Gå til innhold

17" eller 15"

-kga-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som nevnt er horisontal scrolling mer slitsomt en vertikal, fordi du må gjøre det for hver linje.

Der... horisontal scrolling betyr at du scroller opp og nedover... dette er det minst slitsomme.

Ikke i min ordbok. Der betyr horisontal vannrett, altså sidelengs på skjermen, men vertikal betyr loddrett, altså oppover og nedover. Derav uttrykket "innta horisontalen" om å legge seg ned. Jevnfør "horisont", der hvor vann og himmel møtes, per definisjon vannrett (om ikke du står ved en foss da.) Sjekk din.

Eller hvis du ikke har noen ordbok i nærheten: Gå inn i Options i Word og slå av "Vertical scrollbar" og se hvilken som forsvinner.

Men bortsett fra begrepsforvirringen er vi enig: Scrolle opp og ned er det minst slitsomme. :thumbup:

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg sitter også med en WSXGA-skjerm, hvis det var rektig skrevet :p

Ihvertfall, er en 15.4" skjerm på 1680x1050. Dette er noe av det beste jeg har sett.. Deilig, skarpe bilder, nesten aldri noe høyre-og-venstre scrolling, spill ser skikkelig kos ut, film er overlegent, når jeg jobber med bilder og websider er det også skikkelig greit med god oversikt.

Forumet ser som sagt også veldig bra ut :)

jeg skal aldri ha en laptop uten widescreen igjen..

Lenke til kommentar

Jeg sitter på en SXGA+ (4:3 altså) skjerm (1400*1050) og kan heller ikke si at det blir mye scrolling sidelengs.. Fordelen hvis du får 1200 i bredden blir riktignok at 2 internett-vinduer ved siden av hverandre går temmelig greit.. Men det har man jo ikke på WSXGA skjerm heller ser det ut som..

At film blir mye bedre på widescreen er som oftest riktig, men ikke alltid når det gjelder DVD (er ikke 100% sikker på dette, men mener det var sånn når jeg sjekket) fordi der er de sorte stripene oppe og nede en del av video-streamen. Altså blir ting litt presset sammen i høyden. Eller er det jeg som har blingsa helt? Går vel sikkert an å rette på det også.. God Mpeg4 derimot blir mye bedre =)

Personlig har jeg egentlig ingen mening ang. hva som er best, ville bare fjerne inntrykket jeg fikk av at de med 4:3 skjerm må scrolle sidelengs hele tida, det blir naturligvis mer akutelt med en XGA skjerm, men det er vel ikke aktuelt..

Min personlige erfaring begrenser seg til en WXGA (1200*800) 12" skjerm, og den er fin den.. bare litt vel lav i høyden etter min mening, men det er jo en 12" så man kan vel ikke forvente særlig mer.

Sånn som jeg har her hjemme liker jeg best! :) 15" SXGA+ pluss en 17" SXGA LCD ved siden av, da snakker man nok plass :)

Lenke til kommentar

Nå har 15" i 4:3 format en tendens til å komme med 1400x1050 px. Det gir et areal på 1.470.000px

15" wide har gjerne 1440x960. Det gir areal på 1.382.400px. Dvs at 4:3 er 6% større. For at jeg skulle kjøpt widescreen skulle de ha kostet minst 6% mindre enn 4:3. Det gjør de ikke, de koster heller mer siden 'wide' har blitt et moteord. Jeg har mer nytte av 90px ekstra høyde enn 40px bredde.

Derimot, hadde valget vært mellom 1600x1200 eller 1728x1152 (en lite brukt widescreenoppløsning, men det er den som ligger nærmest i areal) og de hadde kostet det samme, ville jeg valgt wide, fordi 1600 er ofte bittelitt for smal til å få to programmer ved siden av hverandre, og med 1728 har man da passert denne grensen.

Uansett - hold deg unna 15" skjermer med 1024x768 i oppløsning!

Lenke til kommentar

05resoln.gif

Nå er vel først og fremst SXGA et 5:4 format og ikke 4:3, med 1280 × 1024 som standard.

4:3

XGA Extended Graphics Array 1024 x 768

SXGA Super Extended Graphics Array 1280 x 1024 (5:4)!

SXGA+ Super Extended Graphics Array 1400 x 1050

UXGA Ultra Extended Graphics Array 1600 x 1200

16:9/16:10

WXGA Wide Extended Graphics Array 1366 x 768

WSXGA Wide Super Extended Graphics Array 1600 x 1024

WSXGA+ Wide Super Extended Graphics Array 1680 x 1050

WUXGA Wide Ultra Extended Graphics Array 1920 x 1200

Forøvrig er det vel ikke mange 15" WS, men gjerne 15.4" med WSGA+ på 1680x1050 (Dell feks) eller WSXGA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...