Gå til innhold

Problemer med fluxbox

Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Hei!

Nettopp installert slack 10.0 på min desktop maskin. Jeg valgte fluxbox, men når jeg har logget inn og skriver "startx" så kommer det bare opp svart skjerm. Så jeg har funnet ut at det er to alternativer;

1. Velge noe annet (KDE). Men HVORDAN?

2. Få fikset problemet. Men HVORDAN?

mvh

aleks

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La du i det heile tatt inn KDE?

Om du gjorde det kan eg forklare deg korleis du kan skifte til KDE, men sidan du får svart skjerm skulle ein tru det var noko med xorg.conf (conf-fila som inneheld instillingar for X-serveren). Fila ligg her: "/etc/X11/xorg.conf". Prøv å køyr "xorgconfig" som root, den set opp ein standard config-fil.

Skifte til KDE:

Først bør du sjekke om du har nokon ".xinitrc" (merk punktum) fil i heimeområdet ditt. Har du det, slett fila.

Som root:

cd /etc/X11/xinit
ln -fs xinitrc.kde xinitrc

No kan du prøve å ta "startx" som din brukar.

Dersom du får det til å virke, og du har lyst til å køyre X med ein gong maskina har boota, kan du setje init 4 som standard runlevel, men det kan vi ta seinare.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Vet ikke helt om kde er inne da... Når jeg gjorde det du skrev, fikk jeg opp en ganske lang melding, men gikk så fort bort at jeg ikke kunne se. Så fikk jeg svart skjerm. Men hvordan installerer jeg kde fra cd'en da?

Lenke til kommentar
  _RebooT_ skrev:
Ok... jo, der er det iallefall en mappe som heter kde... Men tror jeg reinstallerer jeg. Men takk for hjelpen!

Sjekk om du har KDE først:

ls /var/log/packages | grep kde

Får du opp mange pakkar då, bl.a kdebase og kdelibs, så har du KDE inne, og det er konfigurasjonen av X som er feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Har allerede begynt å reinstallere... hehe...

Edit: Nicklas: Jeg har aldri valgt noen skjerminstillinger, så kan ikke vær det.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

OK. ja, det er så lenge siden jeg installerte slack med vindusbehandler at jeg ikke husker så mye av det. Pleier bare å bruke det på serveren...

Lenke til kommentar
  _RebooT_ skrev:
OK. ja, det er så lenge siden jeg installerte slack med vindusbehandler at jeg ikke husker så mye av det. Pleier bare å bruke det på serveren...

CTRL+ALT+Backspace berre restartar X-serveren.

For å komme i konsoll kan du bruke CTRL+ALT+F6 (tty6)

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
  objorkum skrev:
Om du har KDE så ligg KDE i /opt/kde.

Om du ikkje har lagt inn KDE er kanskje det enklaste å legge inn Slack på nytt. Tek ikkje meir enn 15-20 minutt her. Sjekk då nøye at du legg inn alt du treng.

Er det dette som er "full kontroll over systemet"? Hver gang man skal installere noe i slackware, så reinstallerer man systemet :)

Takke seg til Debian :)

Lenke til kommentar
  Leoric skrev:
  objorkum skrev:
Om du har KDE så ligg KDE i /opt/kde.

Om du ikkje har lagt inn KDE er kanskje det enklaste å legge inn Slack på nytt. Tek ikkje meir enn 15-20 minutt her. Sjekk då nøye at du legg inn alt du treng.

Er det dette som er "full kontroll over systemet"? Hver gang man skal installere noe i slackware, så reinstallerer man systemet :)

Takke seg til Debian :)

Å reinstallere ved første problem er standard nybegynnerfeil. At folk som ikke har peiling på Linux begynner å styre med Slackware er egentlig et stort problem, hvis du ikke vet hva du gjør så gå over til en distro som er for nybegynnere f.eks Mandrake, Suse eller Fedora. Når man føler at man begynner å få til Linux så kan man gå videre til f.eks Debian og senere over til eventuelt Gentoo eller Slackware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...