:initdefault:

for å starte X ved oppstart.

Normalt ja, men ikke i Slackware. Der skal det være runlevel 4 istedenfor 5 for å starte med X.

Vet ikke hvorfor det er gjort slik, men sånn er det nå iallefall.

Trodde da at Slackware støttet LSB...

Lenke til kommentar
offtopic: bare lurer nå reboot men om avataren og signaturen din er seriøs??????

Fantastisk... Mulig jeg er barnslig, men det hindra meg fra å svare.

Tro og relgion kan dere godt holde for dere selv, og ikke tvinge opp i fleisen på alle oss andre, som klarer oss utmerket godt uten.

Lenke til kommentar
offtopic: bare lurer nå reboot men om avataren og signaturen din er seriøs??????

Fantastisk... Mulig jeg er barnslig, men det hindra meg fra å svare.

Tro og relgion kan dere godt holde for dere selv, og ikke tvinge opp i fleisen på alle oss andre, som klarer oss utmerket godt uten.

Helt enig.. Det verste jeg vet er jesus freaker som skal gå med svære t-skjorter, gensere osv med skriften JESUS LEVER.. GUD ER GOD osv. Jeg går ikke rundt med en skjorte hvor det står Jeg tror ikke på jesus, for det er ingen som er interessert i hva jeg tror på, kanskje kristne skal ta et lite hint. Det er helt greit at dere tror på noe, men dere trenger ikke å reklamere så veldig for det. Jeg har mer respekt for de kristne som holder det for seg selv, som ikke roper det ut når de går på gata, eller går med Jesus reklame på brystet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ja, den er seriøs... :) Men du objorkum, hvorfor er det mer sikkert å bruke kde sin login manager enn vanlig tty1 ?

Edit: Nei, man trenger ikke gå med t-skjorter der det står JESUS FREAK og alt sånt... men la de som vil det gå med det ;)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Ja, den er seriøs... :) Men du objorkum, hvorfor er det mer sikkert å bruke kde sin login manager enn vanlig tty1 ?

Edit: Nei, man trenger ikke gå med t-skjorter der det står JESUS FREAK og alt sånt... men la de som vil det gå med det ;)

Ikke for å spore helt av nå.. Ja, for all del, det er bare å gå med det, men jeg synes det er passe teit. Jeg går ikke å reklamerer med at jeg ikke er troende, det er totalt uinteressant.

:yes:

Lenke til kommentar

Ikke for å spore helt av nå.. Ja, for all del, det er bare å gå med det, men jeg synes det er passe teit. Jeg går ikke å reklamerer med at jeg ikke er troende, det er totalt uinteressant.

Det er ikke greit, det er vemmelig. Tro er personlig og ikke noe man på død og liv skal presse på alle andre.

Lenke til kommentar

Det er ikke greit, det er vemmelig. Tro er personlig og ikke noe man på død og liv skal presse på alle andre.

Jeg skrev ikke at det var greit, men det er ingen måte å hindre kristne å gå med de t-skjortene. Kanskje en ny lov burde lages: Alle som går med t-skjorter osv. som reklamerer for religion/Gud/Jesus osv. kan risikere en bot på 2500. Det er vel den eneste måten å hindre det. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...