awesnes Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Hei Et av mine julegaveønsker er en blits til nevnte kamera. Jeg har sett meg ut Sigma. I den nye kundeavisen til Elitefoto har de "Sigma EF 500 DG DT TTL" på tilbud (om det er et godt tilbud vet jeg ikke...) til 1795 kroner. Men så leste jeg dette innlegget der et av innleggene var : Du er forresten sikker på at det er Sigma EF-500 DG Super og ikke Sigma EF-500 DG ST?Den siste modellen jeg nevnte er ikke for dslr og kan kun kjøres manuelt. I annonsen står det at blitsen er til filmbassert og digital kamera. Er den blitsen jeg nevner den samme som blir sitert? Jeg har aldri hatt blits før, og er derfor nybegynner. Trenger derfor en blits som er relativt enkel i bruk (som jeg kan "utvikle" meg med etterhvert) Videre står det dette i annonsen : Ledertall 50 - TTL-styring - Autozoom - vri og tiltbar - stort lcd-display. Hva er egentlig ledertall, sjekket ordboken, skjønte egentlig ikke så mye av det det stod der. Og hva menes med TTL-styring? Hva er forskjellen mellom de to sigma-blitsene? Sigma Electronic Flash EF-500 DG ST og Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super Hva slags ekstrautstyr anbefaler dere til en blits. Sånn softboks er kanskje kjekt å ha? Det er sånn til å sette på blitsen for å dempe lyset, er det ikke? For å bruke blitsen uten at den sitter i blitsskoen (dvs enten sette den på stativ eller holde den i hånden) , kan jeg bruke en kabel av noe slag? Mange spørsmål dette, håper noen kan gi meg svar på spørsmålene. På forhånd takk Mvh AW Lenke til kommentar
eitp Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Hei Det er denne du vil ha: Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super. Den har jeg, og den fungerer fint med 300d, for det hadde jeg før. Den støtter E-TTL. Den andre gjør ikke det. Tor Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Hos http://www.itech.no/sigma.shtml har de den rimeligste prisen på denne meget gode blitzen. (Jeg kan ikke finne den billigere her i landet ivertfall) Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 12. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2004 Hva er egentlig E-TTL? Bor forresten bare 20 minutter unna Sellebakk (der Itech ligger) Vet noen om de selger "over disk" der?? MVH AW Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Hva er forskjellen mellom de to sigma-blitsene? Sigma Electronic Flash EF-500 DG ST og Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super Noen som kan svare? Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Hva er forskjellen mellom de to sigma-blitsene? Sigma Electronic Flash EF-500 DG ST og Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super Noen som kan svare? På DG Super er det E-TTL og man kan også kjøre den trådløst fra enten den innebygde blitzen eller andre eksterne blitzer. E-TTL betyr at blitzen måler hvor mye styrke den skal kjøre på gjennom kameraets objektiv. TTL står for Thrue The Lense. E'n er Canons utgave av dette. Å bruke blitzer uten E-TTL går an det også, men det krever mye mere prøving og feiling og passer derfor ikke til snapshots ol. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Hva er egentlig E-TTL?Bor forresten bare 20 minutter unna Sellebakk (der Itech ligger) Vet noen om de selger "over disk" der?? MVH AW Om du stikker innom itech er jeg helt sikker på at Jan gir deg en flott forklaring på hva dette er Lenke til kommentar
Mauritz Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Hei Det er denne du vil ha: Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super. Den har jeg, og den fungerer fint med 300d, for det hadde jeg før. Den støtter E-TTL. Den andre gjør ikke det. Tor Tullprat. Det står da vitterlig på Sigma's nettsider at begge(ST og SUPER) støtter ETTL II. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) Hei Det er denne du vil ha: Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super. Den har jeg, og den fungerer fint med 300d, for det hadde jeg før. Den støtter E-TTL. Den andre gjør ikke det. Tor Tullprat. Det står da vitterlig på Sigma's nettsider at begge(ST og SUPER) støtter ETTL II. Sjekker du litt nærmere ser du at DG Super kan gjøre mye mer enn ST-modellen. Jeg ser at det står at den støtter E-TTL, men vet også at det er flere som har måttet solgt denne typen igjen , da den ikke funker bra på 300D ivertfall. Bare det at DG Super kan kjøres som trådløs slave er vel verdt de 2-3 hundrelappene det er mellom dem Edit: Sakset fra Sigmas sider. There are two models available in each series; the standard (ST) models, featuring full exposure automation, full auto-zoom function and ease of operation, and the Super models, having the same power and automation, but with more user control, and adding many extra, creative functions, including the very latest technology and features, such as Wireless TTL Exposure control, High Speed (FP) synchronization, Distance information functions, Modeling Light, Slave functions and more; each complimenting the capabilities of the 35mm SLR camera and Digital cameras to which they are dedicated. And, they are still easy to operate, with full information displays and intuitive controls. Endret 12. desember 2004 av Åkken Bom Lenke til kommentar
eitp Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Jammen står det e-ttl på begge. Men en ting er sikkert (håper jeg ), og det er at du kan kjøre FEC (justere blitz-styrken) på DG Super. Det kan du ikke på ST. Det var derfor jeg kjøpte den. For det trenger du på 300d hvis du ikke har installert firmware-hacken. Og så kan du ha blitz-utløser på 2. gardin, noe som heller ikke er en funksjon i den originale firmwaren til 300d. Ikke nøl - kjøp Super! Tor Lenke til kommentar
Mauritz Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Sjekker du litt nærmere ser du at DG Super kan gjøre mye mer enn ST-modellen.Jeg ser at det står at den støtter E-TTL, men vet også at det er flere som har måttet solgt denne typen igjen , da den ikke funker bra på 300D ivertfall. Bare det at DG Super kan kjøres som trådløs slave er vel verdt de 2-3 hundrelappene det er mellom dem Jeg kommenterte kun kompatibiliteten mht ETTL. At det er forskjell på ST(STandard?) og SUPER når det kommer til finesser er ganske innlysende.. Lenke til kommentar
Mauritz Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Jammen står det e-ttl på begge. Men en ting er sikkert (håper jeg ), og det er at du kan kjøre FEC (justere blitz-styrken) på DG Super. Det kan du ikke på ST. Det var derfor jeg kjøpte den. For det trenger du på 300d hvis du ikke har installert firmware-hacken. Og så kan du ha blitz-utløser på 2. gardin, noe som heller ikke er en funksjon i den originale firmwaren til 300d. Ikke nøl - kjøp Super! Tor Mange gode argumenter her for de som har 300D Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 12. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2004 Takker for kommentarer fra dere. Jeg kommer til å gå for Sigma....Super. Satser på at de selger "over disk" (har sendt de en mail) Da gjenstår det jo bare å se om mine foreldre innfrir mitt julegaveønske. Med tanke på at dette er egentlig mitt eneste ønske, så er vel sjansene til stede. Hvis det er flere som har tips og kommentarer, så bare kom med de Mvh AW Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Takker for kommentarer fra dere. Jeg kommer til å gå for Sigma....Super. Satser på at de selger "over disk" (har sendt de en mail) Da gjenstår det jo bare å se om mine foreldre innfrir mitt julegaveønske. Med tanke på at dette er egentlig mitt eneste ønske, så er vel sjansene til stede. Hvis det er flere som har tips og kommentarer, så bare kom med de Mvh AW Ditt eneste ønske er en blitz selv sliter jeg mer med den lange ønskelista mi Med det samme du er innom itech kan du jo ta en titt på noen fete objektiver også Regner med at ønskelista vokser styggfort da. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 12. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2004 Tenkte på denne jeg Sigma EX 300-800mm f5.6 IF APO HSM. Bare 48 000.... Bare småpenger for far dette.... AW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå