yosraz Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Jeg har kjøpt dette kameraet og tok bilder igår fra julebordet vårt. Jeg har en 128 MB minnebrikke på det også. Skal det da ikke være mulig å ha mer enn 90 bilder på det? Ser på egenskapene til bildene at de ble på nesten 1,20MB hver.Er det ikke litt for mye eller er det normal størrelse? Har også fått med meg at jeg på kameraet kan velge om jeg vil super quality eller vanlig og kan også endre størrelsen. Hva er dette og hva er mest optimalt? Videre har jeg merket at på alle bildene har personene røde øyer, hva kommer det av? Og hva an jeg gjøre for å få det bort i fremtiden? Jeg bruker for det meste "AUTO". Blir takknemlig for svar. Takk Lenke til kommentar
F828 Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Når du tar bilder med blits på et julebord, kan du godt sette ned kvaliteten til "vanlig" og sikkert gå ned et hakk i størrelse også. Da får du plass til MANGE flere bilder. Slike bilder skal sjelden og aldri blåses opp i 50x70 plakater, så det holder lenge. Når det gjelder røde øyne, er det fordi blitsen sitter nær objektivet. Det er vanskelig å unngå desverre. men du kan redigere det bort i et fotored-program. Det finnes sikkert en "rødeØyneFunksjon" på kameraet ditt, men som regel blir utløserforsinkelen så stor da at øyeblikkene forsvinner før du får tatt bildet. Og det blir sjeldent helt borte da heller. F828 Lenke til kommentar
yosraz Skrevet 12. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2004 Når du tar bilder med blits på et julebord, kan du godt sette ned kvaliteten til "vanlig" og sikkert gå ned et hakk i størrelse også. Da får du plass til MANGE flere bilder. Slike bilder skal sjelden og aldri blåses opp i 50x70 plakater, så det holder lenge. Når det gjelder røde øyne, er det fordi blitsen sitter nær objektivet. Det er vanskelig å unngå desverre. men du kan redigere det bort i et fotored-program.Det finnes sikkert en "rødeØyneFunksjon" på kameraet ditt, men som regel blir utløserforsinkelen så stor da at øyeblikkene forsvinner før du får tatt bildet. Og det blir sjeldent helt borte da heller. F828 Jaha, nå har jeg sett litt på kameraet og funnet ut følgende: SHQ 2816x2112 HQ 2816x2112 SQ1 1600x1200 SQ2 640x480 Jeg har satt den på SQ2 640x480, det er vel grei størrelse? Jeg hadde tenkt å ha et bilde i en ramme som er middels stor. Hva slags oppløsning trenger jeg da til det? Lenke til kommentar
F828 Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) Ville nok satsa på SQ1 1600x1200 som vanlig knipseinstilling.... 640 x 480 egner seg mest til web...... Til en middels stor ramme ville jeg minst brukt HQ 2816x2112 EDIT; Men det som lønner seg mest for deg er vel å skaffe et minnekort extra så du kan knipse på beste oppløsning og kvalitet. Man vet aldr når man tar BILDET man vil blåse opp til 50x70 for å pryde veggen.... Og når jeg sier 1600x1200 som "vanlig knipseinstilling, mener jeg på fester og julebord og slikt. Når du er sikker på at du ikke vil ha noen store kopier. F828 Endret 12. desember 2004 av F828 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Dette kameraet tar bilder på ca. 3 megabytes i beste oppløsning. Så vil du ha best mulig kvalitet på bildene dine, og størst frihet til å behandle de etterpå, får du plass til ca. 40 bilder på ditt 128MB kort. Du har altså tatt bilder med en lavere kvalitetsinnstilling enn det optimale. Nå skal det imidlertid sies at det optimale ikke alltid er det mest riktige for deg. Men du bør nok lære deg litt om oppløsning, og hva som passer best når du sier at 640x480 er "grei størrelse". Det vil se helt greit ut på skjermen i medium størrelse, men når du skriver det ut, selv i vanlig bildestørrelse, vil bildene bli grøtete og uklare... og rett og slett stygge å se på. Du får plass til utrolig mange bilder på kortet, men det er vel ikke ønskelig når bildene blir ubrukelige til papir. Jeg bruker alltid maks kvalitet og oppløsning når jeg tar bilder med et digitalkamera. Man vet aldri når man får ett bilde man vil forstørre og henge på veggen. Skal liste opp hvilke av dine kvalitetsinnstillinger du må bruke på forskjellige utskriftstørrelser, men husk at ikke da kan blåse opp bildet om du vil ha en forstørrelse av de. Kjøp deg heller ett minnekort til fremfor å gå på bekostning av kvalitet. Er ikke bildene dine verdt de ekstra kronene. Tar man seg råd til ett kamera, bør man ta i betraktning å betale litt for minnekort også. Hvorfor kjøpte du deg ett seks megapixel kamera når du ikke kan ta deg råd til å ta bilder på mer enn to-tre megapixel? Det sier seg selv at det ikke er logisk. SHQ 2816x2112 - Kan brukes til A3 forstørrelser. Også større, men da kan pixlene begynne å bli synlige om man studerer bildet. HQ 2816x2112 - A4 forstørrelser (ca. 20x30cm) også ved beskjæring. Bør ikke ukritisk brukes til A3 da det er komprimert mer enn SHQ. Komprimering fører til mer uønskede effekter i bildet. SQ1 1600x1200 - Vanlig bildestørrelse (10x15cm) og A5 (13x18cm) SQ2 640x480 - Kun til web og visning på dataskjerm (og knapt nok det). Det beste for deg er nok HQ, med mindre du tenker på å lage A3 forstørrelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå